jans

Alla inlägg den 1 augusti 2021

Av Jan Sandström - 1 augusti 2021 09:32

Söndag den 1/8


Först ett stort

 

till Tomas och Sara som varit gifta i 5 år idag, alltså Träbröllop

och vi ses snart om allt går väl.


Men igår så jobbade jag och slet hårt, fast jag hade en fin medhjälpare som sprang runt fötterna på mig då hon inte höll å med att klättra på allt som gick och inte gick att klättra på.

   

Jag fick till slut upp hängrännorna, Inger hade åkt ned till Tavelsjö för lunch med kompisar på Värdshuset och jag upptäckte att jag borde ha haft en till hängränna på 4 m så kunde den kapas på drygt 3 m till mitten på långa väggen.

 


Så jag tog hojen och åkte in till stan och köpte en till rännskarv på BYGGmax.

När jag ändå var där hemma så kollade jag post och lite annat och tog med några verktyg som är bra att ha vid plåtarbeten.

Just som jag åkte eller ett par hundra meter från stugan så lossnade visiret på hjälmen men det hängde kvar hela vägen hem men jag kunde inte ha det uppfällt som jag brukar. Jag har ju ett solvisir innanför det klara och det använder jag. Hojen har ju en hög ruta som tar fartvinden och insekterna.


Jag kom tillbaks till stugan och fikade innan jag fortsatte skruva och montera men nu sitter rännor och stuprör där på plats.

 

Bara på förrådet och altanen här fram som behöver bytas men ingen panik för det idag.


Inger har bakat skorpor som ligger i ugnen och är som godast när dem är mjuka inuti.

 


Inger kom och senare blev det lax till middag och så ett skönt bad i tunnan.

Tanken var film men jag orkade bara inte utan gick ganska tidigt isäng.

På väg isäng när jag satt på toa så kom Lycka in med en mus (död) som hon lekte med på mattan utmed mig.  

Inger i sitt rum med öppet fönster och stängd dörr så jag fick ha Lycka hos mig och hon har sovit utmed mig hela natten.

Först vid halv nio vaknade vi och jag har sovit gott och bara varit upp och kissat 2 gånger.

En dusch och när vi sitter här med frukost kommer hon med en mus som hon hann smita in med.

 


Hon har blivit rent otrolig på att fånga möss men hon bär bara hem och jag har inte sett hon äta någon.


Idag blir det bygge på carportsväggen och det ska väl gå fint, bara skruva reglar och så spikpistolen för brädorna eller så skruvar jag dem också.


Kanske tar vi paus och åker och fikar någonstans i eftermiddag,


Det ska vara uppehåll men svalare, som varmast upp emot 20 mitt på dagen och det har varit skönt men så kom lite kalla vindar.

Nu har vi 16.9° bakom stugan och faktiskt kommer solen fram nu.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-01 10:15:15

Temperatur: 23,4 °C
Lufttryck: 982,3 hPa och Falling
Luftfuktighet: 38 %
Vindstyrka: 0,9 m/s från NW,
i byarna 1,7 m/s
Kyleffekt: 23,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 3,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 214,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
24,8 °C
Klockan:
09:55
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
09:44
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
04:07
Temp - Min:
14,1 °C
Klockan:
01:11
Lufttryck - Max:
983,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
983,9 hPa
Klockan:
20:19
Lufttryck - Min:
982,1 hPa
Klockan:
10:12
Lufttryck - Min:
979,9 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:23
Sol upp: 03:49
Sol ned: 21:39
Skymning: 23:03
Dagsljus: 20:40 tim:min
Dag längd: 17:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:56
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 15:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och några grader mindre i skuggan på altanen.


Så här ser det då ut på morgonbilderna den första dagen i augusti.

     


Vilka härliga moln.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards