jans

Alla inlägg den 12 september 2021

Av Jan Sandström - 12 september 2021 08:56

Söndag den 12/9


Igår fick jag för mig att dammsuga här inne, kattsand och björkfrön men dammsugaren sög dåligt.

Så jag öppnade den och påsen var knökfull liksom filtren. Det blir lätt så när man bara tar den och dammsuger och så ställer undan den.

Men nu tog jag ut den och plåste rent med tryckluft och det dammade ganska mycket men blev rent.

Egentligen skulle man ha två dammsugare så att man kan suga upp med en i den andra och tvärtom. 

Tidigare då jag hade mina fåglar hade vi det för då var den lilla billiga ständigt i nedre hallen hos fåglar och kanin så att jag kunde dammsuga varje dag.


Nu plockade jag ihop den och i med en ny påse för att dra av ute i hallen där mängder av björkfrön kommit in.

Men inte startade dammsugaren, lampor lyste men motorn gick inte igång, skakade den och höll på men halvdöd var den.

Tänkte i mitt stilla sinne att nu får jag ut och skaffa en ny och gick igenom kriterierna, lång sladd, tyst och tyst skulle den vara.

Kolfilter den här har är inte nödvändigt då jag inte suger upp kaninbajs och liknande och inte så förfäligt dyr.


Tänkte börja leta på nätet men tick iväg på en liten promenad för att lugna ned mig eller det passade fint då det slutat regna och innan nästa regnväder.

 

Det blev en liten sväng och mot slutet kom några regnstänk.


Eljest satt jag en del ute på altanen under gårdagen och åt faktiskt frukosten ute så att Gunnar kunde få en skinkskiva.


Inger kom hem på timmar men Peter med familj skulle inte komma så vi fick äta upp sista tårtbiten.

Sedan blev det en stund på soffan med ljudboken i lurarna och nu är det Mannen som log av Henning Mankell, en Wallanderbok alltså.


Inger till jobbet igen och senare blev det middag för mig, havregrynsgröt och så gjorde jag en äggmacka.


Såg lite TV och började på en ny serie från Netflix, Sisyphus eller

Sijipeuseu: The Myth

som det står på IMDb

En riktigt bra serie när man väl kommer in i den men första avsnittet var lite konstigt.


Erik är uppe till fjälls och skickade en bild på det han hittat.

 

Blir fint till omelett.


Jag släckte TV:n och Inger kom hem och lite senare blev det sängen där jag sovit gott men drömt massor.


Upp klockan 7, dusch och senare frukost inne, Gunnar fick mat ute men han måste vara mer bestämd mot skatorna.

Nu satt en och åt då Gunnar bara satt utmed och tittade på. Men dom är kanska hans kompisar nu.


Regn idag och regna ska det göra så det blir inne idag men det kan bli kaffe ute på altanen hos Gunnar också.


Det är ju ändå 11,3° utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-12 09:15:15

Temperatur: 11,3 °C
Lufttryck: 993,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 1,0 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 11,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 2,1 mm
Dygnet: 3,9 mm
Gårdagen: 5,1 mm
Månaden: 18,9 mm
Året: 342,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
08:50
Temp - Max:
13,5 °C
Klockan:
13:59
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
02:29
Temp - Min:
8,9 °C
Klockan:
06:43
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Max:
1000,6 hPa
Klockan:
00:10
Lufttryck - Min:
993,1 hPa
Klockan:
09:12
Lufttryck - Min:
997,8 hPa
Klockan:
23:45


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:05
Sol upp: 05:54
Sol ned: 19:15
Skymning: 20:03
Dagsljus: 14:58 tim:min
Dag längd: 13:21 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:32
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 

.

Så här är mina morgonbilder.

       

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards