jans

Alla inlägg den 5 september 2021

Av Jan Sandström - 5 september 2021 08:40

Söndag den 5/9


Tidigare så körde jag grus och snyggade till runt lillstugan så att det lutar lite utåt men ändå är det ett litet dike mot norr.

 


Det skulle leda hit utanför carporten men en jättesten ligger tyvärr mitt i vägen för vattnet att rina hit.

Så jag fyllde igen med sprängsten som vi fick då vi i fjol snigelsprängde under husvagnsplatsen. Vassa stenar och bitar som jag ville dölja så nu ligger det under gruset eller bärlager 0-30 som det heter. Alltså blandar från sand till lite större stenar.

 


Vi åkte ju till Vindeln och fick betongblock och nu fick vi hjälp av Peter och Emil

 


som körde dem på kärran och staplade upp på gräsmattan där vi ska bygga, Erik, Anna, Maria och Mona var också hos oss och dom körde grus så det, ja dom körde grus på tre skottkärror och Emol drog lite på pulkan.

Getingboet ligger nu under högen till höger inne i skogen, det har surrat några getingar som letat ingången men ingen blev aggresiv som när jag trampade mitt i boet.

 


Det blev lite grus här och där som nere framför varandan där det ska få växa grönt men nu blir det då inte så lerigt om man av någon anledning ska gå där.

 


Framsidan fylldes på och där körde ungdomarna med en ny teknik, flera skottade på kärrorna som Erik körde ut så han lämnade bara en tom och tog en fullastad skottkärra och det gick jäkligt fort.

 


Lekplatsen, det som ska bli någon form av lekplats hade jag tidigare gjort i ordning, det kan bli tak under trappbalkongen och så kan det bli kiosk eller vad vi nu hittar på.

 


Grushögen minskade men än finns det mycket som ska ut, hela infarten ska höjas en del och jämnas till så det blir lättare att backa in husvagnen under tak eller ha den uppställd utanför.

 


Taket på trädgårdsbordet har varit halvdåligt så jag och Peter lyckades få ned båda halvorna, den ena delades i bitar med Emils hjälp.

 


Men vi vet inte om vi ska göra nytt liknande tak, då med plåt eller gå på Eriks modell och göra en pergola över bord och grillplatsen.

 


I alla fall hade vi en skön dag med parisare och hamburgare, bullar, kaffe/te/choklad och trevligt.

Vi saknade bara Anders som var ute på nått jobbmöte i Skellefteå, tror jag det var och Tomas med familj har ju lite långt att åka, men i oktober så kommer dom upp en vecka.


Soligt och fin var det men inte mer än runt 14° 

Vi badade skönt och det var nästan stjärnklart och lite TV innan jag kröp isäng skapligt trött med Lycka utmed min kudde.

Och jag har sovit gott förutom då jag fick gå upp och smörja händerna med Diklofenak, typ Voltaren.

Vaknade vid halv åtta och lite senare kom Inger upp, Lycka gick ut och har spanat in möss men jag tror inte hon fångat någon så nyss kom hon in och ligger nu på fåtöljen här och sover.


5.9° ute och mulet men det kan spricka upp, flaggorna rör sig inte mycket och det kändes som en skön höstdagsmorgon då jag var ut en stund.

 

Väderstationen hemma visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-05 09:15:15

Temperatur: 11,0 °C
Lufttryck: 1007,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 0,0 m/s från ---,
i byarna 0,0 m/s
Kyleffekt: 11,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 326,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,0 °C
Klockan:
09:12
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
17:59
Temp - Min:
1,8 °C
Klockan:
02:24
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
05:38
Lufttryck - Max:
1008,3 hPa
Klockan:
02:09
Lufttryck - Max:
1008,1 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
1007,1 hPa
Klockan:
09:07
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:43
Sol upp: 05:34
Sol ned: 19:39
Skymning: 20:30
Dagsljus: 15:47 tim:min
Dag längd: 14:05 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 02:44
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och mina morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards