jans

Alla inlägg den 24 maj 2020

Av Jan Sandström - 24 maj 2020 16:55

Och vad passar bättre än en mugg kaffe ute på altanen.

Och slutet på ljudboken i lurarna.

Av Jan Sandström - 24 maj 2020 12:55

Men även sortera lite.

Men än är det mycket kvar.

Av Jan Sandström - 24 maj 2020 07:54

Söndag den 24/5


Det blev fel på rubriken i gårdagkvällens inlägg som jag klistrar in i sin helhet här och jag hoppas alla bilderna hänger med.

Godmorgon världen. (Varför vart det denna rubrik?)

En tur upp på Hemberget med Emil och hans föräldrar.

Nu är det bara nio kvar, läs mer om det i Tio toppar Tavelsjö


Först kom dom hit hem och vi gjorde upp om att åka till Prästgården i Tavelsjö.

Tyvärr är det en lite inaktuell sida men den beskriver lite om gården.

I alla fall så köpte vi fikabröd där som vi tog med oss på promenaden.

  


Vi lät bilarna stå kvar vid kyrkan och gick upp till kyrkogården som man passerar upp.
Till att börja med är det väg, faktiskt nästan hela vägen.


  


Men sedan viker man av på en mindre stig som blir brantare och brantare på klippor och sten.


  


Till slut var vi uppe och fick utsikt över Tavelsjön och omgivningarna.

Det var evigheter sedan jag var upp dit, det var någon gång i början på vårt förhållande på 1970-talet tror jag.


  


Emil var duktig på att knata upp, och senare ned igen utan att knorra.


  


Det blev fika och jag fick äntligen en mugg kaffe med en gobit till.


  


Jag ville fota Emil uppe på toppen men det ville inte han.


  


Jag fick ändå en bild på han.


  


Och så hittade vi konstigt okänt bajs, men det är en tjäder som gjort det fick jag höra av svågern Harry som vi senare mötte nere på kyrkogården där vi kikade på Ingers föräldrars grav.


  


Tyvärr tog batteriet slut i min systemkamera men min lilla fungerade så det blev några bilder och en promenad.


Men innan vi åkte iväg så lagade jag en kylväska där handtaget lossnat. Nu sitter det fast med skruv och mutter och den ska användas till ställ för fiskegrejor i förrådet i stugan. Kanske i alla fall.


När vi kom hem blev det mer kaffe och så kikade Erik förbi.

En lur på soffan innan det blev middag och då såg vi om älgar i Estland från SVTplay.

Älgarnas våta paradis

Ett fint program om mer än bara älgar i nationalparken Matsalu.


Till kaffet såg vi en dansk film


Far til fire's vilde ferie (2015)

Sedan var det dags för sängen och Gunnar kom in och lade sig hos mig, Lycka låg hos Inger men under natten vaknade jag av bråk och dom låg och kivades, men slog bara med tassarna mot varandra fast tillräckligt för att Gunnar skulle hoppa upp och lägga sig i fönstret.

Eljest har jag sovit tungt men med värk och drömmar om värk.


Klockan 7 steg jag upp och hade Lycka i hasorna och nere i tvättstället.

Hon ska då vara med överallt       


Det började regna under natten och det har regnat och regnat, HELA 1,2 mm har det kommit.   

Men det var då fukitgt ute när jag steg upp.


Idag måste jag väl byta kläderna jag tog på mig för Inger har arbetsplikt för mig, 4 timmar i garaget har hon sagt.

Så det blir väl städning där då eller om jag ska kunna smita undan på nått sätt.


I alla fall är det, nä det var det inte, hade tio gradet tidigare men nu är det +8,4° ute, mulet och mordlig vind och så kommer det faktiskt några regnstänk.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-24 08:15:11

Temperatur: 9,1 °C
Lufttryck: 1026,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från E,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 7,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 39 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 1,2 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 31,5 mm
Året: 179,1 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,2 °C
Klockan:
08:08
Temp - Max:
14,1 °C
Klockan:
09:28
Temp - Min:
6,5 °C
Klockan:
01:52
Temp - Min:
-1,2 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1028,5 hPa
Klockan:
00:33
Lufttryck - Max:
1033,0 hPa
Klockan:
00:05
Lufttryck - Min:
1025,8 hPa
Klockan:
07:14
Lufttryck - Min:
1027,5 hPa
Klockan:
18:46


Dagens sol och måntider.

Gryning: -----
Sol upp: 03:00
Sol ned: 22:14
Skymning: -----
Dagsljus: 24:00 tim:min
Dag längd: 19:14 tim:min
Morgondagen: There will be 5min 54s more daylight tomorrow
Måne upp: 04:17
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och fler bilder av det vanliga slaget.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards