jans

Alla inlägg den 23 augusti 2021

Av Jan Sandström - 23 augusti 2021 20:52

Det blev lite mer och bör räcka till några skottkärrlass.

Av Jan Sandström - 23 augusti 2021 16:04

Nä det såg inte ut att vara så mycket så jag beställde ett lass till.
 

Före

och

efter, men nästa lass kommer han med vid tillfälle när det blir en lucka i körningarna. 

 

Av Jan Sandström - 23 augusti 2021 08:24

Måndag den 23/8


Igår började dagen kall men det är ju ängå sista delen på augusti nu.

Men påklädd gick jag ut och började snickra och under dagen fick jag upp ovanför "fönstren" på carporten i stugan.

     

Men jag funderar p om det inte ska bli lockbrädor på den delen.


Städa undan och göra i ordning, programmera nexastyrning så nu bör frysskyddet till badtunnans pump fungera.

Inger tog bilen och åkte ut i skogen där hon hämtade hem en massa blåbär och pratade med björnjägarna.

Vi lär visst ha 5 björnar runt stugan, fast stämmer det? Vi har haft stugan i 41 år och aldrig sett någon björn.

Däremot varg och lodjur har vi sett och så några älgar, rådjur och renar.

Men björn har vi inte sett till, ännu.


Inger kom från blåbärsskogen och jag hade plockat undan så då tog vi bil med släp och två katter som INTE ville hem till stan igen.

Lycka blev rent ilsken i 2 sekunder då jag stoppade in henne i kattburen men här hemma var hon som vanligt igen liksom Gunnar.

Nu tror jag hon krypit in bakom lådan i en hurts jag har.

 


Vi kom hem före middan och jag hann skrota Ingers gamla dator, den jag hade tänkt ha till kartdator till mina GPS men tangentbordet har gått sönder, tangenter har lossnat så den får bli skrot och jag gissar att de här minneskorten inte är någt att spara.

 

Hårddisken på 160 G ska jag kolla igenom och se om jag hade något där som ska vara kvar.
Eljest kanske den duger att ha i någon annan dator, Det ska då inte finnas något kvar på den om den går till skrot.


Middag och två avsnitt på den norska serien om där man inte kan tro att någon kan bo.

Där ingen skulle tro att någon kunde bo | SVT Play

Sedan satte jag mig här vid datorn och startade en tysk dokumentär om om utomjordingar skulle komma till oss.

Men jag blev så trött att jag gick isäng.


Sov gott inatt och vaknade vid 7 men låg kvar en stund efter morgonkissandet.


Idag ska visst Inger bort, har tydligen ett jobb att gå till så hon kan samla in pengar till min nya dator jag beställde i lördags.


Jag hittar nog på något att syssla med idag, måste laga en strömbrytare som slutat fungera och så är det säkert något rum som behöver städas.

Eljest blir det foton och spara o sortera bilder från Jönköpingsresan.

Vi börjar känna att vi kommit ifatt oss själva i stugan och jag måste komma ifatt mig själv när det gäller foton i datorn.

Har osorterat flera år tillbaks så antingen sortera i mappar eller papperskorgen.


Men det ser ut att bli en fin dag idag så varför inte en MC-tur ut någonstans.

Anders kommer kanske med husvagnen idag eller så blir det imorgon eller någon annan dag. Det bestämmer han själv när det blir.


Nu +10,7° utanför fönstret, solen skiner men det blåser en nordlig vind.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2021-08-23 08:45:13

Temperatur: 12,8 °C
Lufttryck: 1011,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 51 %
Vindstyrka: 2,2 m/s från NNE,
i byarna 3,1 m/s
Kyleffekt: 12,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,3 mm
Månaden: 72,3 mm
Året: 286,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,1 °C
Klockan:
08:26
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
15:17
Temp - Min:
5,5 °C
Klockan:
05:18
Temp - Min:
9,6 °C
Klockan:
23:49
Lufttryck - Max:
1011,9 hPa
Klockan:
08:27
Lufttryck - Max:
1008,4 hPa
Klockan:
23:47
Lufttryck - Min:
1008,2 hPa
Klockan:
00:13
Lufttryck - Min:
1000,2 hPa
Klockan:
00:03


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:59
Sol upp: 04:56
Sol ned: 20:25
Skymning: 21:22
Dagsljus: 17:23 tim:min
Dag längd: 15:29 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:21
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 05:14


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och så här ser det ut här hemma

   


och i stugan

 


där vi inte fått nått gruslass ännu.

    

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards