jans

Alla inlägg den 5 augusti 2021

Av Jan Sandström - 5 augusti 2021 08:20

Torsdag den 5/8


Igår vaknade jag, konstigt nog för veckorna i stugan har tagit på krafterna.

Men.


Mer jobb väntade så bara att gå ut och fortsätta, nu var det tre akrylplastskivor, säg plexiglas som skulle upp och så fick jag se hur mycket mer jag skulle hinna med.

Första skivan gick bara fint att få in i hålet jag gjort och så dit med foderbrädorna som var klar sedan tidigare.

 


Då kom Inger med förmiddaskaffe, det är en skön plats på verandan till lillstgan, bara man nu fick granar och tallar att inte växa mer.

 


Men tids nog får vi ta ned dem innan de blir allt för stora. Eller så lämnar man allt till nästa generation som ska ta över någon gång, om 50 år eller så.


Tillbaks till snickrandet men de andra skivorna fick jag kapa bort ett par m.m på för att få dem att passa in. Snickarn är inte riktigt noggrann när han bygger.

Men jag fick dit dem och som du ser är det opalvita skivor med tanke på att väggen är mot söder och vill man ha bilen där inne så stoppar dem solljus men ändå blir det ljust där under tak.

 


Inger tog bilen och åkte iväg ut i skogen, ja inte så bokstavligt talat utan hon höll sig på nån skogsbilväg får jag hoppas.

Inte som när hon höggravid med någon av de första barnen varit ute och plockat bär och kom hem utan bil, den stod ute på sidan av nån väg.

Då hade vi besök av grannarna och vännerna Abrahamssons så han och jag tog bilen och åkte iväg enligt beskrivning var den skulle vara.

Inte hittade vi någon bil som var gul.

Hem och få bättre beskrivning och nästa gång såg vi den ute bland björksly, stenar och stubbar.

När vi kollade efter hade hon missat allt utom några små björkar som inte gjort skada på bilen men stog mellan en stor sten (det var faktiskt flera) och en stubbe där det verkligen skulle ha tagit stopp så med bogserlina och motor körde jag upp min bil på vägen igen och vi kunde åka tillbaks till stugan.

Hon hade fått sladd på grusvägen och så bar det av ut i naturen.


Nu kom hon hem med en hink blåbär som ska vidare imorgon.

Jag fick dit brädor under fönstren och kapade dem så exakt att det inte blev något mer spill av brädorna mer än sågsnitten.

Mellanrummet blev en tvåtumsplanka alltså 45 mm så det gick väldigt snabbt att skruva dit dem med trallskruv.

Jag börjar ha ont om skruv men tydligen hård åtgång så det är mest slut i affärerna

 


Efter det jobbet packade jag ihop verktyg och maskiner och gjorde kväll.

Tomten i stort sett städad så då blev det badtunnan och rensa filtret men jag måste fixa något att stoppa vattnet från att rinna ut.

Tidigare tunnan hade jag ventiler som gick att stänga men dem frös sönder då vi lämnade tunnan med vattnet i vintras.


       

Det fanns lite is till groggen, fast där vill man nog ha lite renare is.


Då jag beställt grus men inte fått så gjorde jag en skylt och markerade var vi ville ha lasset eller lassen.

 


Satte även ned markering var dikeskanten är så att han eller hon får lättare att backa in för vägen är smal men det bruka vara duktiga förare.

 


Vi tog hand om katterna och in i burarna, släpvagnen var lastad med sängen och bilen fylld så inger kunde åka iväg mot stan.

Jag åkte några minuter senare på min MC och hann upp och körde om henne före Tavelsjö. I Hissjö fick jag rött och då hann hon upp mig igen.

Tillbaks här hemma var jag inte många minuter före så det gick inte fortare på MC än med bil med släp fast det är ju högst 80 och det fick ju även hon hålla.


Här hemma, Inger tvättade kläder och jag kollade datorn m.m m.m

Gick isäng trött och somnade, vaknade lite före tre, kissade och kollade efter att kisse låg inne och det gjorde dem.

Men hade hiskelig värk i händer och knän.

Det har jag mesta sluppit i stugan så varför fick jag det nu, ville kroppen hämnas nu när jag var hemma igen.

Somnade i alla fall om och vaknade halv åtta då det blev morgon.


En fin morgon med sol och, nåja varmt är det kanske inte men ändå 13-14° och nu har det stigit till 16° i skuggan.

 

Väderstationen på taket visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-05 08:45:14

Temperatur: 20,2 °C
Lufttryck: 1001,5 hPa och Rising
Luftfuktighet: 32 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från SSE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 20,2 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,6 mm
Året: 214,8 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
20,8 °C
Klockan:
08:37
Temp - Max:
24,0 °C
Klockan:
14:35
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
04:31
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
04:35
Lufttryck - Max:
1001,6 hPa
Klockan:
06:51
Lufttryck - Max:
1000,3 hPa
Klockan:
23:59
Lufttryck - Min:
1000,0 hPa
Klockan:
00:03
Lufttryck - Min:
994,2 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:44
Sol upp: 04:02
Sol ned: 21:26
Skymning: 22:42
Dagsljus: 19:58 tim:min
Dag längd: 17:24 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 21:01


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

Men nu väntar jobb hela dagen, husvagnen ska göras i ordning och bilen städas, plocka ihop och plocka undan så nu är det slutsuttit här ute och inte göra  någonting nyttigt.

 

Men så här är i alla fall dagens bilder.

              

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards