jans

Alla inlägg den 14 augusti 2021

Av Jan Sandström - 14 augusti 2021 17:30




Det blev på rastplats Linderud straxt norr om 

 


Mellerud men jag missade avfarten till hoverud där en unik akvadukt finns, det är där kanalen går över vägen och järnvägen går också där utmed.

 


Det är en fin rastplats förutom att det blåser för mycket. Det var rent obehagligt att köra med husvagnen som gigick likt en orm efter bilen.


Men nu en tidig kväll där vi fikat lite och vi får se om det går att grilla burgarna lite senare eller om det blir stekpannan.

 


Innan vi kom hit stannade vi och tankade i Solebrunn och så åkte vi till ett café där det blev någon form av lunch, kaffe och te med smörgås till.

 


En gammal retrostil och fin miljö.

 


Men vi kom 5 minuter före stängning så vi fick ta det bröd som fanns så gjorde dom våra mackor. Det var då mättande och fullningen var god men brödet var inte riktigt i min smak, nån surdeg med lingon i brödet.

 

När vi gick till bilen dundrade åskan bakom oss och jag tänkte först åka en bit åt det håller men det blev E45 norrut hit till nattplatsen.


I morgon tar vi det lugnt då vi tänkt till Mårbacka där Selma Lagerlöf bodde och dit är det bara drygt 14 mil den väg jag valt, lite kortare om vi tar snabbaste vägen. 


Av Jan Sandström - 14 augusti 2021 06:35

Lördag den 14/8


Ja då är det sista morgonen här, för den här gången.

Förra lördagen så kom vi ned på eftermiddagen och så har dagarna gått med jobb, lek och haft trevligt.

Av det vi planerat göra blev inget av som fönstermarkisen Tomas beställt, den hann inte komma i veckan.

Däremot fick dem ett nytt duschrum hel oplanerat, jag skulle "bara" rensa avloppet och när jag plockat ned duschkabinen så upptäckte man. Att rummet blev stort så kabinen hamnade på sortergården och färg inköptes.

   

Det hela är ändå ett provisorium då man i framtiden ska flytta en vägg, bila upp och flytta avlopp och göra helt nytt med badkar och dusch.

Som tur är ska inte jag göra det jobbet   


Men jag har grejat på lite här och där, fixat och donat med små och lite större saker.

Inger har mest ägnat sig åt barnbarnen och bakar, lagat mat och grejat på från morgon till sen kväll.

Jag är mer morgonmänniska och hon sover gärna lite till som nu när jag här i min ensamhet sitter i inglasade uterummet.

Himlen är lovande blå men det finns lite moln fast inte som de tidigare varnat för regn hela dagen så igår kväll när jag bar ut grejor till husvagn och bil tog jag in paraply och jackan.


 


En trevlig kväll här ute med för mig ett glas rött och middan bestod av grillat m.m som jag tror Tomas ordnade.

Men hans egengjorda öl är lite för mastigt för mig men det blev ett glas tidigare i veckan och humlen växer här ute och snart klart för en ny omgång.

 


En ny odling har Sara fixat utan att Inger haft sina kliande fingrar med i spelet, Inger och trädgård är ju något gemensamt.

 


Det här där på soffan framför fönstret jag sitter och bloggar och nu hörde jag någon vara uppe och tassa.

 


Här på balkongen har också varit en skön hörna med kaffemuggen på fönsterblecket och korsordet i knät.

 


Därifrån ser man just nu bil och husvagn som står och mest stått på gatan så att jag fått spindelnät under backspegeln.

 

 

Det blev ingen bra bild på spindelnätet men Gunnar blev bra på bild och han verkar det inte gå någon nöd på hemma hos oss och kattvakterna.

Förutom den ordinarie så kikar även andra barn till han med godis och klia bakom öronen. 

 

Bilder skickas också över nätet.


Skapligt tidig kväll isäng men hade ändå småsvårt att somna och fick ta Alvedon, men ändå känner jag mig utsövd och redo för resa.


Vi ska ju inte så långt utan via Borås, Trollhättan och andra ställen för att natta någonstans uppe vid Mellerud, det finns en fin rastplats där som jag ska kolla på. Inte säkert att Google maps bilder stämmer helt och fullt.


Nu har barnbarnen vaknat och det är nog Tomas som gör i ordning välling så snart har jag dem här i soffan.


Här är det lite drygt 14° och hemma är det skapligt väder där väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-14 07:00:13

Temperatur: 18,0 °C
Lufttryck: 990,2 hPa och Falling
Luftfuktighet: 94 %
Vindstyrka: 1,9 m/s från ESE,
i byarna 2,7 m/s
Kyleffekt: 18,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 58 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 21,6 mm
Året: 235,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
18,2 °C
Klockan:
06:38
Temp - Max:
25,6 °C
Klockan:
10:53
Temp - Min:
17,4 °C
Klockan:
00:50
Temp - Min:
9,5 °C
Klockan:
04:31
Lufttryck - Max:
994,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1000,7 hPa
Klockan:
00:14
Lufttryck - Min:
990,1 hPa
Klockan:
06:50
Lufttryck - Min:
994,1 hPa
Klockan:
23:49


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:24
Sol upp: 04:29
Sol ned: 20:56
Skymning: 22:00
Dagsljus: 18:36 tim:min
Dag längd: 16:27 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:40


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


 Så här ser himlakamerans bild ut för där syns ingen kattvakt.


 


Nu är familjen vaken och jag ska ordna nån frukost till mig och sedan tar vi "hej då så länge" av unga familjen Sandström och drar vidare så att vi om några dagar kommer hem till kisse.

 






Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards