jans

Alla inlägg den 4 augusti 2021

Av Jan Sandström - 4 augusti 2021 07:40

Onsdag den 4/8


Sista morgonen här på ett tag.

I nästan 3 veckor har jag bott här med Gunnar och Lycka (katterna).

Men nog är non mysig Lycka när hon inte kommer indragandes med möss som hon släpper lösa här inne.

 

Gunnar ligger inne hos Inger men nu har han gått ut igen.


Igår då? Jo då lastade jag släpen full med två trasiga treglaskassetter, en massa upprostade hängrännor och stuprör, gamla kaminen från förra tunnan.

Den fungerade men började vara så uppfrätt att det var stora gropar i plåten så risken var väl att det skulle gå hål någonstans.

Fast så var det när vi köpte den för 7 eller är det 8 år sedan, förmodligen användandet av klor i vattnet men det har jag slutat med.


Efter att ha slängt allt på Klockarbäckens återvinning körde jag hem, lämnade delar från en säng och lite annat innan jag åkte upp till Biltema där jag köpte tre opalvita plastskivor i storleken 80x120 cm. 

Dom ska få bli "fönster" på carportens vägg mot vägen. Dels som utsmyckning och så släpper dem in ljus utan att det blir solvarmt. Tror jag då.


Tillbaks hit till stugan där det blev lunch och så rensade jag Ingers gamla knähund, laptop som jag haft vid sängen där hemma men nu var min idé   att ha den som kartdator, bara GPS-programmen och så Google maps för den har mycket större skärm än min lilla dator.

Problemet är att batteriet räcker ungefär 4 minuter på den så det är att köra ström.

Och så har punkt/kolon-tangenten lossnat.


I alla fall så påtade jag på här och plockade undan här och där så nu börjar det se snyggt ut.

Inger målade i carporten och så lite annat jag gjort under mina veckor.

Själv tycker jag att det blev mycket och jag är nöjd med vad jag åstadkommit.


Det blev middag och två avsnitt på serien Katla som finns på Netflix innan vi gick ut och badade och igår var det perfekt temperatur så vi låg i en timme och lite till.

Inger tyckte det höll på att bli lite för kallt när det sjönk ned mot 37°.

Men vi undrade över vad det var för starkt lysande stjärna vi såg i sydost lågt över horisonten vid kl. 22-23. Jag fick inte fram vilken när jag kollade mobilappen men jag gissar på Sirius om det inte var planeten Jupiter.

Det är de två som lyser så där starkt för Mars är rödare.

Jag iddes inte ta fram kikaren och leta mer på nätet men den springer ju inte direkt iväg.


Vi gick isäng och lite senare fick jag in Lycka så Ingers fönster kunde öppnas åt Gunnar och hon ligger hos mig.

Eljest är risken stor att hon kommer in med nån mus om hon får ha fri ingång.


Jag har sovit gott och vi vaknade vid 7. Morgonsysslor och Gunnar gick ut, nu kom Inger upp och Lycka ligger och sover i sovrumsfönstret.


Frukost inne för mig men Inger går nog ut och när jag är klar här och kollat tidningen VK.SE så klär jag på mig jobbarkläder och går ut.

Ska få dit plastfönstren och några brädor på väggen för senare i eftermiddag bär det av hem till stan igen.

Nu är det andra saker på gång för oss ett tag men det kommer du att se här vad det blir.


Det ska bli en fin dag med +20° enligt vädret på TV4 men det blåser en västvind och då blåser det här.

Men det kröp ned till +1,7° klockan 04:20 i morse, lite varmare när jag vaknade och nu har vi 4 timmar senare 10.4°

 

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-04 08:15:14

Temperatur: 16,2 °C
Lufttryck: 997,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 16,1 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 214,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
22,2 °C
Klockan:
17:38
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
04:35
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
05:19
Lufttryck - Max:
997,4 hPa
Klockan:
08:07
Lufttryck - Max:
994,5 hPa
Klockan:
23:50
Lufttryck - Min:
994,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
01:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:39
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:30
Skymning: 22:47
Dagsljus: 20:08 tim:min
Dag längd: 17:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:18
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 19:51


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Så här fint ser det då ut genom kamerans lins.




       


och så blev det fel lins på mobilen, skulle ju inte ta en självie men tummen tryckte på fel hörn på mobilen.

 


Det är inte ett UFO eller moln utan dun från en fönsterkrock någon fågel gjort.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards