jans

Direktlänk till inlägg 17 december 2015

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 17 december 2015 09:14

Torsdag den 17/12


Det är lite traligt de här. Skulle ju kunna kopiera tidigare dagars inlägg.

Men igår då, som jag sa hände i stort sätt ingenting.

Katterna leker och busar då de inte sover, vilket de gör för det mesta.

Svägerskan ringde och tänkte komma förbi men så ringde hon återbud senare.

Jag såg lite TV, surfade på nätet, sökte julklappar på nätet men hittade inget, jo men det jag hittade är slutsålt.


NEJ det är ingen sådan där robotdammsugare.

Förresten är de så väldigt praktiska när de inte ens klarar av att tömma sig själv i soptunnan.

När de kan det kanske jag kan fundera på en sådan.

För vem tömmer den när den blir full för så värst mycket kan det ändå inte rymmas i en sådan där liten maskin.

Och kommer den åt överallt i hörnen, mellan stolsben och andra skrymslen eller kör den bara runt mitt på golvet där man går och ändå inget damm finns.

Här är det mest katthår nu för tiden och det mesta av det tror jag finns här på mitt skrivbord, och hit kommer sig inte någon robotdammsugare. Ingen vanlig manuell heller för den delen.


Gick isäng med ljudboken, släkte och somnade men vaknade efter 1½ timme av värk och sedan låg jag några timmar där det snurrade i huvudet och värkte i händer och knän.

Men jag måste ha somnat för jag har drömt om att jag körde till månen som inte låg så långt härifrån och sedan skulle vi måsta sätta räcke på trappan som gick sista biten upp.   


I morse har Mirabell väckt mig några gånger för att hon ville ha mat. Trampade på en hårboll som låg på hallmattan när jag skulle släppa in Gunnar. Väldigt trevligt när man går barfota.

Frukost avklarad, katterna har rasat av sig,  tror och hoppas jag för det kan gå vilt till när Tristan rusar fram och tillbaks här inne. Lillpyret där.

Drog ut soptunnan för nu tror jag vi fått ihop tre påsar i botten på den och då får de tömma, det är nog mer än en månad sedan sist.


Idag ska jag kolla över mina mediciner och se om det är tid att uppdatera mitt recept på dem, tog sista uttaget för en tid sedan men man får inte förnya förrän det är dags att hämta ut och medicinen jag har är slut.

Konstigt resonemang och att man inte får ha lite framförhållning


Sedan blir det väl som vanligt idag, hoppas jag då på.

Inger jobbar dag och kommer hem i eftermiddag men jag har ingen koll på hennes jobbschema nu för tiden för jag tycker att det ändars titt som tätt och det är inte lönt att försöka lära mig det, jag ser ju om hon är hemma eller jobbar.


Vädret svänger och nu snöar det vid en temperatur på +0,4° utanför fönstret, mulet och sydostlig vind, på ett ungefär.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå
Aktuella värden:
2015-12-17 09:45:06

Temperatur: 1,1 °C
Lufttryck: 994,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 2,4 m/s från SSE,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: -1,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 17,7 mm
Året: 658,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
1,1 °C
Klockan:
09:21
Temp - Max:
2,8 °C
Klockan:
06:20
Temp - Min:
-6,6 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
-8,3 °C
Klockan:
21:31
Lufttryck - Max:
1003,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1005,1 hPa
Klockan:
18:51
Lufttryck - Min:
994,0 hPa
Klockan:
09:18
Lufttryck - Min:
996,9 hPa
Klockan:
05:13


Dagens sol och måntider.

Gryning: 08:08
Sol upp: 09:25
Sol ned: 13:45
Skymning: 15:02
Dagsljus: 06:54 tim:min
Dag längd: 04:20 tim:min
Morgondagen: There will be 1min 31s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:41
Månfas:
Växande skära
Moon
Måne ned: 22:13

och så här ser det ut, vitt och eländigt.

 

Godmorgon.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 19 april 08:37

Fredag den 19/4 2 dagar kvar.   Igår blev en dag då jag gjorde något. Flyttade släpvagnen till rätta bilplatsen och så backade jag och kopplade på husvagnen. Drog ut den ut idet och skulle bara backa upp den framför gäststugan. Det gick i...

Av Jan Sandström - Torsdag 18 april 08:34

Torsdag den 18/4 3 dagar kvar   Idag hade min mor födelsedag och hon skulle ha blivit 106 år idag.   Igår hände bajemig ingenting här, jo jag ringde två samtal eljest satt jag lite här vid datorn och mest i soffan och läste boken jag lånat ...

Av Jan Sandström - Onsdag 17 april 07:43

Onsdag den 17/4   Igår fick jag mycket gjort. Skottade snö såklart men brunnen har tinat upp så jag kunde lyfta på locket och det såg fint ut, men Lycka som hängde med mig hela tiden var nyfiken och nära på att hoppa ned. Då hade det blivit k...

Av Jan Sandström - Tisdag 16 april 07:45

Tisdag den 16/4 och 5 dagar kvar.   Idag har min brorson Mikael födelsedag och hela 50 år blir lillgrabben så   Från farbror och "faster". Vi ska komma och fika i stugan då ni är där. Flertal gånger har vi varit förbi men ingen hemma....

Av Jan Sandström - Måndag 15 april 08:36

Måndag den 15/4   Igår började och slutade dagen men jakt på vilt här hemma. Lycka kom först in med en mus som hon släppte loss och den kutade runt och katten efter. Jättekul tyckte katten men musen var nog mindre nöjd.       Den är b...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards