jans

Direktlänk till inlägg 30 mars 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 30 mars 2022 08:26

Onsdag den 30/3


Idag fyller vår barnbarns mamma år.

Det är alltså Anna som håller ihop med vår son Peter.


Hon blir 33 år och det blir ett stort

 

från jag och Inger


Och vi kommer senare i eftermiddag.


Något annat inte så roligt är kriget i Ukraina och jag såg de här bilderna tidigare i morse som via satellit visar


Mariupol i Ukraina den 21/6 2021   

 

och Mariupol i Ukraina den 29/3 2022 alltså i tisdags

Båda bilderna Foto: Maxar Technologies/AP. Satellitbild 

 

Det kommer att ta tid att återställa staden och Putin borde få bekosta allt ur egen börs, det lär han ha råd med enligt obekräftade källor där han utpekas som världens rikaste, pengar som han stulit från det ryska folket.

Stämmer det är han inte bättre än gamla tsarer en gång i tiden och andra diktatorer som bara roffar åt sig.


Från idag är det 

Gratis skicka hjälppaket med Postnord till Ukraina

Upp till 20 kilo får paketen till Ukraina väga.

 

Åter till vardagen.


Jag hittade nått fuskskin eller tyg som Inger köpt till barnvagnen en gång i tiden och för ett antal år sedan klädde jag om min pall här i kontoret, nu hade jag nött den med mina fötter och när jag slängde det hon rensat ut hittade jag en bit.

Så nu fick den nytt och blev så fin igen.

 

Det finns kvar till en förnyelse men Inger fnyser på det och ville kasta biten. Var 17 ska jag gömma den.


Igår var en solig fin dag men det blåste kallt.

Jag tog en promenad men utan fågelfrön, ångrade att jag inte hade med lite för vid en bro så kom ett par mot mig när jag gick över Tvärån.

 

Jag hade sopat av bilen och startar värmaren i den så väl hemma och efter en kopp kaffe körde jag till Avion.

På Ikea köpte jag två fotoramar och löste in korten från kalendern, 18:- för två ramar blev billigt.

Till Classe där jag löpte en momentnyckel jag suktat efter i många år och nu var det 20% rabatt på allt för medlemmar.

På Apoteket blev det teststickor till blodsockermätaren och halstabletter, dom är bra att ha hemma tills nästa corona eller vad det blir.


Väl hemma lite pyssel och greja samt Aidensfield på datorn.

Värmde blomkålssoppa och lade dit lite broccoli till middag och så såg jag senaste och kanske sista avsnittet på Snowpiercer

Men som så många andra serier så är det inget riktigt slut, kanske kommer det en fortsättning, kanske inte eller troligen inte.

Jag vet inte.

Efter det blev det första avsnittet på 

Star Trek: Voyager

Det fick räcka med det för kvällen, till datorn och kolla det senaste från Ukraina

Inger kom hem och senare blev det sängen, har sovit gott och bara upp en gång under natten.

Vaknade halv åtta och hann träffa Inger just som hon var på väg ut till jobbet.


Idag bör det bli en promenad igen och lite pyssel med ett och annat för att senare i eftermiddag hämta Inger på jobbet och så åker vi upp till födelsedagsbarnen där vi ska äta något och så blir det kanske tårta, vågen går sakta nedåt för mig men den kurvan lär jag väl förstöra idag, men det finns ju kanske en dag imorgon också.


Solen skiner men det blåser och -1,6° utanför fönstret, men det kommer att tina så sakta även idag bara solen får värma.

Väderstationen visar att solen värmer den enligt tempgivaren Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-03-30 09:15:15

Temperatur: 0,8 °C
Lufttryck: 996,7 hPa och Steady
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från N,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: -3,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 32 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 6,3 mm
Året: 26,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
0,8 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
3,5 °C
Klockan:
15:17
Temp - Min:
-4,7 °C
Klockan:
01:07
Temp - Min:
-12,7 °C
Klockan:
06:14
Lufttryck - Max:
997,5 hPa
Klockan:
00:07
Lufttryck - Max:
1002,5 hPa
Klockan:
04:51
Lufttryck - Min:
996,4 hPa
Klockan:
05:20
Lufttryck - Min:
997,1 hPa
Klockan:
22:53


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:17
Sol upp: 06:05
Sol ned: 19:23
Skymning: 20:13
Dagsljus: 14:56 tim:min
Dag längd: 13:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 06:58
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:17


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Och så här fina vinterbilder är det idag.

            

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Söndag 28 april 08:56

Söndag den 28/4   Igår hade vi en skön dag här hemma men det blev även en liten promenad "ut på byn".   Vi gick över till Andra Chansen där Inger hittade ett par tröjor och en stor bit Vlieseline som hon köpte, jag hittade en fin klänning me...

Av Jan Sandström - Lördag 27 april 08:17

Lördag den 27/4   Igår blev en dag inne, gick aldrig utanför dörren. Satt i salongen med korsord och katt i knät. Satt här vid datorn och katt i knät. Satt och åt mat i köket utan katt i knät      En nästan helt normal dag i mitt liv hä...

Av Jan Sandström - Fredag 26 april 09:01

Fredag den 26/4   Idag fyller svågern Jan-Erik år   Så då blir det ett stort   från jag och Inger i Vindeln.     Igår så åkte jag hit till lägenheten i Vindeln och Lycka fick följa med och träffa Alice för första gången. De nosad...

Av Jan Sandström - Torsdag 25 april 06:44

Torsdag den 25/4   Igår, tja då satt jag här eller i soffan, dator och kaffe med korsord, brasa i kaminen och ute snöade det, och ute snöade det, och ute snöade det. Aprilväder alltså. Men som tur var låg tempen nära noll eller några grader u...

Av Jan Sandström - Onsdag 24 april 07:49

Onsdag den 24/4   Igår så satt jag bara här inne och gjorde i stort sett ingenting. Kollade på nätet efter grejor som ska vara hit till stugan.   Men i förrgår åkte jag ju till Vindeln och träffade Alice, nu fick jag några fina bilder på he...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards