jans

Alla inlägg den 31 maj 2020

Av Jan Sandström - 31 maj 2020 07:55

Söndag den 31/5

 

Mors dag och även Pingstdagen.


Igår jobbade vi och stod i, åtminstone Inger som målade och målade.

Nu har hon stått och målat i 5 dagar och har ont i kroppen hon också men där syns det då att hon åstadkommit något.

   


Jag tycker inte jag höll så god fart utan det blev lite småpyssel här och där men har börjat på skyddstaken över värmepumparna.

 

Jag har en gammal takplåt som får duga och papp under som det ska vara.


Erik kom förbi efter lunch och pratade, han hade varit ute och kört på små skogsbilvägar och på väg hem tog han en väg jag körde för ett par år sedan.

Problemet var att när han kom till andra änden och skulle ut på den större vägen var det stängt med stora stenar.

 

Eriks foto.


Så det blev samma väg tillbaks för han.


Det blev kväll och jag stod och slipade på en stolpe vi ska ha i spaljén då vi fick besök av stuggrannar.

Det var brorsonen Mikael och grannens son som kom och tittade på stugbygget och pratade bort en stund.

Sedan tog jag in Lycka som fått vara ute nästan hela dagen, slipade färdigt och lackade stolpen ett varv.


Plockade ihop och gick in, duschade och diskade undan och så kom Inger in.

Det blev ingen middag utan bara kaffe, 1½ glas rött vin och ett par smörgåsar innan vi gick isäng i varsitt sovrum.


Jo jag kapade ju av sovrumsdörren igår då jag tog bort 5 mm uppe och nere, den har ju varit kärv att stänga sista 35 åren så nu fixade jag den, nå måste jag bara justera låsbläcket som sitter helt fel men det har ju inte spelat någon roll tidigare.


En stund med ljudboken och jag har sovit gott, bara varit up en gång inatt.

klockan 7 vaknade jag och steg upp, Lycka har sovit hos mig hela natten, tror jag och straxt efteråt kom Inger upp som haft Gunnar i sängen.

Ute åt haren mat på ängen och nu har den fått sommarpäls.


Idag ska vi få gäster, våra syskon ska komma och äta men vi sitter på behörigt avstånd och utrymme har vi ju med många sittplatser.

Jag ska lacka stolpen ett och hinner jag blir det två varv idag.

Mer jobb blir det kanske inte utan vi ska hem till stan idag eller det blir väl senare i kväll.


Det ska bli en fin sommardag även idag, igår var det härligt.

Jag gick ut och tog några foton och det var så skönt ute, dessutom har vi svalor som flyger runt stugan.

Dom gör sina svängar in under altantaket och Gunnar sitter bara och tittar upp på dem.

Jag antar att dom saknar sin telefontråd.  


14,8 grader ute, sol från en blå himmel och flaggorna hänger rakt ned.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-31 08:15:09

Temperatur: 18,1 °C
Lufttryck: 1045,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 16 %
Vindstyrka: 2,8 m/s från NW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 18,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 34,8 mm
Året: 182,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,1 °C
Klockan:
08:14
Temp - Max:
19,7 °C
Klockan:
10:51
Temp - Min:
4,9 °C
Klockan:
03:12
Temp - Min:
6,8 °C
Klockan:
03:08
Lufttryck - Max:
1046,1 hPa
Klockan:
01:23
Lufttryck - Max:
1045,7 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1044,8 hPa
Klockan:
07:32
Lufttryck - Min:
1039,8 hPa
Klockan:
00:01


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 02:41
Sol ned: 22:35
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:54 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 13s more daylight tomorrow
Måne upp: 13:22
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 02:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.
 


och så här ser det ut.

     

Och så har snart den här månaden gått.

 


Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards