jans

Alla inlägg den 23 maj 2020

Av Jan Sandström - 23 maj 2020 19:29

En tur upp på Hemberget med Emil och hans föräldrar.
Nu är det bara nio kvar, läs mer om det i Tio toppar Tavelsjö


Först kom dom hit hem och vi gjorde upp om att åka till Prästgården i Tavelsjö.

Tyvärr är det en lite inaktuell sida men den beskriver lite om gården.

I alla fall så köpte vi fikabröd där som vi tog med oss på promenaden.

 


Vi lät bilarna stå kvar vid kyrkan och gick upp till kyrkogården som man passerar upp.
Till att börja med är det väg, faktiskt nästan hela vägen.


 


Men sedan viker man av på en mindre stig som blir brantare och brantare på klippor och sten.


 


Till slut var vi uppe och fick utsikt över Tavelsjön och omgivningarna.

Det var evigheter sedan jag var upp dit, det var någon gång i början på vårt förhållande på 1970-talet tror jag.


 


Emil var duktig på att knata upp, och senare ned igen utan att knorra.


 


Det blev fika och jag fick äntligen en mugg kaffe med en gobit till.


 


Jag ville fota Emil uppe på toppen men det ville inte han.


 


Jag fick ändå en bild på han.


 


Och så hittade vi konstigt okänt bajs, men det är en tjäder som gjort det fick jag höra av svågern Harry som vi senare mötte nere på kyrkogården där vi kikade på Ingers föräldrars grav.


 


Tyvärr tog batteriet slut i min systemkamera men min lilla fungerade så det blev några bilder och en promenad.
 


Av Jan Sandström - 23 maj 2020 08:18

Lördag den 23/5

 

 

Idag blir det ett stort GRATTIS till vår sonhustru

 

Sara som blir 30 år idag, (hon är mor till barnbarnen Alex och Harry).

 

Och inte nog med det så blev hon husägare igår eftermiddag

 

tillsammans med Tomas,


Dom fick äntligen tag på ett radhus lite söder om Jönköpings centrum och inflyttning efter den 1/8 och då har Inger semester så det blir nog en husvagnsresa dit ned om hälsa och annat tillåter det.


Men igår spolade jag av altanen en gång till, Inger oljade in så mycket hon hann innan vi åkte iväg till Vännäsby.

Vi var bjudna på middag hos Harry o Margareta så vid 5-tiden var vi där.

Satt ute och pratatde och åt gott innan vi åkte hem efter 7.

På väg hem var det nära att en fågel fick sätta livet till, men kamerans vidvinkel får det ändå att se längre ifrån men jag kan säga att hade jag haft takräck så...


Efter en stund här hemma kom Anders och Lycka som det måste vara nått fel på.

 


Ja inte att hon vill ligga på tangentbordet men hon ska vara överallt, ÖVER ALLT.


   


Men hon är ju en katt på ett år och så lekfull och nyfiken.


 

Hoppas Ingers blomma inte är allt för giftig     


I alla fall så lämnade han henne här hos oss och jag skjutsade han till JVSTN.

Till tåget alltså som gick ned till Jönköping dit han kanske redan kommit och han ska hälsa på Tomas och familjen.


Väl hemma blev det lite datorpyssel innan sängen.

Under dagen mådde jag riktigt dåligt för det är pollen i luften och de där små pillren tror jag inte hjälper mig.

Huvudvärk, trött och okoncentrerad var jag men mot eftermiddan så lättade det.


Gick isäng men var orolig för Gunnar som inte ville in få vildkatten fanns här, han är inte lika lekfull som hon men efter att ha vänt i dörr och fönster så kom han till slut in genom kattluckan.

Fast då var hon på köksgolvet och han vågade sig inte ned och då jag spärrat luckan för utgång så var han fångad.

Men jag lade den mjuka pläden på sängen och så bar jag dit Gunnar som faktiskt trodde sig och lade sig och sov.


Hon sov någon annanstans i huset men kom och försökte leka ett par gånger.


I alla fall så steg vi upp vid 7 och då gick Gunnar ut.

Jag duschade och Inger intog sin frukostplats dig Gunnar kom så nu kan vi säga att det är sommar, nästan sommar i alla fall.


Idag ska det bli fint väder men med en sydlig vind och vad jag ska göra får jag se. Ställa ordning på altanerna men jag har tänkt vara inne under förmiddan och se om jag klarar pollen bättre.

Det kan bli en tur upp till Tavelsjö med Emil och föräldrar för att bergsbestiga och fika, då kanske vi drar upp släpvagnen med grejor till stugan eller så får det vara till senare i veckan.


14,3°, sol men sydliga vindar ute.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-23 09:00:10

Temperatur: 13,4 °C
Lufttryck: 1029,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 20 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från S,
i byarna 7,5 m/s
Kyleffekt: 11,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 177,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,4 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
15,3 °C
Klockan:
15:58
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
-1,6 °C
Klockan:
03:09
Lufttryck - Max:
1033,0 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Max:
1039,3 hPa
Klockan:
04:53
Lufttryck - Min:
1029,2 hPa
Klockan:
08:40
Lufttryck - Min:
1032,7 hPa
Klockan:
22:17


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:03
Sol ned: 22:11
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:08 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 58s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:05
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 22:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några bilder.

 


Jag måste flytta kameran och se om jag får nån bättre bild på annat ställe.

        

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards