jans

Alla inlägg den 21 augusti 2021

Av Jan Sandström - 21 augusti 2021 08:55

Lördag den 21/8


Idag fyller Camilla år, hon är en vän sedan födseln och dotter till våra grannar Lena och Christer men även Jon-E som är gift med Ingers systerdotter.

  till er båda och alla andra som firar något.


Igår strulade bloggsidan så det blev ett sent inlägg men jag kan fylla i efter det att jag byggt väggen till husvagnsplatsen

    att det regnade en hel del på eftermiddan.

Men det blev ändå en del gjort, Inger började spola av taket under utsikten, alltså carporttaket och jag fortsatte med högtrycket och takrensaren som är lång så jag kom under eller mellan.

Men så tror jag tvätten gick sönder för motorn ville liksom inte ge någon kraft. Den är ju gammal och ersatt men jag har hållit liv i den ganska länge och tursamt nog höll den ihop då jag rensade avloppen nere i Jönköping.


Men kvällen blev lugn och nätverket som havererat fick jag igång med den gamla routern jag hade i lillstugan, den gick bara som WiFi-sändare här i stugan.

Erik bistod med rådgivning och tips och kanske kommer han upp hit idag.

Jag hade en del problem igår att få igång min Cromecast så i kunde se Netflix men det llyckades jag med till slut, med resultat att jag sabbade halva nätverket igen.

Vi kunde se två avsnitt av Katla innan vi tog ett skönt bad i tunnan, jag gick ut först och ett stilla regn föll men det drog bort då Inger kom ut. Det sprack även upp lite så vi kunde se någon enstaka stjärna.

Jag gick först in och sedan Inger och då såg vi sista avsnittet men jag vet inte om serien är så värst toppenbra.

Den slutade då med upplägg fför en till säsong.


Ute hade vi en kattuggla uppe på utsikten, hon ville inte komma in fast jag lockade med godis.

Hon har alltså fyra ben och svans och heter Lycka som satt på täcket högt där uppe och "ugglade" för kvällen/natten var skapligt varm och skön.

Så jag förstår kisse som inte ille komma in.


Jag gick då isäng med ljudboken och kollade om dom ville in men det ville dom inte, ställde timern på mobilen på en timme men varken ett eller två ville någon in, såg inte till dem.

Men klockan tre låg Lycka på stolen här ute så jag tog in henne, öppnade fönstret hos Inger så Gunnar kunde komma in och så stängde jag dörren.

Vi vill alltså inte ha så att Lycka kommer in själv med tanke på allt hon tidigare burit med sig in i stugan.


Jag har i alla fall sovit gott de timmar jag fick sova och halv åtta vaknade jag.


Frukost här ute i kylan, det är ändå 12.3° nu och solen har kommit fram fast noranvind som kyler men vi har lite lä här.

Jag har ont i ischias-diskbråcket nu och kanske blev det för mycket då jag snickrade och stod på stegen som jag också stod på då jag spolade taket.


Jag får passa mig för vad jag gör idag och ta något enklare arbete.


Bara det inte regnar och blåser snöstorm finns det saker att göra, trava om virkeshögen t.ex Den ena behöver röras på för det har läckt in vatten på brädorna.


12.3° ute var det och väderstationen hemma i stan visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-21 09:30:15

Temperatur: 16,7 °C
Lufttryck: 995,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNW,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 16,7 °C
Inne hos oss. Temp: 20,6 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 70,8 mm
Året: 285,0 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,7 °C
Klockan:
09:30
Temp - Max:
21,8 °C
Klockan:
13:38
Temp - Min:
11,0 °C
Klockan:
06:09
Temp - Min:
11,6 °C
Klockan:
00:23
Lufttryck - Max:
995,2 hPa
Klockan:
08:38
Lufttryck - Max:
990,7 hPa
Klockan:
23:41
Lufttryck - Min:
990,6 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
977,7 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:51
Sol upp: 04:50
Sol ned: 20:32
Skymning: 21:30
Dagsljus: 17:39 tim:min
Dag längd: 15:42 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:30
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här är mina bilder som jag kan visa då jag fått igång kamerorna och ingen kattvakt blir störd.

Nu är det en vecka sedan vi åkte iväg från Jönköping, tiden går fort.

     


Jag funderar på om jag skulle ta och flytta på den här kameran och visa något annat än baksidan på allt.

Det kom ju ändå ingen älg här som jag trodde jag skulle kunna fånga på bild.

   

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards