jans

Alla inlägg den 15 september 2021

Av Jan Sandström - 15 september 2021 07:39

Onsdag den 15/9


Igår blev en latardag även om jag plockade i ett och annat här hemma så satt jag ute på altanen med korsord och kaffe.

Gunnar låg också och latade sig i ömsom solen och ömsom i skuggan.

 

Ibland blev det både sol och skugga på samma gång.

Katter är ju lite veliga ibland och det märker man när dom vill gå ut.

Då vill dom vara både ute och inne, gärna på samma gång. Svansen är ju deras livlina sådana gånger.


En promenad blev det också i det fina vädret

 

 och så kom Erik förbi med kantareller, kylväskan och lite annat han dumpade av.

Men nästan 2,7 kg svamp men då vägdes även papperskassen in så säg 2,6 kg fina gula kantareller.

Så det blev en liten omelett till förrätt igår då vi hade besök och till varmrätt nån lax i form men det var messt en massa grönt vad det nu hette. Skulle tydligen likna spenat men det går bara inte ersätta spenat lika lite som att man kan ersätta broccoli.

Men jag blev då mätt för det fanns ju potatis och sallad.

Anders kikade också in fram och åter och fick med sig en påse kantareller.

Jag såg en del på den Koreanska serien Sisyphus som är skapligt bra men kan bli lite rörig då det är tidshopp och resor fram och tillbaka och minnesblickar hit och dit.


Till slut gick jag isäng med ljudboken, Inger stökade på i köket då hon ska ha gäster i eftermiddag.

Gunnar kom in på morgonsidan till Inger, jag ligger ju i eget rum på andra sidan huset och har sovit gott inatt så halv sju steg jag upp.

Inger på väg till jobbet som hon nu är på och Gunnar ligger på sängen och sover. Frukost och tidningsläsning avklarat, inte mycket att läsa i tidningen då jag redan sett det mesta under dagen på vk.se


Idag ska jag försöka ta en promenad och kanske ned på stan men vädret??? Prognosen säger mestadels soligt och hyfsat varmt men kikar jag ut genom fönstret så  är det ganska grått där borta så att jag kunde tro att det är snö på väg.

Jag får väl se, affärerna öppnar ju inte ännu så det kanske blir bra.

Sedan ska jag prata med väninnan Maria om att komma och fixa lite på hennes husvagn och kanske få kaffe i eftermiddag.

OM hon nu är hemma i Skeppsvik och OM det går att köra dit då det är problem med vägarbeten och vägomläggning mellan Umeå och Sävar. Det skrivs det ju om i VK


Men nu är det då uppehåll fast lite grått, gråare än på himlabilden nedanför och NU fick jag SMS  om att hämta mina grejor till husvagnen. Då kanske det blir ändrade planer idag.


I alla fall är det+5,8° utanför fönstret och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-15 08:00:17

Temperatur: 5,8 °C
Lufttryck: 1008,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 69 %
Vindstyrka: 1,8 m/s från NW,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 44 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 27,0 mm
Året: 350,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,0 °C
Klockan:
02:55
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
15:28
Temp - Min:
4,2 °C
Klockan:
00:07
Temp - Min:
4,4 °C
Klockan:
05:36
Lufttryck - Max:
1008,0 hPa
Klockan:
07:38
Lufttryck - Max:
1004,4 hPa
Klockan:
23:51
Lufttryck - Min:
1004,3 hPa
Klockan:
00:04
Lufttryck - Min:
996,2 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:14
Sol upp: 06:03
Sol ned: 19:04
Skymning: 19:52
Dagsljus: 14:38 tim:min
Dag längd: 13:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser/såg det också ut på morgonen.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards