jans

Alla inlägg den 14 maj 2020

Av Jan Sandström - 14 maj 2020 21:15

Nu vet jag varför det är så kallt ute och det har inget att göra med nån global uppvärmning utan dåliga batterier.

Eller så har vår herre där uppe försovit sig men jag satsar på dåliga batterier i hans almanacka så att det fortfarande är april eller januari där uppe.


Eljest har vi fint besök här i kväll, en fin hare äter gräs ute i åkerkanten.

     


och så springer massor av trastar ute på åkern där det tydligen finns gott om mat till dem.

 


Vi åkte hit och jag har rensat i varmförrådet här bak för att flytta hyllan jag haft i bygget.

I morgon fortsätter städning och rensning av grejor och verktyg.


Av Jan Sandström - 14 maj 2020 09:22

Torsdag den 14/5


Igår, ja då blev det inte många knop. Ute var det isande kallt men termometern visade ändå runt +10°

Kanske var det jag som mådde dåligt men jag hade ingen ork eller värme för den delen. Försökte sitta ute men jag tyckte att det bara blåste iskallt så det blev en dag inomhus och påklädd. 

Missförstå mig rätt, jag går inte naken inomhus, inte alltid i alla fall men med tjockare tights och en extra tröja var skönt.

Satt i soffan då jag inte satt här.


Men lite åstadkom jag ändå, gjorde två lappar till tvättmaskinen som jag plastade in och satte dubbeltejp på baksidan så dom kan sitta fast på maskinen.


Svåger o svägerska kom förbi och hämtast sättpären och lök.

Jag pratade med Sonny på

Norrlands kyl och värmepumpar

och surrade bort några minuter samt meddelade att nu tror jag att min värmepump i stugan är frisk.

Den dom bytte all elektronik i för nu har den inte slagit ifrån som det tidigare gjorde och tyst är den också efter flytten av utenheten.


Jo Tomas ringde också och pratade några minuter om barnbarn och husköp, alltså det är inget köp på gång men planer på att köpa finns.


Inger kom hem och hon räffsade ute meda jag fixade middan, mikrovärmde och ställde i ordning.

Vi såg ett program om universum och dess uppkomst m.m Från Netflix då.

The Beginning and End of the Universe

En miniserie men det messta känner jag redan till, Inger somnade innan avsnittet var slut så vi pausade och gjorde annat.

Jag började se lite på början av

Star Trek (2009)

Men stängde då det blev reklam och gick isäng istället med min ljudbok.


Skulle dra ut soptunnan men ansåg att det inte skulle behövas.

Det är ju bara två veckor sedan sist och två till nästa tömning så det får vara den här gången.

 


Gunnar kom in och lade sig mellan oss och där tror jag han sov gott, det gjorde då jag och öppet fönster hade vi också.

Måste passa på innan det blir pollen i luften, fast vi brukar ändå ha fönstret öppte den tiden.


Upp halv åtta och duscha samt slösat bort en massa tid med att läsa tidningen och kolla runt på nätet.

Nu tror jag ena örnungen är dålig eller den låg då bara slapp tidigare men nu sitter den då upp och äter.

Trodde den höll på att dö då den största ungen hackade på den.


Idag ska jag plocka ihop och lasta släpvagnen så vi kan åka till stugan i eftermiddag när Inger kommer från jobbet.

Diskmaskin och garderoben ska upp med en hel del annat och så ska vi lasta skräpet där och köra bort.


Nu skiner solen och nån sydlig vind ser det ut som.

+7,4° och blå himmel.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-14 09:45:10

Temperatur: 7,4 °C
Lufttryck: 1017,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 11 %
Vindstyrka: 4,0 m/s från WNW,
i byarna 6,1 m/s
Kyleffekt: 4,8 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 171,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
7,9 °C
Klockan:
07:57
Temp - Max:
12,2 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
-1,9 °C
Klockan:
01:42
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
03:58
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
03:33
Lufttryck - Max:
1017,6 hPa
Klockan:
23:02
Lufttryck - Min:
1017,2 hPa
Klockan:
09:03
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 01:50
Sol upp: 03:30
Sol ned: 21:43
Skymning: 23:21
Dagsljus: 21:31 tim:min
Dag längd: 18:13 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:50
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 09:49


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser dt ut, idag kanske det går att vara ute eller jag måste det.

 


Det är INTE snö utan solen skiner så kameran överexponerar.

 


Den andra visar lite bättre hur det ser ut.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards