jans

Alla inlägg den 13 augusti 2021

Av Jan Sandström - 13 augusti 2021 12:56

Inte helt perfekt men det får duga och håller nog i några år.

Först lät jag slangarna ligga löst men det såg och blev inte bra och några på 1 meter hittade vi inte så det blev som bilden ovan.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2021 07:22

Fredag den 13/8  


Aj då, kanske inte ska montera den där duschblandaren m.m idag.


Igår en i stort sett skön vilodag, kommer inte på mer än att jag stängde vattnet och bytte en packning så att det slutade droppa.


Jag startade kylskåpet i husvagnen och förhoppningsvis tog inte gasen slut inatt men jag har en till halvtom tub att byta till.

Skulle byta kontakt och brytare på husvagnens hängande taklampa men jag vet inte var de 4 små skruvarna tagit vägen så jag lade projektet åt sidan, kan fixa det där hemma.

Men lite ett och annat blev det, laga en utdragbar låda i barnens rum som dom trampat sönder så de utdragbara skenorna lossnat.

Fast där gick jag bet, skulle ha behövt lite mer material och verktyg.

Gångjärnet som var loss kunde jag inte heller åtgärda, skulle behöva en M4 på ungefär 5-6 mm. En liten skruv alltså men någon sådan hittade jag inte i lådan, hemma skulle jag bara ha hämtat en.

Men vad kan man begära av dem när de bara bott här i ett år.


Utflykt med Inget, Tomas och barnbarnen till platsen under eken här bakom huset där vi fikade och åt en glass.

 


Jag och Inger tog en promenad ned till Bygdegården.

 

Men jag hade ont och då är det något som trycker på nån nerv, det är vad jag och kotknackaren tror och då blir jag bara så kissnödig.

Tur det finns en bäck där med porlande vatten och fisk som hoppade, där kunde jag lätta lite på blåsan.

Men det blev ändå problem att ta mig hem igen fast jag hann och kunde sitta på toa en stund.


Jag var trött så redan vid 22 låg jag i sängen med ljudboken, nu är det "Hundarna i Riga" av Mankell.

Men jag har sovit dåligt och haft värk så upp varannan timme ungefär och vid 2-tiden tog jag Alvedon.


Vaknade halv sju var jag vaken och gjorde morgon en stund senare.


Idag ska jag skruva upp duschblandaren och takduschen, tre hål i väggen och två slangar ska skruvas dit. Bör inte ta så lång tid.

Sara har målat och gjort fin på toan men allt är temporärt då hela toan kommer att byggas om och bli större men det ska nån firma göra.

Det blir med bila golv och dra om rör, flytta en vägg och sådant och så ny golvbeläggning och belysning. Det blir om nått eller några år.


I övrigt ska vi börja packa ihop för att imorgon lördag drar vi vidare.

Men jag kanske behöver ut och skaffa några saker men det får jag se under dagen.


Den här tavlan tycker jag är läcker, den köpte Tomas hemma i Umeå på Noliamässan för några år sedan då jag köpte en kaffemugg.

 


Det ska bli en fin dag och nu har vi 16,1° här utanför glasrummet men det känns fuktvarmt.

Väderstationen hemma i Umeå visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-13 08:00:14

Temperatur: 21,2 °C
Lufttryck: 999,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 65 %
Vindstyrka: 0,2 m/s från N,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 21,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,5 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 235,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
21,2 °C
Klockan:
07:59
Temp - Max:
26,0 °C
Klockan:
10:36
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
11,3 °C
Klockan:
05:08
Lufttryck - Max:
1000,7 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Max:
1001,7 hPa
Klockan:
09:47
Lufttryck - Min:
998,8 hPa
Klockan:
07:44
Lufttryck - Min:
999,6 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:20
Sol upp: 04:26
Sol ned: 20:59
Skymning: 22:04
Dagsljus: 18:44 tim:min
Dag längd: 16:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 28s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:44


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här såg himlen ut där hemma 

 


och två kameror har hoppat igång i stugan efter åskvädret som slog ut el och fibernätet tidigare i veckan.
Då skickade jag upp Peter som konstaterade att el var igång så frysen fungerade men nu ser jag ju att även fibernätet fungerar.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards