jans

Alla inlägg den 13 maj 2020

Av Jan Sandström - 13 maj 2020 20:51

Örnarna som jag länkat till kanske inte gillas av alla så då kan man ju titta på det här.


Men det finns massor av kameror som visar det messta från havsdjup till höga höjder på
Live nu – Djur - YouTube

Av Jan Sandström - 13 maj 2020 19:05

Vi har tömning varannan vecka och jag gick ut för att dra ut tunnan till tomtgränsen men lyfte på locket för att kolla.

Jag tror inte sopbilen kan väga det vi har i tunnan så jag iddes inte dra ut den.

 

Det där kanske är kvar sedan förra tömningen.

Av Jan Sandström - 13 maj 2020 08:31

Onsdag den 13/5


Idag blåser det hos örnarna i Lettland så jag hoppas att inte ungarna blåser iväg innan dem kan flyga.


Men här är det lugnare, fast vädret kommer jag till längre ned i inlägget.


Igår skaffade jag en tvättmaskin, fick tag på en Hoover WB 120 på Facebook och då Erik kom förbi fick jag hjälp att hämta den.

 

Sedan spolade Erik av sin bil här hemma och efter mitt kaffe plockade jag ut sågen och kapade till lister som ska bli en trälåda.

Kapade även upp ett par brädor som ska bli fyra fågelholkar.

Att jag inte satte ihop dem här hemma är bristen på verktyg, har ju det mesta i stugan så materialet ligger nu bak i bilen.


Backade upp släpvagnen och kopplade på vattenslangen, maskinen gick då runt och pumpade sedan ut som den ska men jag måste fixa märkningen på fronten som är ganska bortnött  

Men det är skralt med information om den här på nätet, har i alla fall fått tag på en enkel bruksanvisning på Engelska men dåligt original ger dålig kopia, väldigt suddig text men jag kanske kan skriva om den och det viktigaste.


Sedan blev det nog inte så mycket gjort för mig, satt ute på altanen och läste med kaffe men ingen värme är det.

Det är nu jag skulle önskat en inglasad altan. Men det finns ju kläder fast vinterkläderna har vi redan hängt undan.


Inger kom hem och det blev senare middag och TV. Nu såg vi ett program om vatten på Netflix och med David Attenburgh
Our Planet heter det och jag tror att det redan är kört att försöka rädda jorden.

Så länge vi människor inte kan hålla sams och gemensamt jobba åt samma håll kommer jorden att gå under och ganska fort.

Det enda som kan rädda den är ett värre virus än Covid-19 och då ett som rensar ut minst hälften av mänskligheten.

Eller om vi tar bort alla länder och har en gemensam styrelse av vetenskapsmän och kunniga personer, tar bort allt vad som kallas politiker.

Men allt det är ju en utopi och kommer aldrig att hända.


I alla fall var det ett fint program om färskvatten i världen.


Sedan blev det mer TV för mig och Monte Pytons flygande... innan jag slog över på TV6 och 

Black Water (2018)

Men jag tror att både skurkar och bovar och hjältar måste tillbringa ett antal år på skjutbanan, fast det är ju selektivt hur man kan skjuta.

Hur kan man missa målet med maskingevär som rasslar ut kulor medan den andre ställer sig upp och träffar mitt i pannan med en liten pistol på 50 meter.

Men det kanske var en komedi.  

I alla fall var det ett tidsfördriv där jag låg i soffan och samtidigt grejade med mobilen.


Det blev kväll och Gunnar kom in efter sista nattrundan och så låg han vid mina knäveck hela natten och vi har sovit skapligt.

Fast jag har drömt väldigt mycket och både konstigt och knasigt, men detaljerna är borta från minnet.


Steg upp närmare halv åtta (½8) och Gunnar fick gå ut igen. Jag har gjort mitt och frukost i magen och tidningen läst, eller ögnat igenom för det är inte så mycket att läsa.


Idag intet nytt under solen, ingenting inplanerat idag i alla fall men det blir väl boken ute på någon altan.

Just nu är det ändå +7,5° och sol och ingen storm. Igår kom mörka moln vid 5-6-tiden och jag var övertygad om att det skulle bli snö men det bidde ingenting utan det försvann bara.

Nu visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-13 09:00:10

Temperatur: 9,5 °C
Lufttryck: 1016,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 14 %
Vindstyrka: 2,1 m/s från NNW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 8,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 35 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 23,7 mm
Året: 171,3 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
9,7 °C
Klockan:
08:38
Temp - Max:
10,7 °C
Klockan:
13:06
Temp - Min:
-3,8 °C
Klockan:
03:58
Temp - Min:
-2,1 °C
Klockan:
03:18
Lufttryck - Max:
1016,1 hPa
Klockan:
08:34
Lufttryck - Max:
1014,4 hPa
Klockan:
23:11
Lufttryck - Min:
1014,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1008,9 hPa
Klockan:
02:06


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:02
Sol upp: 03:33
Sol ned: 21:40
Skymning: 23:14
Dagsljus: 21:12 tim:min
Dag längd: 18:07 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s more daylight tomorrow
Måne upp: 03:46
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 08:11


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut i världen. En liten del av den i alla fall.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards