jans

Alla inlägg den 4 september 2021

Av Jan Sandström - 4 september 2021 11:34

Lördag den 4/9


Först, jag glömde bort att blogga utan fastnade med att kolla lägenheter och hus i Vindeln.

Sedan gick jag ut och började kärra grus till Maria, Mona och Erik kom och funderade på om jag inte levde då jag inte bloggat.


Igår körde vi lite grus innan vi åkte in till Vindeln för att hämta betongblock.

Dom blir fina att ha under förrådet vi ska bygga upp i framtiden.

 


Efter att ha lastat på släpen åkte vi och åt thaimat på 

Tittis Thai Restaurang

Riktigt god mat och mättande i fin miljö, finare än det var tidigare.

 

Toan var också fin men kall då dörrarna stod öppna ända ut, men kungaparet fanns på plats.

 


Efter maten åkte vi och sökte insektsmedel men det var svårt att hitta så här på hösten.

Men vi fick då tag på Xylocain på apoteket, det är en bedövande salva jag nu har använt på getingsticken jag fick häromkvällen.


Hemma i stugan låg kisse och sov, tillsammans för ovanlighets skull.

 


Väl tillbaks tog Inger itu med jordgetingarna.

   


Men första slaget vann dom då två lyckades leta sig in under huvan, fast dom fick sätta livet till.

 


En träram med fiberduk på impregnerad med insektsmedel och en flaska fogskum gick hon ut i skogen.

   


Till slut var dem ganska spaka och gav upp striden.

   


Kvällen blev fin med solnedgång och jag fick några fina foton.

     


Rönnarna är fulla med bär.

 


Det är mer grus än jag trodde och som syns från webbkameran. Se bilden nedanför.

 


Det blev skönt bad i tunnan och sedan lite fika inne innan det blev sängen. Mina geingstick kliade och kliar fortfarande.

Men jag har sovit gott och runt 4 ville Gunnar ut och då smet även Lycka ut så jag ställde upp fönstret inne hos Inger.
Senare kom då Lycka in och lade sig hos mig, Gunnar låg hos Inger.


Upp halv åtta och så fastnade jag med att kolla lägenheter och annat i Vindeln.

Det verkar som att man ska bygga kvarteret mitt i centrum och jag hoppas vi har chans på en lägenhet där.


Ute var det kallgrader och -2,7° i morse men det steg fort så nu har vi +9.7°


Det ska bli en fin dag och barn har kommit för att hjälpa till att köra grus på skottkärror. Men allt får vi nog inte ut.

Solen skiner och värmer skönt men det blåser en kall nordanvind.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-09-04 12:00:14

Temperatur: 15,1 °C
Lufttryck: 1006,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 13 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från N,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 14,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 47 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 2,7 mm
Året: 326,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
15,1 °C
Klockan:
11:59
Temp - Max:
17,5 °C
Klockan:
15:37
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
05:38
Temp - Min:
5,2 °C
Klockan:
05:17
Lufttryck - Max:
1006,3 hPa
Klockan:
11:45
Lufttryck - Max:
1001,4 hPa
Klockan:
23:55
Lufttryck - Min:
1001,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
994,0 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:40
Sol upp: 05:31
Sol ned: 19:43
Skymning: 20:34
Dagsljus: 15:54 tim:min
Dag längd: 14:12 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 01:20
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är mina morgonbilder som togs lite sent idag.

       

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards