jans

Alla inlägg den 8 september 2021

Av Jan Sandström - 8 september 2021 07:42

Onsdag den 8/9


Idag fyller sonen Erik år och då blir det ett stort

 

från mor och far, alltså Inger och jag.


Igår, grejade på här hemma och så tog jag bilen lastad med domkrafter, hyllplan och renskin. Åkte söderut och köpte några småsaker på Avion (där IKEA ligger) innan jag åkte till Anders med sakerna.

Två av domkrafterna var förresten hans men garagemodellen är min som han får låna och tanken är att hans lilla stuga ska bli högre.

Renskinnet dumpade han av här någon gång då han var på väg hem från fjällen.

Atho blev då så glad att se mig men det blir han väl så fort någon kommer in genom dörren.

Anders jobbade och skulle ha ett telefonmöte så det blev bara en snabb kaffe innan han gick till kontoret och jag gick lite senare, men Atho ville inte att jag skulle gå så då sätter man sig på mattan vid dörren.

 

Han får för mycket mat för han växer så det knakar, det var inte länge sedan han var en liten liten söt valp. Fast valp är han väl ännu.

   


Men tur att han är "lydig" och kan sitt och stanna (i typ 5 sekunder) så jag kunde smita ut genom dörren och åka hem.


Här fortsatte jag med pyssel, mest i datorn där jag tog fram dokument för ansökan om egen sotning (i stugans braskamin) och letade protokollet på brandskyddsbesiktningen som gjordes för ett par år sedan.

Hittade det till slut bifogat fakturan så nu är det bara några saker som ska läggas till där.


Matinéfilmen fick rulla på lite på sidan om.

Det blev även lite tid för kaffe ute på altanen även om det regnade.

Bytte ett eluttag som satt löst, det har det gjort i säkert 30 år men nu tog jag itu och bytte och skruvade fast ordentligt.  

En normal dag alltså där inget speciellt hände.


Inger kom hem och senare blev det blev senare middag medan vi såg om midnattssolen på SVTplay.

Under midnattssolenOm att leva under midnattssolen

Det blev två avsnitt av de tre som finns och serien är naturligtvis norsk.


Det blev sängen och jag fick Lycka utmed kudden och jag har sovit gott.

Vaknade vid 6-tiden och steg upp straxt efteråt.


Idag kanske jag får grejorna till husvagnen, eljest blir det bara en tur till BYGGmax för att köpa några fönsterbleck som ska vara till carporten i stugan.

Amatör som jag är bygger jag inte alltid för att få ihop allt rätt så då kan ett fönsterbleck rädda mig.

Alternativet är att ta bort och sätta en bredare trallbräda på golvet som täcker panelen som ska dit men nu får det bli plåt som skydd istället.


Regnar gör det men natten var varm, faktiskt som varmast med +15,1° vid midnatt.

Nu har jag 13,7° utanför fönstret och lätt regn och svag vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-08 08:15:16

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 990,1 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från W,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,9 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 4,2 mm
Året: 327,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,9 °C
Klockan:
00:07
Temp - Max:
17,7 °C
Klockan:
17:36
Temp - Min:
13,4 °C
Klockan:
06:47
Temp - Min:
7,0 °C
Klockan:
05:29
Lufttryck - Max:
992,1 hPa
Klockan:
00:19
Lufttryck - Max:
1001,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
07:58
Lufttryck - Min:
991,3 hPa
Klockan:
22:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:53
Sol upp: 05:43
Sol ned: 19:29
Skymning: 20:19
Dagsljus: 15:26 tim:min
Dag längd: 13:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 07:18
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 20:00


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut hos oss.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards