jans

Alla inlägg den 18 maj 2020

Av Jan Sandström - 18 maj 2020 15:10

Igår när vi körde hem hade det tydligen snöat/haglat.

 

I morse när jag hade örnboet på min skärm ser jag hur ena föräldern stampar och hackat ihjäl den mindre ungen.
Nu håller hon på att plocka den för att de andra ska få äta mer, halva är redan borta.
Så jag vet inte om jag vill ha kameran igång och se mer av örnarna.

Då var det lugnare med älg-TV.

Av Jan Sandström - 18 maj 2020 08:25

Måndag den 18/5



Idag och den här veckan fick jag

 

6,0 mmol och vikten 80,0 kg

 

 

 Igår jobbade vi med att städa förrådet och nu har vi gått igenom nästan hela, bara en arbetsbänk och hylla kvar och det känns skönt.

Men ja hann med lite annat emellanåt.

Bl.a titta på hararna vi har ute på åkern.

 

Vi inventerade lite virke och jag har nog så det räcket till verandataket och annat, fattas bara annat så det blir inget besök på BYGGmax.


Innan middan åkte vi hem till stan igen och det kom lite regn men på ett ställe låg det upp emot 5 cm snöslask på vägen så det måste ha varit ett sjuhellsickes väder en stund.

Här hemma gick Gunnar ut på en runda och vi plockade in det som skulle dit och ut till bilen bar jag en massa tomkartonger som ska med till återvinningen, dit vi ska åka och hoppas det inte är kö där en måndagförmiddag.

 


I övrigt ska Inger iväg och jobba idag och jag ska bara vara, det blir nog inget jobb idag, eller jo det kan det bli.

Ska slänga ihop tre trälådor för att ha maskiner i, tigersågen, vinkelslip och cirkelsåg ligger i mer och mindre trasiga pappkartonger.

Sedan blir det säkert kaffe och bok ute på någon altan för idag ser det ut att bli en fin dag, fast prognoserna säger lite annorlunda.

Meteogrammet: Umeå Kommun


I alla fall har jag nu +9,2° här ute i skuggan och örnarna i Letland växer, i alla fall två av dem. Den tredje tycker jag ser liten ut men alla håller på att byta dun mot fjädrar.


Så här ser det ut eller såg det ut här för en stund sedan.

     


Och i stugan dit jag redan längtar igen.

  


Det går sakta framåt och sista jobbet blev en till ribba på räcket uppe till höger så att hörnet blev mer symmetriskt.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards