jans

Alla inlägg den 3 augusti 2021

Av Jan Sandström - 3 augusti 2021 08:39

Tisdag den 3/8


Igår jobbade och slet jag som vanligt, varför har man egentligen en stuga eller fritidshus, för inte är det mycket av fritid.  

Fast allt det här jag nu gjort de här veckorna har varit eftersatt underhåll och tillbyggnaden av lillstugan som vi kallar den.

Eller gäststugan som det egentligen är för den är nästan lika stor men högre då den har loft.


Jag gjorde ju nästan klart uppreglingen av väggen mot vägen och för tre fönster.

     Men efter diskussioner med Inger kom vi fram till att för det första så gick fönster sönder så vi stod utan ett av de tre som skulle upp.

Hon som stått och målat till sent på kvällen.


Det blev så att igår morse började jag plocka bort reglar, flytta reglar för att få ett nytt mått på öppningarna.

Glasen var 90x100 cm men Biltema säljer akrylplast eller plexiglas i storleken 80x120 som vi istället ska sätta dit.
däremot har vi inte beslutat om vi ska ha klart glas eller opalvitt vilket skulle passa bättre då väggen ska skydda mot solljus om bilen står där inne.


Men det gick fint att jobba förutom på slutet när målaren satt igång innan jag var klar så Inger målade och så kom jag och skruvade dit lister ovanpå kladdiga färgen. Men jag klarade mig från att bli allt för vit.

   


Så här blir en av sektionerna mellan stolparna och utanför fönsteröppningen blir det någon form av spalje som inte är för gles.

 

Typ lockpanel men utan locken.


Jag hann även med att flytta på resterande takplåtar så att platsen under trappan är ren och där det ska bli något för mindre barn att leka, kanske en kiosk.

Lite annat smått och plock blev det också innan jag helt slut gick in och då var det dags för middag.


Vi åt någonting och medan jag startade matinéfilmen som gick igår.

Min pappa Marianne

En riktigt bra film måste jag säga och väl sevärd, men jag måste se den igen och pausa för att läsa vad som står på alla hans T-tröjor   

Efter filmen såg vi avsnitt två av serien Katla som finns på Netflix.

Därefter blev det sängen men jag fick vakta och invänta tills lillfröken Lycka behagade komma in och det gjorde hon halv ett.

Då kunde jag öppna Ingers sovrumsfönster fullt så Gunnar kunde komma in men jag stängde rumsdörren.

Var och varannan dag har vi ju fått ha musjakt här inne då Lycka kommit in med odöda möss.

Igår hade hon en uppe på altanen men jag tror den stackaren klarade sig.

De vi lyckas fånga släpper vi ut i skogen igen och är de döda slänger vi ut dem i skogen.


Jag har sovit gott och länge inatt så först åtta vaknade jag.

Snickra blir idag men nu tror jag att vi eller jag ska lasta släpvagnen med en massa skräp, glasrutor, hängrännor, gamla kaminen från badtunnan och annat för att åka in till stan och slänga på återvinningen så får vi en ren släpvagn när vi senare ska in till stan och då ska den vita sängen från loftet med hem och säljas.


Fint väder idag och nu är himlen klarblå men höstkallt, 12.2° och lite blåst men lä från skogen.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-03 09:00:15

Temperatur: 17,6 °C
Lufttryck: 991,3 hPa och Rising
Luftfuktighet: 31 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från NW,
i byarna 4,8 m/s
Kyleffekt: 17,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,4 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 214,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
17,6 °C
Klockan:
08:59
Temp - Max:
22,4 °C
Klockan:
14:38
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
05:19
Temp - Min:
9,8 °C
Klockan:
04:39
Lufttryck - Max:
991,4 hPa
Klockan:
07:06
Lufttryck - Max:
990,8 hPa
Klockan:
22:55
Lufttryck - Min:
989,9 hPa
Klockan:
01:07
Lufttryck - Min:
986,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:34
Sol upp: 03:55
Sol ned: 21:33
Skymning: 22:52
Dagsljus: 20:18 tim:min
Dag längd: 17:38 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 22s less daylight tomorrow
Måne upp: 23:02
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 18:26


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och mina morgonbilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards