jans

Alla inlägg den 1 maj 2020

Av Jan Sandström - 1 maj 2020 08:19

Ny månad och fredag den 1/5


Igår hände mycket, först körde jag över till IKEA där jag fick vänta en liten stund på att dom skulle öppna.

Snabbt in och letade reda på tavellister som jag köpte två av. Det blev även tre chipspåsar av den lilla modellen på 150g.


Hem och så monterade jag ihop Anders kompostkvarn, men den funkade inte med bultarna jag satte fast skären med,

 

Fast dom inte stack upp mer än nån halvcentimeter så tog dem i överdelen/matartratten så jag fick ta bort allt igen.

Borrade upp skruvhålen och gjorde nya gängor som passade de nya skären jag köpt.

Skruva ihop allt och så testköra.

Det va ju kul nu, stoppa ned kvisten och den bara sögs ned och ut sprutade småflis.

Den som tidigare varit så svårflörtad och att man måste trycka ned kvistarna.


Medan jag körde de sista kvistarna hade dom levererat paketet med kattmat och annat och som Maria och Anna skule ha men det hindrade inte jag från att "låna" en liten matpåse och ge till Gunnar medan vi satt ute och fikade.

Jag flyttade även om bland bord och bänkar innan jag klädde på mig och tog en hojtur.

Det blev ned till stan, över bron och så via Röbäck, Klabböle, Sörfors, Överboda till Vännäsby där jag fick en trevlig pratstund med svåger o svägerska.

Men jag var lite fundersam för det fanns väldigt mörka moln där uppe och i väster men körde ändå dit.

Temperatur på runt +7,5° men ändå skönt.

När jag lite senare körde hem blev det stora vägen och då blev det kallt.

Här hemma fanns då nästan alla barnen väntande ute på altanen. Nåja dom hade ju nyckel och varit inne.

Det var Peter med familj som saknades och lite senare kom dom, sedan kom Inger hem från jobbet.


En skön eld i korgen och så stekte vi burgare, parisare och annat ovanpå men det var kallt tyckte jag.

Åt som vanligt för mycket men inget jag ångrar för det var gott med 3 burgare och ett glas rött till, för mig.

Sedan en efterrätt som Maria o Mona gjort.

Men det är väl bara vi knäpskallar som sitter ute i kvällskyla och äter en frusen efterrätt.

 

Hallon, jordgubbar och vit chokladmousse med extra vit choklad och riven choklad m.m


Efter fest blir det städning och tjejerna sopade ihop det värsta inne i köket.

 


Inger skulle aldrig ha kört den där vertikalskäraren innan festen.

 

När barnen åkt så tog jag en VARM dusch så jag fick upp kroppsvärmen och så blev det TV där vi så 

Under solen från 1998

En film med  Rolf LassgårdHelena Bergström och Johan Widerberg samt några till.

En form av slow-TV för det var lite segt men ändå en sevärd film bara jag inte retat mig så mycket på den där Erik, rollfiguren alltså. En odåga men bra skådespeleri.


Sedan blev det sängen efter lite genomgång av Jönköpingshus.


Och tänk att jag sovit riktigt gott med avbrott för ett toabesök med lite magknip, det måste ha varit gäst i burgarna så som jag var gasfylld,   jag hade säkert kunnat göra sådär och sprängt hela huset. Jag får sådär ibland då min katarr går igång av för mycket och fel mat.

Men jag har sovit och tog sovmorgon med Gunnar mellan mina ben där han snarkade högt.


Idag blir det städa här inne och plocka ihop så vi kan åka upp till stugan med grejor i eftermiddag.

Men det ska bli regn/snö så jag får se hur mycket jag kan lassta och vi behöver släpvagnen, eljest får det bli nästa resa på söndag.

Jag stannar nog och Inger åker mellan till jobbet där hon sover över här i stan.

Nu ska jag väl bli klar med det mesta i lillstugan, inte så värst mycket som fattas utan det är mest i köksdelen och trappräcket m.m m.m och mer därtill.


Det har varit kaf lugnt här och flaggor o vimpel har hängt rakt ned men nu blåser det en sydvind ser det ut som.

Jag borde hissa flaggan idag den 1:a maj men då vi ska åka iväg i eftermiddag och regn väntas vet jag inte om jag hissar den, jag får se.

Men +7,1° ute så det är, nåja varmt men varmare än kallt, solen tittar fram en aning ibland men mest mulet.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-01 09:00:10

Temperatur: 6,5 °C
Lufttryck: 1024,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 41 %
Vindstyrka: 3,1 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 4,2 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 33 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 147,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
6,5 °C
Klockan:
08:58
Temp - Max:
8,4 °C
Klockan:
16:27
Temp - Min:
-5,0 °C
Klockan:
03:44
Temp - Min:
-5,4 °C
Klockan:
04:41
Lufttryck - Max:
1025,2 hPa
Klockan:
01:30
Lufttryck - Max:
1028,1 hPa
Klockan:
04:30
Lufttryck - Min:
1023,9 hPa
Klockan:
07:43
Lufttryck - Min:
1025,0 hPa
Klockan:
20:05


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:05
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:02
Skymning: 22:11
Dagsljus: 19:06 tim:min
Dag längd: 16:49 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 10:37
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:08


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut ungefär kvart över åtta.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards