jans

Alla inlägg den 13 september 2021

Av Jan Sandström - 13 september 2021 09:16

Måndag den 13/9


Igår blev en vilodag då jag inte gjorde så mycket, men städade lite i mitt extrasovrum och fick till promenadbandet och hyllan framför.

Då kunde jag starta serien från Netflix på datorn jag ställde där och så blev det en rask promenad så jag blev andfådd och nästan svettig.

Bara nästan för det är oestetiskt att svettas sa ju Oscar Wilde.

Sedan blev det en stund på soffan med ljudboken och så en hel del tid här vid datorn.


Erik var mer företagsam där uppe i fjällvärlden enligt bilden han messade oss.

 

Nu blir det en omelett när han kommit hem och vi har slagits om vem som ska ha svampen.

Men vi kan nog dela rättvist i familjen mellan oss som vill ha.


Inger kom hem och det blev någon form av middag, microvärmt kött och vitkålssallad men jag hittade en burk Bea (la sauce béarnaise) i kylen, men ärligt talat vet jag inte om det passade, skulle ha varit godare med en gelé.

Till det såg vi två asnitt på den svenska serien DEG. Det fjärde avsnittet släpptes inatt och den finns på SVTplay som länken går till. 

Vi fortsatte med en gammal serie men ny för oss och på Netflix, den heter Suits och handlar om kläder och advokater.

9 säsonger så nu har vi lite att plöja igenom under hösten.

Jag som tänkte fortsätta på den serie jag börjat på, Sisyphus men det blev det inte tid till.

Det blev istället sängen och en stund med ljudboken och stretchinggympa i liggande läge.


Sedan sov jag gott, bara upp två gånger under natten och straxt innan sju steg jag upp och gick in till Inger och Gunnar som jag gosade med en stund, Gunnar alltså. Inger snusade och sov.


Fastnade i köket med nättidningen, frukost och prat med Inger.

Sedan fastnade jag på toa med korsord och nummer 2 som dom kallar det fint.

 


Igår regnade det hela dagen men idag skiner solen fast då blåser det istället.

Tydligen kallt inatt för Gunnar låg inne och sov i morse men nu är det +10,0°

Inger har sagt att det blir jobb ute i trädgården idag så det blir till att klä sig, synd att det blåser för det är svårare att svetsa då, gasen blåser bort och det sprätter så mycket men jag får väl laga grepen någon annan dag bara den är klar innan helgen.

Jag svetsade den ju tidigare men sedan lossnade det på ett annat ställe, det jag försökte få isär men då satt det fast ordentligt.

Inger är väl starkare än jag.


Sol vind och kallt ute men det är höst och den trettonde, otursdag även en måndag för jag höll på att göra en van Gogh då jag rakade mig. Skar mig vid örsnibben så att blodet rann ned på halsen.

Inte ofta jag skär mig sådär.


I alla fall visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-13 09:45:15

Temperatur: 11,7 °C
Lufttryck: 992,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 5,4 m/s från NW,
i byarna 6,8 m/s
Kyleffekt: 9,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 49 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 11,4 mm
Månaden: 26,4 mm
Året: 349,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,7 °C
Klockan:
09:41
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
13:31
Temp - Min:
7,1 °C
Klockan:
06:19
Temp - Min:
10,4 °C
Klockan:
02:29
Lufttryck - Max:
992,0 hPa
Klockan:
09:28
Lufttryck - Max:
998,1 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
988,9 hPa
Klockan:
01:57
Lufttryck - Min:
989,2 hPa
Klockan:
22:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:08
Sol upp: 05:57
Sol ned: 19:11
Skymning: 20:00
Dagsljus: 14:52 tim:min
Dag längd: 13:14 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:34
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 19:28


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut då jag satt på toa och laddade ned/upp bilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards