jans

Alla inlägg den 26 augusti 2021

Av Jan Sandström - 26 augusti 2021 08:33

Torsdag den 26/8


Igår blev det lite pyssel här hemma och så försökte jag få ordning på kalkylerna och ekonomin, det är en fördel om mina siffror stämmer med dem banken har.

Och det gjorde det, nästan. Jag får gå in och granska noggrannare vad som diffar senare.

Det har ju varit sommar med stuga och resor så det där har liksom halkat efter och inte blev det bättre av att jag var mer eller mindre sängliggande i våras för min ischias och diskbråcket.


Anders dök upp som hastigast och kopplade av husvagnen där ute i regnet och så åkte han vidare hem för jobbmöten.

Han gör inget annat än sitter i telefon eller videomöten och husvagnen såg mer ut som ett kontor när han lämnade den.

Fast det var ju bara en kontorslampa som kommit till   såg jag senare genom köksfönstret.

  Men det regnade mest hela dagen och jag tror Inger tömt 40 mm ur plastmätaren ute på gräsmattan.


Jag fick mitt paket med nya datorn så jag "syndade" och tog bilen till Preem, egentligen hade jag planerat att gå men det regnade ganska ordentligt runt lunchtid så det fick bli bilen.


Enkelt att starta igång den och svara på 1001 frågor och så försöka installera program.

Men mejlen strulade och även några andra program jag vill ha ville inte vara där.

Så kontakt med Erik på WhatsApp och få rådgivning och till viss del hjälpte det, jag lade allt åt sidan så länge.


Inger kom hem och så Anders med Atho och senare kom Erik.

Anders åt middag med oss och så tog sig Erik mot min dator som han knappade fort på och så fungerade allt.

Det finns finjusteringar att göra och under kvällen blev det lite sådant.


Anders städade ur husvagnen och jag tömde toan som jag inte tror han varit på.

Jag vet inte om det kommit in vatten framtill eller om det bara kändes så för att det var kallt, jag såg då inget men takluckan på toan måste jag kika närmare på igen för det kommer in lite vatten då det regnar hårt och vagnen står still.

När vi körde söderut till Jönköping fick vi en ordentlig regnskur under några mil men då var det torrt.

Som jag sagt tror jag det är så att det stänker från solcellens fästlist och genom luckans ventilering eller om de sitter för nära och vattnet inte hinner rinna undan åt sidorna.

En felmontering av mig men jag kom då inte på någon bättre plats att sätta solpanelen.


Det regnar och nordlig vind så just nu vill man inte vara ute.

 


Men det ska lätta och bli uppehåll med ev. sol.

Så till dess blir jag här och ska väl ta mig an månadens räkningar så smått och kanske få balans i ekonomin.


Ute har jag nu här utanför fönstret +9,7° och resten ser du på bilen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-26 09:00:15

Temperatur: 10,6 °C
Lufttryck: 1008,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 3,4 m/s från NNE,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 9,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 6,6 mm
Gårdagen: 19,2 mm
Månaden: 108,6 mm
Året: 322,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,9 °C
Klockan:
06:09
Temp - Max:
13,3 °C
Klockan:
10:24
Temp - Min:
9,1 °C
Klockan:
04:40
Temp - Min:
9,3 °C
Klockan:
23:33
Lufttryck - Max:
1008,5 hPa
Klockan:
08:58
Lufttryck - Max:
1001,1 hPa
Klockan:
23:53
Lufttryck - Min:
1001,0 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
983,0 hPa
Klockan:
07:26


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:09
Sol upp: 05:05
Sol ned: 20:14
Skymning: 21:09
Dagsljus: 17:00 tim:min
Dag längd: 15:09 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:10
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 10:04


Till den ordinarie vädersidan och vår webbsida.

Med den här länken så får du mer data och diagram från min väderstation.


Så här ser det i alla fall ut genom mina kameror, några av dem.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards