jans

Alla inlägg den 29 augusti 2021

Av Jan Sandström - 29 augusti 2021 21:27

Nu har jag betaltat 200:- och då ska min blogg vara reklamfri ett år framåt så jag hoppas det blir bra för alla er läsare av min blogg.
Det är ju trotts allt några som kikar in här varje dag, månad och år.
 

Jag vet inte vad som hände i maj 2018 men då fick jag många läsare eller sidvisningar.

I morgon är jag tillbaks som vanligt och då är det Ingers födelsedag.      

Av Jan Sandström - 29 augusti 2021 08:42

Söndag den 29/8


Idag skulle min svåger fyllt år men så blev det inte då han gick bort i våras och jag saknar han mycket.

Trodde inte att han faktiskt betydde så mycket för mig som han tydligen gjorde.


Åter till vardagen, fast det är söndag.

Igår svetsade jag ihop grepen som Inger lyckades bryta av.

Måste ha varit dålig kvallitet för den höll inte längre än så här, den följde ju med när vi köpte stugan 1980.

Den blev inte som originalet där skaftet var fyllt med trä och så stoppade man in själva grepen men nu svetsade jag fast båda delarna så vi får se hur länge den håller.


Maria kom förbi efter att hon kört bil borta i Bjurholm och hjälpt Erik så att dom kommer sig hem från paddlingen på Öreälven.

 


Då bytte hon om och åkte till annat finare kalas där två blir ett.

 

De här två bilderna tog jag från WhatsApp som Erik och Maria delat med familjen.



Anders skulle bjuda på sockerkaka och jag fick GPS-koordinater till någonstans ute vid Stöcksjö.

Greplagningen tog längre tid än planerat så det fick bli bilen istället för MC som jag tidigare på morgonen bytt motorolja på.

Men jag hittade inte igen varken Anders, hunden, Peter eller Emil och många bilar och fullt med parkerade fordon och folk som satt och tittade.

Inte på mig då utan alla gamla fordon som körde och det var dem vi tydligen skulle titta på och ha trevligt med fika.

 

Det blev säkert mysigt där ute i solskenet och sommarvärmen som kommit tillbaks.

Fint även för det som kallas Gammlia 2.1 och blev årets sista, man brukar samlas och ställa ut sina gamla skönheter.

Den här videon tog Anders och delade på WhatsApp.


 


Jag åkte i alla fall hem igen och gjorde kaffe som jag drack ute på altanen med Gunnar och korsord.

Satt ganska mycket där ute och sov nog lite en stund innan solen började dala och försvann bakom lönnen.


Middagstid och det blev upprepning från gårdagen men inte riktigt.

Nu stekte jag kallpären (potatis) och falukorv i tärningar, igår blandade jag med ägg men nu stekte jag ägg och lade uppepå och så lite senap och ketchup förutom andra kryddot. Riktigt gott och kostade inte mycket heller.


Åt medan jag såg program om UFO som hemlighålls i USA.

Senare blev det riktig alldeles ny film och även den på Netflix.

Gunpowder Milkshake

En riktigt bara actionfilm där bokstavlig talat huvud rullade, nä inte riktigt för det låg still på....  

Påminner och liknar en annan film där mördaren blir utfrusen och jagad av sina egna. Men va 17 heter den eller dem för det är gjort flera efterföljare.

Hette den inte något med Johnny, nä nu kom det, John Wick 


Nåja filmen var ganska underhållande och den tog slut så jag kollade det sista i datorn och Inger kom hem.


Senare sängen och jag har sovit gott och hela natten.

Upp vid 7, duscha och idag tror jag det blir en MC-tur till Skeppsvik OM nu vägen dit är körbar igen.

Får ringa Maria och fråga om du inte messar mig för jag tror du läser bloggen    

I övrigt finns det nog en del att pyssla med idag då det förväntas bli en fin dag med sol och värme.

Egentlign borde jag ha köpt på skjutsdämparen till husvagnen så jag kunde ha bytt den idag.


14,6° i skuggan och solen skiner från en blå himmel och inte mycket till vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-29 09:15:13

Temperatur: 19,3 °C
Lufttryck: 1010,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 43 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 19,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 52 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 109,2 mm
Året: 323,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
19,3 °C
Klockan:
09:14
Temp - Max:
23,1 °C
Klockan:
13:44
Temp - Min:
3,8 °C
Klockan:
05:21
Temp - Min:
3,1 °C
Klockan:
04:46
Lufttryck - Max:
1011,5 hPa
Klockan:
01:00
Lufttryck - Max:
1015,3 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1010,3 hPa
Klockan:
09:13
Lufttryck - Min:
1011,0 hPa
Klockan:
18:11


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:20
Sol upp: 05:14
Sol ned: 20:04
Skymning: 20:57
Dagsljus: 16:37 tim:min
Dag längd: 14:50 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:04
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 14:35


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


så det blir förmiddaskaffe ute på altanen och så här är mina morgonbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards