jans

Direktlänk till inlägg 15 september 2022

Godmorgon världen.

Av Jan Sandström - 15 september 2022 08:52

Torsdag den 15/9


Igår blev en förmiddag där vi plockade ihop och städade, Inger gjorde nog det mesta av det.

Jag plockade undan lite ute och såg till att saker låg där de skulle.
Fast nu kommer jag på att styroformisoleringen jag tog ut från "grishuset" nog ligger kvar där ute och blåser det får vi jaga reda på skivor ute i skogen.  


Gunnar låg och sov i godan ro på lilla verandan då jag tog han till sin transportbur vilket han inte ville, han jamade lite då vi senare åkte iväg.


Vi kom hem till stan och Inger cyklade till jobbet, jag fick plocka ut bilen och packa in men det var inte så mycket.

Kaffe och lite vid datorn och min högra handled värkte.

Maria kom förbi och lånade bilen och jag satt här och såg på lite film. Den gamla om Triffiderna.

Jag har ju lyssnat på boken och nu såg jag filmen, en av dem för den är inspelad i olika omgångar men jag har bara den första i mitt arkiv.

Ekorrarna sprang och letade mat på gräsmattan.


 

och här hoppade skatorna och letade kattmat men Gunnar är gammal och inget hot för dem.


 


Värmde mat och försökte göra någonting men det blev inte så mycket för handleden eller tumbasen som felas för mig.

Har haft problem med den i begynnelsen av min artros och senare sjukpension och nu är det en svullnad där som gör   ONT 

Så det blev en tidig sänggång efter mer Alvedon och smörja med Dikofenak (Voltaren).

Somnade tidigt, vaknade runt 2 med värk, kissade och kunde inte somna om förrän ett par timmar senare.


Upp halv åtta och då kom Maria tillbaks med bilen, jag orkade inte skjutsa hem henne igår kväll men nu slapp hon cykla till jobbet i regnet.

Vi ska ut och handla lite nu på förmiddan och senare jobbar Inger och jag tänker inte göra någonting med min hand som nu är lindad av Inger som kan sånt där. Nån nytta ska jag väl ha av henne.        Nä nu var jag elak.  


Det regnar och ska regna hela veckan och helgen och det är synd för Maria som ska ha kalas i stugan.


Nu 11,4° regngrått och det blåser en del. Höstväder alltså.

Väderstationen visar och nu från stan, Umeå Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-09-15 09:15:15

Temperatur: 11,5 °C
Lufttryck: 981,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från ENE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 11,4 °C
Inne hos oss. Temp: 19,6 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,6 mm
Dygnet: 0,6 mm
Gårdagen: 20,1 mm
Månaden: 21,3 mm
Året: 249,6 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,7 °C
Klockan:
08:11
Högsta Temp:
12,2 °C
Klockan:
00:07
Lägsta Temp:
10,4 °C
Klockan:
03:52
Lägsta Temp:
10,3 °C
Klockan:
04:52
Högsta Lufttryck:
981,9 hPa
Klockan:
00:01
Högsta Lufttryck:
990,7 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
980,4 hPa
Klockan:
06:46
Lägsta Lufttryck:
981,7 hPa
Klockan:
21:42
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 05:13
Sol upp: 06:02
Sol ned: 19:05
Skymning: 19:53
Dagsljus: 14:40 tim:min
Dag längd: 13:03 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 21s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:31
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 13:29

och morgonbilderna.

          

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jan Sandström - Fredag 29 mars 08:23

Lågnfredag den 29/3   Igår så gick jag ut och skottade tak, i alla fall lite snö knuffade jag ned från gamla förrådet. Fåglarna fick mat och så grejade jag på lite innan jag backade bilen och kopplade på släpen, surrade fast den ställning jag g...

Av Jan Sandström - Torsdag 28 mars 08:11

Torsdag den28/3   Är det idag man ska sparka igång kvasten och åka iväg? Såg i tidningen att polisen uppmanade att visa hänsyn i påsktrafiken.Då har jag en toppenidé. Inga poliskontroller och uppmaning att alla skötsamma resenärer ökar och håll...

Av Jan Sandström - Onsdag 27 mars 07:47

Onsdag den 27/3   Igår gick jag i väntans tider och till slut kom han men innan dess så var jag ute och fixade med fågelautmaterna.     Men lite tight att backa upp, dessutom halt så han slirade men det gick och fönstren fick vi ned och på...

Av Jan Sandström - Tisdag 26 mars 07:28

Tisdag den 26/3   Ja igår så åkte vi in till Vindeln, lunch i lägenheten så gick Inger iväg till sitt "jobb" och lite senare gick jag iväg till det jag skulle göra. Provtagning på hälsocentralen och jag var lite tidig, bara en före mig i väntru...

Av Jan Sandström - Måndag 25 mars 08:05

Ja godmåndagmorgon, den 25/3   Idag blir det    Till Atho som fyller 3 år, om jag inte räknat fel. Atho är ju Anders lilla voffsing som nu inte är så liten.   Här ligger han och sover efter en händelserik dag i Jämtland då han var fun...

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< September 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Skapa flashcards