jans

Alla inlägg den 3 maj 2020

Av Jan Sandström - 3 maj 2020 18:33

Jag gick ut tidigt och fick upp skåpstommarna.

 


Inger kom ut med kaffe och så torkade hon av golvet på loftet.

Jag monterade luckor men har lyckats köpa en lucka fel. 40 bred istället för 60, eller hur jag nu tänkt att det skulle vara.


En dusch med rakning innan lunch och vi åkte in til stan, hämtade några grejor och lastade köksbordet i bilen innen det blev en promenad över till Klövervägen där vi firade Christer som fyller 70 idag.

Det finns en artikel i gårdagens VK

https://www.vk.se/2020-05-01/jubilar-stolt-over-nobels-fredspris

Gott fika och gott kaffe, dessutom fick jag med mig en låda vaniljdrömmar som hustrun Lena bakat, hon vet att jag är svag för dem.


Gick hem och lpockade med lite jag glömt och så körde jag hit till stugan igen där Gunnar låg och ligger och sover ute.

Direkt ut i bygget och monterade talkoster och handtagen på dörrarna.


Nu är jag och Gunnar ensamma här ett par dagar tills jag hämtar henne och har då handlat lite virke som behövs.

Middag avklarad och nu blir det lite TV.  

Av Jan Sandström - 3 maj 2020 07:04

Söndag den 3/5


Idag grattar jag Christer eller Abris som vi kallar han. en av våra

 

närmaste och bästa vänner och han fyller 70 år idag.

 

Så GRATTIS på födelsedagen Christer.

Tänk vad alla andra blir gamla, jag står däremot och stampar på mina 29 år   

Jag hörde nått om tårta idag så synd att vi då sitter här i stugan.  


Men åter till vardagen, fast det är söndag.

Igår jobbade och slet jag hela dagen, nästan, ute i lillstugan.

Bockade och fixade spillröret till beredaren på toan. Monterade skyddet bakom diskbänken och en bräda ovanpå den.

Fick kapa ned den 10 cm så att elen blev rätt och så lite ett och annat.

Avslutade med att skruva ihop stommarna till överskåpen innan jag gick in.

 


Middag och så såg vi en film från Netflix.

Dangerous Lies från 2020

Så en ganska ny film.


Sängen väntade tidigt och öppet fönster men jag tror inte Gunnar gått ut den vägen inatt utan sovit hos oss i sängen hela natten.

Jag har haft värk i händerna men det förstår jag efter jobbet igår men idag tar jag det lugnare.

Vaknade och steg upp halv sju och ska bara blogga klart och dricka upp kaffet så går jag ut till min gruva.


Senare blir det en dusch o så åker vi in till stan, Gunnar får vara kvar här och fortsätta sova ute på altanen.

I stan ska vi fika och så lämnar jag Inger för att åka tillbaks hit igen för hon ska jobba ett par dagar tills jag hämtar henne igen.


Det är i alla fall bättre väder idag, inte som igår när snön tidvis vräkte ned men det blev ändå inte mer än några cm på marken och det tinade bort under eftermiddan då det tidvis småregnade.


Ute har jag nu +2.9° och det kommer nog att bli lite varmare. Det ser ut att vara ganska lugnt på vindfronten men mulet men ändå ganska ljust.

Väderstationen inne i Umeå visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-03 07:15:11

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1014,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NW,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 4,5 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 34 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 12,6 mm
Månaden: 15,0 mm
Året: 162,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
07:07
Temp - Max:
6,7 °C
Klockan:
16:34
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
04:54
Temp - Min:
3,3 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1015,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1020,3 hPa
Klockan:
00:02
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
02:06
Lufttryck - Min:
1014,4 hPa
Klockan:
16:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:55
Sol upp: 04:06
Sol ned: 21:08
Skymning: 22:20
Dagsljus: 19:25 tim:min
Dag längd: 17:02 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s more daylight tomorrow
Måne upp: 14:05
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 04:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är bilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards