jans

Alla inlägg den 6 september 2021

Av Jan Sandström - 6 september 2021 07:08

Måndag den 6/9


Vilken helg vi haft, det började redan på torsdag kväll när vi skulle mäta ut var gruset till förrådsbygget skulle ligga i skogen.

Just där ena hörnet skulle vara körde Inger ned markeringskäppen rakt ned i ett jordgetingbo men det märkte vi inte direkt.

Inte förrän jag skulle justera läget vid nästa mätning och jag trampade rakt i det.

Resultatet uppskattningsvis 20 stick eller fler på benen och ett på halsen.

Inger fick några också men bara 5-7 st.

       

På Fredag fick dom igen och Inger fick två stick till men nu ovanför ögonen på pannan med resultat att vänster öga svällde igen en aning.


Men en fin kväll blev det i alla fall

     


Vi fick, eller det kostade 11 000:- att få hem gruset till stugan men då är det två lass och 32 ton.

 


Vi gjorde en utflykt till Vindeln också där vi åt på nya Tittis Thaimat Restaurang som hade god mat och fint på toaletten.




   


Hemma låg katterna och hade det bra.

Tre av barnen och familjer och kompis kom och hjälpte till att skotta grus, flytta betongblock vi fått i Vindeln och ta ned taket på trädgårdsbordet

          


Jag hade ensam kört ett antal skottkärrlass runt lillstugan men med många hjälpredor och tre skottkärror gick det fort.

           


Men igår gjorde vi inte så mycketm inte jag i alla fall utan det blev tömma grillen och så tvättade jag stenarna som Inger lade tillbaks men nu med en kant av större stenar i stålkaret.

Jag fixade sedan till två skottkärror, nya låsmuttrar på hjulaxlarna så att dom inte skruvade upp sig titt som tätt och så flyttade jag hjulet från en sämre kärra till en som var hel i framkant.

Den tredje hann jag inte med innan vi lastade bilen med grejor och katter.

Släpvagnen lämnade vi och så körde jag bakvägen "över landet" och via Kroksjö till Strömbäck där jag lämnade Inger hos sin syster där dom skulle ha s.k symöte.


Jag och katterna körde hem där dom fick utforska och se att allt var som det skulle och jag packade in matvaror i kylen innan jag tog kaffe med korsord ute på altanen, det tog ganska lång tid innan jag gick in.

Kollade ett trasigt element/frostvakt och såg att det var värmedelen som var trasig men termostaten behöll jag som reserv till de likadana jag har i stugan.

Klockradion jag tog hem och där displayen knappt syntes fick gå till återvinningen.

Lite annat pyssel här och där och kolla på Vindeln om planerna på bygge av lägenheterna men hittade inget på kommunprotokollet som var av värde, samtidigt sneglade jag på Star Trek innan Inger kom hem. Hon fick åka husbil med storasyster men vill ändå inte ha en sådan utan är nöjd med stuga och våran husvagn. Det är jag också.


Sedan blev det kaffe och vi såg ett och sista avsnittet på 

Där ingen skulle tro att någon kunde bo, Norsk serie

Det handlade om Reidar och Frank på Skrova fyr


Lite senare blev det sängen och sova och jag har sovit gott så redan vid 6 eller lite efter det var jag uppe igen.


Idag leta delar att köpa till stugan, behöver plugga igen en vattenledning, en PEM-slang på 25 mm som jag ska täppa till då jag ska ta bort vattenkranen jag satte nere på bilinfarten.

Har kommit på att det inte blev bra då jag glömde göra någon avstängning till den utan bara en förgrening under mark och nu fryser kranen sönder om jag inte tar bort och pluggar varje höst.

Den ska pluggas just under marken där den kommer upp men att gräva upp djupare vågar eller kan vi inte då den ligger tillsammans med fiberledningen och så är marken så hård att vi inte kom mer än någon dm med spadar och handkraft.


Kanske får jag delarna till husvagnen idag och i så fall blir det väl laga draget på den om jag inte åker över till Anders i Stöcksjö för att höja kontorsstugan han har.
Den skulle behöva komma upp någon dm eller kanske mer.


Inger har rätt när hon sa att hon inte ville gå i pension så fort för det skulle hon inte orka med, det är bara en massa jobb som pensionär och det har hon rätt i.


Dom hade spått att värmen skulle återkomma men jag tror den missade bussen för än är det ingen värme. Fast idag ska det ändå bli lite fint väder med sol.

Nu har jag +7,1° och solen lyser så smått där ute och vindstilla.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-06 07:45:14

Temperatur: 8,9 °C
Lufttryck: 1005,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 77 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från WNW,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 8,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 326,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
8,9 °C
Klockan:
07:44
Temp - Max:
17,2 °C
Klockan:
13:20
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
01:08
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
02:24
Lufttryck - Max:
1006,9 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
02:09
Lufttryck - Min:
1005,3 hPa
Klockan:
06:41
Lufttryck - Min:
1006,4 hPa
Klockan:
16:33


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:46
Sol upp: 05:37
Sol ned: 19:36
Skymning: 20:26
Dagsljus: 15:40 tim:min
Dag längd: 13:59 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:52
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:06


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

         

Webbkamera ovan och mobilkameran nedan.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards