jans

Alla inlägg den 2 augusti 2021

Av Jan Sandström - 2 augusti 2021 09:23

Måndag den 2/8


Igår började, eller jag fortsatte med väggen på carporten.
Men som vanligt stötte jag på problem, fast det var ganska smart med inbyggt vattenpass i fönstret.

 

En liten spricka i hörnet men jag tror att det kommit in på annat sätt.

 

I alla fall så rann det ut otroligt fort när jag ställde det på kant så luft måste ha kommit in på något annat sätt.

Men det stora problemet var det hela fönstret som jag hade ställt upp och det sprack tvärs över och kanske av solen som då låg på.


Ett tredje helt fönster fick jag i alla fall upp men jag ska ju ha tre glas på väggen.

 

Men vad gör jag, sätter upp halvdrasiga glas eller skaffar nytt?

 


Jag gick ut på nätet och kollade in Biltema som har plexiglas i formatet 80x120.

Fönsteröppningarna jag gjort är 90x100 men det ska inte vara allt för mycket jobb att flytta på några reglar om jag gör det nu.

Så då skippar vi dessa isolerglas vi köpte för några år sedan och använde ett par som tillfälliga fönster på gäststugan vi höll på att sätta upp så att det blev lite ljus inne för att jobba.


Och medhjälparen hängde med fast hon fick ett il att vilja komme in i bilen. Hon kollade in alla fönster som tacksamt var stängda.

   


Eljest hade vi väl haft ett lager med möss i bilen.

igår kom hon dragandes med flera st och en lyckades hon smita in med och den var inte död så det blev musjakt inne så våran middag med sill och färskpotatis fick vänta här ute.

Men Inger fick tag på den lilla musen och släppte ut den i skogen igen.


Jag började flytta takplåtar men efter 8-10 st tog orken slut och jag gick in. Då höll inger på med sillen. Frska egna små morötter blev det också så en riktig festmiddag och en öl till den.


Efter maten blev det bad i tunnan innan vi gick in och då blev det TV från Netflix och början på en isländsk serie som heter Katla

Jag har inte läst på så mycket om den men ser nu att den klassas som en Sci-Fi. Det har jag missat tidigare.

Men mystisk är den då så vi får se vad fortsättningen blir.


Det blev sängen och Inger i sitt rum med öppet fönster till Gunnar och jag i mitt med Lycka.

Jag har sovit riktigt gott inatt och efter en lugn morgon som var kall här i stugan med bara +1,8 ° nu på morgonen sitter vi lite mer påklädda ute med frukosten.

Lycka tog sin egen frukost men snabbmat är inte nyttigt för den släppte hon loss här på altanen och fick jaga tills den lyckades smita under så där fortsatte jakten/leken bland torra löv.

Jag vet inte vem som vann, katten eller musen men det kan ha varit musen för nu prasslar det under stolen igen.


Idag måste jag ta itu med väggen men även flytta de återstående takplåtarna som alla är 2,4 m långa och drygt en meter breda.

Otympliga och jobbiga att bära men det måste göras.


Jag lade i extra ved i badtunnan igår kväll och kaminen är effektiv så det blev 45 ° i vattnet inatt och nästan 42 ° i morse så morgonbadet jag tänkt ta blev inte av.


Kallt i morse men nu nästan halv elva har det stigit till 12.4 ° i skuggan men solen vill inte komma fram riktigt.

En nordlig vind som är kall men här mot söder är det skönt så det bör vara behagligt i carporten.

Hemma visar väderstationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-02 10:15:14

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 989,7 hPa och Rising
Luftfuktighet: 30 %
Vindstyrka: 1,6 m/s från NNE,
i byarna 2,0 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 54 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 214,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,3 °C
Klockan:
10:14
Temp - Max:
26,1 °C
Klockan:
13:30
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
04:39
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
04:07
Lufttryck - Max:
989,9 hPa
Klockan:
09:42
Lufttryck - Max:
986,4 hPa
Klockan:
23:56
Lufttryck - Min:
986,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
981,6 hPa
Klockan:
13:30


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:28
Sol upp: 03:52
Sol ned: 21:36
Skymning: 22:57
Dagsljus: 20:29 tim:min
Dag längd: 17:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 23s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:57
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 16:55


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här såg det ut tidigare när jag laddade ned morgonbilderna.

         

  

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards