jans

Alla inlägg den 18 augusti 2021

Av Jan Sandström - 18 augusti 2021 18:35

Jag hittade igen videoklippet från min bilkamera men kamerans vidvinkel förvränger avstånden så att det som inte var så långt bort ser avlägset ut.

 

 

Här är det lite drygt två stolpar fram till de mötande.
På Google maps ser det ut så här vid stolpen till höger och märk avfarten till höger.
 
Hastigheten mellan två stolpar är ungefär 3 sekunder och kommer den mötande i omkörning så går det lite fortare så säg att det var 4-5 sekunder

Ja 4 sekunder stämmer enligt kamerans klocka.
   

Det fick då fart på adrenalinet en stund och jag var inte ensam om att reagera då han klämde sig in mellan de andra husbilarna.


Senare längre norrut kom vi in i ett ordentligt regnväder men jag kunde hålla mina 80 km/h och det var en 80-väg.
Likt förbaskat skulle dom köra om mig i kurvor, backkrön och spärrlinje såg dem väl aldrig.
Då var ev. trötthet som bortblåst men varför ska man vara så stressad ute i trafiken att man medvetet riskerar sitt eget, familjens och andras liv bara för att man inte kan ligga bakom tills det blev bättre väg.


Jag önskar att den där polisen med laser stått på dessa ställen.

Av Jan Sandström - 18 augusti 2021 09:33

Onsdag den 18/8


Då var vi hemma igen med allt vad det innebär i jobb och städning.


Gårdagen började ju med att jag letade mina datorglasögon och fasan fanns att jag glömt eller tappat dem kvällen innan då vi hälsade på vännen Hans och där jag hade med dem upp i hans lägenhet.

 

Min GPS drabbades ju på vägen dit av UFO eller någonting för helt plötsligt efter Sveg då den tappade kartan som bara snurrade runt, zoomade in och ut helt galet.

Startade om den och den blev bra tills vi i Östersund skulle leta efter någon Thairestaurang efter att jag varit på BYGGmax och bytt till en full gasoltub.


Men vi fick mat och senare åkte vi vidare och slog läger vid en informationstavla.

      före Hammerdal som ligger ungefär 7 mil norr om Ö-sund.


Glasögonen hittade jag till slut och vi åkte vidare men vägarbeten fanns, bara att stänga motorn och vänta på lotsen som kommer långt där borta.

Att man behöver lots förbi är egentligen konstigt men som många beter sig bakom ratten är det nödvändigt och det uppmärksammas mer och mer i media hur vissa beter sig, stannar och hotar rent utav vägarbetarna.

Men tänk så fin vägen var sedan, nyasfalterad och jämn.

Så jag tackar dem som sliter i sommarvärmen med att jobba efter vägarna.

 


Vi kom till Strömsund där jag tankade och besökte toa, gjorde veckans kalas och när jag skulle ta papper, SÅ VAR DET SLUT!

Skulle jag ringa Inger som kunde komma med en rulle eller sätta rumpan över tvättstället och tvätta mig där bak.

 

Jag hörde hur man jobbade och städade på baksidan och när jag trevade efter papper som jag fick för mig kunde vara så att petade men bort tomrullen så skulle en ny ramla ned, i och för sig ramlade något ned, halva baksidan på pappershållaren ramlade ned på stengolv med ett slammer som måste ha skrämt ihjäl städarna.

Dom insåg nog problemet för det kom dit en ny rulle så jag kunde komma ut igen.

Inget fika där och inget besök på bygdegården på andra sidan bron som det också var trafikljus på. Förra arbetet hade förutom ljusreglering en bom som fälldes ned över vägen.


Vi kom upp till Hoting där vi stannade och tog en fikalunch, kaviar och kaffe/te

 


Det där bordet släpar man nog inte bort hur som helst, väger nog en hel del då allt timmer satt ihop.

 



Vilda djur finns det ju också som man får spana och se upp för.


Först hjortarna som kom just efter Sveg och renen fanns efter Dorotea.  

Vi mötte ju en idiot söderut men jag kom mig inte för att spara kameravideon då utan först senare sparade jag hela sträckan på 30 mil men jag ska sätta mig och söka igen episoden till ett senare inlägg.


Där tänkte vi stanna på husvagnsmuseet men han stängde för lunch just som vi parkerade, jag får nog aldrig se det där för antingen är det helgstängt, sent på kvällen eller så har vi inte tid att stanna och slarva bort en eller ett par timmar.


 


Nästa anhalt var Borgsjö där vi brukar stanna och så gjorde vi även nu

Synd att det blåste lite kallt men vi fik en stund med kaffe och korsord vid bordet ute i skogen.


 


Men det var bara solen som värmde och österifrån skulle ett regnväder komma med runt 50 mm enligt SMHI så vi ville hem ganska fort då vagnen skulle plockas ut.

 


Jag kom med tipset att när vi nu passerar Bjurholm kunde vi köpa pizza där och se om nya ägaren gör lika goda som den tidigare vi handlat av så många gånger.

 

Men tyvärr var det ganska skitigt inne på toaletten och det såg inte ut som förut.


Men pizzan var god och stor, Ingers var inte likadan som förr sa hon men så har hon ju svamp på den.

 


Jag vek min dubbel efter att ha mikrovärmt den lite för vi tog hem maten och åt hemma, det kändes skönt att slippa laga mat då vi plockade ur vagn och bil innan vi åt.

 


Jag tror att Gunnar var lite sur på oss att vi varit borta i 11 dagar, för kattvakten är nog inte detsamma som husse o matte.

Till slut var han nog sig själv igen och glad över att vi kom hem.


 


Jag stoppade in elsladden i vagnen men upptäckte att det var nån glappkontakt men fick ström till kylskåpet.

Plocka undan det vi burit in och så en skön dusch innan jag plockade mer saker.

Det kom lite regn på väg hem från Bjurholm och lite på kvällen.


Gick isäng och har sovit gott men vågen nu på morgonen måste ha gått sönder. Nu blir det vatten och bröd fast helst utan bröd ett tag framåt.


Frukost ute hos Gunnar som inte velat komma in i natt.

Sedan gick jag ut och lagade elfelet och det var fasledningen (den svarta på nedre delen) som antingen gått av eller inte skruvats åt på inkommande kontakt.


 

Den låg bara emot så tur att det inte blivit något mer av den men jag har inte kört någon krävande ström.

Jag befarade att jag skulle måsta byta hela inkommande kontakten, inte kul när det regnar utan nu satte jag dit en stadig gummikabel där det inte gör något att det rör på sig ibland då man sätter in skarvsladden utifrån.


17,6° utanför fönstret och det har regnat inatt, tyckte Inger sa 35 mm i plastmätaren ute på gräsmattan.

Väderstationen visar i alla fall 27 mm men riktiga störtskurar klarar den inte av att mäta.

Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-18 10:15:15

Temperatur: 16,0 °C
Lufttryck: 977,4 hPa och Falling
Luftfuktighet: 80 %
Vindstyrka: 5,5 m/s från SSE,
i byarna 9,2 m/s
Kyleffekt: 15,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 60 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 25,5 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 58,2 mm
Året: 272,4 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,2 °C
Klockan:
02:47
Temp - Max:
15,6 °C
Klockan:
13:43
Temp - Min:
14,3 °C
Klockan:
00:28
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
986,7 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
995,4 hPa
Klockan:
09:00
Lufttryck - Min:
977,4 hPa
Klockan:
09:36
Lufttryck - Min:
986,6 hPa
Klockan:
23:57


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:40
Sol upp: 04:41
Sol ned: 20:42
Skymning: 21:43
Dagsljus: 18:03 tim:min
Dag längd: 16:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:03
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 22:22


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här ser det ut men stugan kommer jag inte åt just nu, något gör så att nätet kommer och går hela tiden efter åskvädret vi hade i början av förra veckan.

     

Gunnar ligger och sover och Inger dammsuger husvagnen som snart är klar att hämta för Anders.

 


Han ska ju låna den en vecka upp till Tärnaby eller om det är i Hemavan han ska jobba.

Billigare, nåja kanske billigare än annat boende men han kanske får riktig smak för husvagnsliv.

  

 



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards