jans

Alla inlägg den 10 maj 2020

Av Jan Sandström - 10 maj 2020 07:55

Söndag den 10/5


Igår gjorde jag inte så mycket, mest återhämtning efter jobbarveckan i stugan.

Men drog fram släpvagnen och kollade på däcket, det gick inte att få in luft i det utan det pös bara ut igen.

Det är ventilen som helt enkelt håller på att gå av.

Så fram med ett annat däck och skifta, ett dubbfritt vinterdäck som är till min andra vagn.

Egentligen har jag tidigare tänkt ha dem på hela året på den men andra vinterdäcket ligger under den som nu står i stugan.

Men jag ska åka och fråga vad det kan kosta att sätta in en ny ventil för däcket är det inget fel på.


Sedan strulade jag på ett tag med tryckluften och läckande kopplingar men där måste jag köpa nya och byta ut för det är plastdelar inne i dem som gått sönder så att luften pyser ut när inget verktyg är anslutet.


Satt ute på altanen en stor del av den fina dagen, Inger kom hem på timmar och så tittade Erik förbi och lånade bilparkering.

Det är lite dåligt med gästparkeringar på Sandåkern, där dom byggde "skyskrapan" som vi ser härifrån så Erik tog en promenad dit istället.

Någon promenad har i alla fall jag inte orkat med och idag blir det nog inte heller någon.

Jag har börjat bli lite lat och bekväm igen.


Det blev middag och film, scrollade igenom några inspelningar som jag rensade från datorn innan det blev 

Death Race (2008)

En film jag kikade på medan jag surfade runt med mobilen.


Inger kom hem och sent kom Erik och hämtade bilen och åkte hem.


Jag gick isäng och har sovit ganska gott men tycker synd om Gunnar som mest håller sig ute nu när vi har Lycka här hos oss.

 

Han är liksom inte förtjust i småtjejer som bara vill busa och leka med hur mycket spring i benen som helst.

Då ligger han helst ute och sover även om jag tycker synd om han men han kommer i alla fall in och äter och så får han mat där ute ibland.

Såg på nätet att en katts första och andra år motsvarar 15 år per år och sedan är det ungefär 7 år per år och då ska Gunnar motsvara en människa på 107 år.

Inte undra på att jag tycker att vi är jämngamla Gunnar och jag   Tolka det som du vill.

 

Nu har han ätit färdigt så då måste jag ta in matskålen så att inte skatorna är där och ätet,

Men jag tror jag ska prova att ta in han och stänga sovrummet så han får sova i lugn och ro här inne.


Idag blir det inte mycket gjort, kanske plockar i garaget om jag inte åker ut en sväng, fast det lockar inte heller utan det blir nog en dag inne i soffan med älgar på TV. Det är ju sista dagen dem sänder älg-TV.

Vädret är liksom inte lika fint som igår utan det har snöat och det snöar så det är vitt och kallt ute.

Men SMHI varnade för 1 dm snö och så mycket har det inte blivit. Det är mest regnblandat så allt är vitt och blött.


Nu har jag +1,7° och naturligtvis mulet men vindstilla så flingorna ramlar rakt ned. Alltid något positivt.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2020-05-10 08:15:11

Temperatur: 1,4 °C
Lufttryck: 1016,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 91 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från N,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 1,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 36 %


Nederbörd.

Timmen: 2,1 mm
Dygnet: 3,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 18,0 mm
Året: 165,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
4,3 °C
Klockan:
01:10
Temp - Max:
13,8 °C
Klockan:
16:20
Temp - Min:
0,6 °C
Klockan:
04:51
Temp - Min:
2,5 °C
Klockan:
05:17
Lufttryck - Max:
1021,8 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Max:
1023,5 hPa
Klockan:
14:00
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
08:12
Lufttryck - Min:
1016,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:20
Sol upp: 03:43
Sol ned: 21:31
Skymning: 22:56
Dagsljus: 20:36 tim:min
Dag längd: 17:48 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s more daylight tomorrow
Måne upp: 00:53
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 04:45


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och bilder jag tog tidigare i morse men det ser lika eländigt ut nu.


MEN VAD ska jag göra med henne?


   

SUCK!

Men nu fick jag i alla fall ned henne utan att riva ned allt.


   


 


Det har nog kommit mer i stugan fast det försvinner ganska fort när det väl slutar snöa.


          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2020 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards