jans

Alla inlägg den 9 augusti 2022

Av Jan Sandström - 9 augusti 2022 18:03

fast ändå mitt i stan är trevligt.     

Idag kom de och "slåttrade" på ängen eller under kraftledningen.

 
Jag rensade tvättmaskinen och plockade ut trumman på förmiddan.

Sedan kröp jag in under husvagnen och pumpade in fett i hjulaxeln.

Eftermiddan satt jag mest på altanen in mot gården och mådde bra och dåligt.
Fick ont i huvudet efter att ha legat och ålat på rygg under vagnen och så upp och ned och upp och ned.

Men nu är Inger hemma och tids nog blir det väl middag.


Av Jan Sandström - 9 augusti 2022 07:07

Tisdag den 9/8


Igår sov jag länge, vaknade alltså sent så morgoninlägget blev sent men annat hände också.

Testade värmen i husvagnen och den startade fint och nu fick den gå en stund och det blev bastu inne i vagnen efter en stund.


Fick mejl från Vibo alltså Vindelnbostäder om vårt intresse av en lägenhet.

Inte så att vi får den utan vi skrev intresseförfrågan i mitt namn men senare kom vi på eller upptäckte vi att det är Inger som står först på vår plats i bostadskön. Sedan gick det inte svara på mejlet till Vibo och inte heller ringa.
Men nu har det ordnats via telefon som senare kom igång.


Inger cyklade till jobbet men ringde om blommor hon tagit in och som hon glömde ta med till jobbet så då blev jag tvungen att ta en promenad, vilket jag ändå tänkt men trodde inte jag skulle orka gå så långt.

 


Men vädret var soligt varmt och skönt så det gick bra, hade lite ont i höger knä men det höll ihop och det blev en liten omväg hem.


Väl hemma blev det kaffe och en liten smörgås ute på altanen och Gunnar mådde gott.

Sedan tog jag itu med att polera fönstren på husvagnen men tyckte efteråt inte att jag fick det så fint som på videosnuttar på nätet.

Men polermaskinen var grymt jobbig att köra såsom den skakade och vibrerade.

Kollade resultatet nyss och blev nästan förskräckt, men det får du se längre ned i det här inlägget.


Pratade med grannen över gatan som var ute med de små liven och dom ritade med kritor på trottoaren, härligt med små barn så här i området. Det är liv och rörelse.

Så jag gick över och pratade och de små hittade hallon i deras häck men små ynkliga bär så jag tyckte att dom kunde komma och se om det fanns hos oss fast Inger plockat på morgonen.

Och det fanns några fina hallon som de fick plocka och så åktes det lite kana här ute.

Prata och klappa Gunnar gjorde de också och det gillar han.


Men det blev middagsdags och jag satt här inne med parisare/burgare jag värmt och så en skål med sallad.

Såg några avsnitt av 'Allo 'Allo! fast såg? De rullade på här på sidoskärmen så jag sneglade bara medan jag pysslade med annat.


Gick till rummet och startade TV-n som inte varit igång på länge så min HTPC behövde uppdateras innan jag skulle välja film och eller men det var inget som fastnade, SF eller komedi, deckare eller action, näe det var inget som jag föll för men så klickade jag på en Netflixfilm som heter Den perfekta familjen som var underhållande. 


Inger kom hem och så blev det sängen och jag har sovit gott även om Gunnar började med att ligga mellan mina ben.

En kall natt så katt i natt och frysskyddet till badtunnan i stugan startade på morgontimmarna = under +3° ute.  

Här i stan var det inte lika kallt men halv fem var det +5,6° här utanför fönstret.

Vaknade tidigt och steg upp tidigt eller före sex i alla fall.


Frukost avklarad och jag har som jag skrev varit ut och tittat till fönstren på husvagnen, skulle fota och fota gjorde jag också.


Blev lite förskräckt när jag såg det här.

 


Men så kände jag på det och den var då slät under imman. Det var ju som sagt kallt inatt och kondensfukt överallt.

 


Men sidorutan såg då ganska fin ut så den kanske blev bättre.

 


Idag funderar jag på att skruva isär den där gamla tvättmaskinen, ta ut trumman som kan användas som eldstad.

Sedan tippa ikull husvagnen för att komma åt att trycka in lite fett i hjulaxeln. Underhåll som måste göras.

Promenad kanske det eller det bör det bli. Jag har blivit lite lat på sista tiden men det är ju så mycket annat som ska göras.


Tempen ute stiger stadigt och nu har det blivit 11,9° så snart förmiddagskaffe ute och då kanske Gunnar går ut igen.

Han gick ut tidigare men kom in efter att ha gått en sväng, behövde väl på toaletten, alltså gödsla grannens häck eller någon annanstans.


Solen skiner och vimpeln rör sig en aning så i solen är det säkert skönt men då får jag ta Ingers frukostplats.

 

Men jag väntar nog ett tag med kaffet.


Väderstationen visar då nu Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-09 07:45:14

Temperatur: 15,4 °C
Lufttryck: 1017,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 1,5 m/s från SSE,
i byarna 2,4 m/s
Kyleffekt: 15,4 °C
Inne hos oss. Temp: 20,8 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 33,0 mm
Året: 183,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
15,5 °C
Klockan:
07:43
Högsta Temp:
24,3 °C
Klockan:
14:12
Lägsta Temp:
5,2 °C
Klockan:
04:17
Lägsta Temp:
5,9 °C
Klockan:
04:48
Högsta Lufttryck:
1018,1 hPa
Klockan:
05:40
Högsta Lufttryck:
1017,3 hPa
Klockan:
23:57
Lägsta Lufttryck:
1016,9 hPa
Klockan:
01:53
Lägsta Lufttryck:
1008,4 hPa
Klockan:
00:04


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:02
Sol upp: 04:13
Sol ned: 21:14
Skymning: 22:24
Dagsljus: 19:22 tim:min
Dag längd: 17:01 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: -----

och så här var det tidigare i morse då jag sparade morgonbilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards