jans

Alla inlägg den 20 maj 2020

Av Jan Sandström - 20 maj 2020 09:05

Onsdag den 20/5


Idag har jag två födelsedagar.

 

Först brorsdottern Elin som fyller år och så min kusin Margareta i Eskilstuna.

 

Grattis på födelsedagen säger jag och jag till er tjejer och

 

tror att Inger instämmer i det.


Men igår, jo då började jag med att såga lite ribbor och snabbade mig innan regnet. Tänk att jag faktiskt han det.

Efter det var det inte så bråttom då jag kunde göra resten inomhus och det blev annat jobb.

Hjälpte Inger med en utskrift och lite annat pyssel innan Inger cyklade till jobbet och hon han fram torr, men inte hennes jobbarkompisar som var blöta in till trosorna. Fast jag kanske överdriver, Dom var blöta sa Inger.

Sedan spika ihop lådorna jag börjat på och nu funderar jag på att kanske märka dem.

 

Skriva ut text på datorn och så limmar man fast pappret för att fräsa bort texten och lite i trälisten.

Fylla urfräsningen med färg och så har man en snygg märkning som håller många år.

Eller så tar jag en tuschpenna och skriver dit vilken maskin som ska ligga i lådan. Det funkar det också.


Tomas ringde några gånger igår och han skulle titta på ett hus, det blir tyvärr inte det då det skulle kräva för mycket jobb att renovera upp och tomten var för stor med krav på jobb.

Jag som tyckte det skulle vara perfekt men det är jag och vi ska ju inte bo där.

Det kommer fler hus och nästa visning är imorgon.


Anders ringde och var strandsatt i Lycksele av alla ställen, en fin ort där jag faktiskt bott och gått i skolan ett år.

Även Inger bodde där och gick en utbildning ett år då vi just träffats 1975. Jag boddee där 1974.

Han hade inga pengar att föra över och hans Bank-ID funkade inte så då fick jag gira över slantarna.

Va 17 gjorde man tidigare, kilade in på banken och tog ut pengar OM man nu hade några.

Sedan kunde man köpa det man skulle ha och hade man inga pengar gick det ju inte.


Det blev middag och igår gjorde jag bara nudlar och så vitkålsallad till, eller en tallrig före nudlarna.

Sedan film på kvällen.

A Walk Among the Tombstones (2014)

En hyfsad actionfilm.

Hade värk under eftermiddan och kvällen och natten.

Med Gunnar som tog upp plats hade jag svårt att sova så jag gick helt resolut till gästrummet men svårt att somna där också.

Så en stund i en varm dusch klockan 2 på natten lindrade, sedan somnade jag och sov till 6 då Inger steg upp.

Då gick jag in till min säng igen och tog sovmorgon.


Idag får jag se vad det blir, har bara så ont i lederna, mest i stortårna och händerna så några stora aktiviteter blir det nog inte.

Kanske följer med Anders som ska till en kompis som renoverar ett kök.

Titta kan jag ju alltid göra och på lite avstånd. Alltid något positivt med Corona. Jag slipper jobba  


Men i alla fall är det fint väder nu men det ska vara lite ostadigt.

Kanske inte som igår då det drog ihop och jag hörde från Holmsjön att åskan small en gång som bara den där, men mina åsksidor registrerade ingenting så vad eller hur vet jag inte. Men det var mörkt som natten mitt på dagen uppe i det blå.

Regn och hagel kom också lokalt i stora mängder korta stunder.


Nu skiner då solen och 10,4° i skuggan men en nordvind som senare ska vända till sydlig.

Det kan vara vädret jag känner av för det är något jag gör, får värk vid väderomslag men det brukar vara då det blir snö.

Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-20 09:45:11

Temperatur: 12,3 °C
Lufttryck: 1032,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 10 %
Vindstyrka: 3,8 m/s från NNE,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 10,9 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 37 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 30,3 mm
Året: 177,9 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,7 °C
Klockan:
09:27
Temp - Max:
11,4 °C
Klockan:
15:49
Temp - Min:
0,4 °C
Klockan:
02:18
Temp - Min:
1,1 °C
Klockan:
23:37
Lufttryck - Max:
1032,7 hPa
Klockan:
09:27
Lufttryck - Max:
1028,8 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1028,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1019,0 hPa
Klockan:
01:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 00:42
Sol upp: 03:11
Sol ned: 22:02
Skymning: 00:29
Dagsljus: 23:47 tim:min
Dag längd: 18:51 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 8s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:53
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina bilder tagna lite tidigare ser ut så här.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards