jans

Alla inlägg den 12 maj 2020

Av Jan Sandström - 12 maj 2020 07:59

Tisdag den 12/5


Igår åkte först Inger iväg och handlade till trädgården, fast det är kallt och känns som vinter ute börjar det så sakta grönska och naturen vaknar efter vintern.

Anders tittade förbi och hämtade sötnose Lycka och jag hängde på släpvagnen för att åka och handla.

Men först till OKQ8 och med släpvagnsdäcket där ventilen gått sönde.

Där sa han att det är enkelt fixat och så tog han hjulet till maskinen, 5 minuter senare fick jag tillbaks det och tänk vilken service.

Han ville inte ens ha betalt för jobbet men så har jag ju handlat däck av dem för åtskilliga kronor


Nu flaxade det till i högtalarna och pappa gick in för landning.

https://www.youtube.com/watch?v=uAgwWCdBygk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1gFg6n3OmCLIddU-ywiBV9OcolYxN1DAEeMqSyuiy_Ls2UsWCPgKwXxGw

Det är min nya slow-TV som står på i andra skärmen.

 

Rogivande med kvitter och fåglar på skärmen, två vuxna havsörnar och tre små dunbollar som skriker efter mat.


Efter däcklagningen åkte jag till Jysk där jag köpte en garderob som ska in i sovrummet på lillstugan.

Lasta på, köra hem och lasta av innan jag bytte vinterdäcket till det lagade sommardito.

Kaffe och te ute på lillaltan men sedan drabbades jag av något.


Trötthet, blev bara så jäkla trött att jag gick in till soffan med ljudboken men somnade ett tag.

Senare gick jag ut igen och körde en hög med kvistar inger tipsat mig om.

Ville egentligen inte se dem för krusbärskvistar är inte lätt att handskas med, det är värre än rosentaggar på dem.

Men det blev en hög med flis till slut.

Gick in och köpte en tvättmaskin på Facebook, den har visst ett lagerfel och lever om men den får duga bara den håller ihop i sommar och 300:- är inte mycket.

En ganska stor Hoover för 7 kg och inbyggd tumlare.


Det blev middag och så två avsnitt på Omöjlig ingenjörskonst

Nu blev det 


och sedan



Hade fått svar från Lisa om tvättmaskinen så jag skickade över pengar via swish innan jag gick isäng.


Gunnar kom in och lade sig vid mina knäveck och vi har båda två sovit gott inatt.

Upp vid 7 och Gunnar ville ut, jag har gjort mina morgonsysslor och sitter och beundrar de stora fåglarna, dom är verkligen magnifika.


Vid eller efter 10 ska jag få hämta tvättmaskinen mitt inne i stan men det bör inte bli några problem, hon skulle ställa den innanför porten i trapphuset och jag slänger väl med pirran och ramperna så kan jag flytta den själv.

Har ingen aning om hur tung den är men en tvättmaskin kan vara lite kämpig om det vill sig.


Sedan blir det väl inte så mycket annat för Inger jobbar idag   


Solen skiner då men det blåser, det blåser också hos örnarna för trädet svajar och det hörs i mikrofonen och fjädrarna fladdrar, men ungarna sover gott nu så det verkar som att mamma ska ta en lur.


+4,8° ute i skuggan och väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-12 08:15:10

Temperatur: 4,5 °C
Lufttryck: 1010,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 22 %
Vindstyrka: 3,7 m/s från WNW,
i byarna 5,4 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 171,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
5,3 °C
Klockan:
07:41
Temp - Max:
10,6 °C
Klockan:
16:35
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
03:18
Temp - Min:
-0,6 °C
Klockan:
02:54
Lufttryck - Max:
1010,2 hPa
Klockan:
08:10
Lufttryck - Max:
1014,3 hPa
Klockan:
01:07
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
02:06
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
23:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:08
Sol upp: 03:36
Sol ned: 21:37
Skymning: 23:08
Dagsljus: 21:00 tim:min
Dag längd: 18:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 06:34


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser mina bilder ut.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards