jans

Alla inlägg den 31 augusti 2021

Av Jan Sandström - 31 augusti 2021 09:14

Tisdag den 31/8


Då är augusti slut och det märks, kalla nätter och fuktiga mornar i gräset men det kan vara varma dagar som nu.


Igår fyllde Inger år och barnen kom förbi för tårta och prat och prat och prat.

Jag fick laga ett lås till Athos hundbur i bilen.


Men först åkta jag och handlade, Mekonomen där jag köpte en påskjutsdämpare till husvagnen.

Biltema lite av varje och så ett frostskyddselement som ska till varmförrådet i stugan,


Började lossa draget på husvagnen men lyckades inte få loss och var rädd att he sönder något om jag skulle fortsätta med släggan.

Så idag ska jag åka och köpa fler delar och då kan jag SLÅ på det.
Tänkte att lika bra att byta ut det som sitter inne i påskjutsbromsen för dämparen verkade det inte vara nått fel på utan det kärvar bara ordentligt.

När jag nyköpt vagnen demonterade jag ju allt och smorde upp men nu verkar det lika kärvt igen.

     


Men det återstår att se om jag får tag på alla delarna och att jag kan fixa allt idag när det ska vara fint väder även om det blåser.


Middag med sällskap igår kväll och vi kunde sitta ute till ganska sent.

Sedan koll av datorn och ingen kontakt med stugans nät.


Satt här vid datorn men filmen på sidan om släckte jag, senare gick jag isäng och vi har Lycka här hos oss igen.

Nu får Maria bo hemma hos Anders och ta hand om Atho (hunden)     

Fast nu kom dom hem till oss en stund.


Nåja det blev kväll och sängdags, öppet fönster men jag frös och så snurrade tankar runt i huvudet igen så det var omöjligt att somna.

Husvagn, stugnätet och annat skulle bearbetas i min hjärndator.

Först vid 2 gick jag och hämtade ett täcke till så somnade jag efter ett tag.

Då hade Gunnar också kommit in.


Vaknade halv åtta och frukost ute på södra altanen, det blåser en nordvästvind så det var lite kallt.


Idag ska jag se om jag kan köpa hem delarna till draget och så ska vi ställa i ordning möblerna för en surströmmingsfest som blir imorgon.

Så jag får se om det blir tid till något mekande med vagnen idag.

Jag har fått reda på felet med stugans nät, det är fiberbrott i Hissjö någon mil norrut så hela TBN (Tavelsjö ByaNät (Bygdeportalen) ligger nere) och det är bra för då har vi väl fortfarande el i stugan så att värme och frys fungerar.


Solen skiner, blå himmel men det blåser och är 15,7° i skuggan.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-31 09:45:14

Temperatur: 17,1 °C
Lufttryck: 1005,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 40 %
Vindstyrka: 2,5 m/s från NNW,
i byarna 4,4 m/s
Kyleffekt: 17,1 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 109,2 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,1 °C
Klockan:
09:40
Temp - Max:
22,6 °C
Klockan:
12:59
Temp - Min:
8,7 °C
Klockan:
05:09
Temp - Min:
4,3 °C
Klockan:
04:59
Lufttryck - Max:
1007,6 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
00:37
Lufttryck - Min:
1005,4 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
1007,0 hPa
Klockan:
18:24


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:27
Sol upp: 05:20
Sol ned: 19:57
Skymning: 20:50
Dagsljus: 16:23 tim:min
Dag längd: 14:37 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:15
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 17:37


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och ett par morgonbilder från stan blir det idag.

     

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards