jans

Alla inlägg den 11 maj 2020

Av Jan Sandström - 11 maj 2020 08:14

Måndag den 11/5


Ja då har den stora älgvandringen avslutats för i år efter att ha förlängt sändningen flera gånger.

Men med löfte att den kommer tillbaks nästa år igen till glädje för väldigt många.


Måndag och mätdag för mig, nu fick jag 

6,3 mmol och vikten 80,2 kg

 

Men igår var en trist dag som började så här

       

Alltså med snö och sedan regn ända fram till 16-tiden så jag höll mig inomhus och sysslade med annat och ingenting.

 

Dottern Maria messade och undrade om det skulle vara svårt att göra några sådana här saker.

 

Pinnarna är nog inte svårt att sätta ihop, då är det värre med tyget men det kan Inger säkert fixa.

 

Inger kom hem och vi åt middag medan vi såg Omöjlig ingenjörskonst, det blev två avsnitt

Om världens smalaste skyskrapa som såklart finns i NY. Den är visst bara 18 m bred men tredje högsta.

 

Det är lägenheter och en lägenhet tar upp ett våningsplan men några är två våningar.

Jag funderar på att flytta dit och högst upp   

Men ärligt talat skulle jag inte ens överväga att åka upp i ett sådant hus. Då trivs jag bättre här, där jag kan sitta och lukta på blommorna.

Andra avsnittet var kanalbygge i Kina där man leder driksvatten från södra delen till Peking, flera hundra mil långa kanaler.


Sedan blev det älg-tv en stund innan jag gick isäng och där fortsatte jag se på älgarna tills avslutningen då teamet vände en kamera och zoomade in stugan dom satt i och vinkade till alla oss tittare.


Gunnar envisas att hålla sig ute men han trivs ju där, han kom bara in och åt innan han skulle ut igen som det brukar vara sommartid.

Men idag ska han få sällskap där ute bara det blir lite varmare för oss utan päls.

Inger ska först ut och handla något, säkert till trädgården för hon ska ha bilen, sedan kopplar jag på släpen och åker till Jysk där jag ska köpa en garderob till stugan och även svänga förbi OKQ8 och se om dom kan fixa ventilen på det trasiga däcket.

Sedan blir det säkert kaffe ute på tomten.

Anders kommer vid lunchtid men vi får se om han ska ha hem Lycka eller om han ska ut och resa mer.

Han bara flänger runt runt.


Men idag är det då fint väder, solen skiner från en blå himmel och det är nu +4,0° MEN det blåser en nordvind.

Jag tycker det blåser mer nu och mest nordvindar så det är väl därför våren låter vänta på sig men plötsligt får vi väl sommar över natten och med den kommer säkert pollen i överflöd.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-11 08:45:11

Temperatur: 5,6 °C
Lufttryck: 1012,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 13 %
Vindstyrka: 3,3 m/s från NNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 3,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 38 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 8,7 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 171,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,6 °C
Klockan:
08:42
Temp - Max:
7,8 °C
Klockan:
18:51
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
02:54
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
04:51
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
01:07
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1012,4 hPa
Klockan:
08:32
Lufttryck - Min:
1013,1 hPa
Klockan:
18:52


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:14
Sol upp: 03:39
Sol ned: 21:34
Skymning: 23:02
Dagsljus: 20:48 tim:min
Dag längd: 17:55 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s more daylight tomorrow
Måne upp: 02:25
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:18


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så bilder.

     


Och Gunnar ligger och sover där ute.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards