jans

Alla inlägg den 6 augusti 2022

Av Jan Sandström - 6 augusti 2022 08:46

Lördag den 6/8


Jag får en känsla av Déjà vu

Men jag har ju nyss skrivit inledningen till morgoninlägget men nu ska det bli av.


Igår provade jag värmen i husvagnen och den startade så fint på en gång så jag gick ut på nätet och gjorde en beställning på en reduceringsventil på 50 mbar och 2 slangar á 1 meter, fast olika dimension.


Satt och påtade på lite med webbsidan och semesterberättelsen

   

då Maria kom och ville låna bilen, vilket hon fick och hon hann bara backa ut så kom Erik men bara kaffe till mig ute på altanen där vi satt och surrade tills Maria kom hem efter nån timme.

Då liftade hon med han hem då de nästan bor grannar, typ 200 meter mellan dem.

När jag var ensam igen gick jag in och lade över arbetet på en USB-disk, även ett antal av Allo Allo kopierade jag över för att kanske se något här i stugan.


Tid att hämta Emil så iväg till Marieberg och så hem igen.

Vi hann bara hem så kom Inger och efter lite packande och stökande så åkte vi iväg hit till stugan.

Bära in och så eld under grytan så att Emil och farmor Inger fick bada.

Det blev varmt i vattnet senare på kvällen då jag lade i lite extra i kaminen.


Inger och Emil gick isäng nere i lillstugan (som är nästan lika stor som storstugan) och jag gick isäng här med öppet fönster och ljudboken en stund.

Senare kom Gunnar in och lade sig hos mig och vi sov gott till halv sju men låg kvar till sju då det blev morgon för oss.

Gjorde min frukost och Gunnar fick sin skinkskiva, jag gick till badtunnan och Gunnar lade sig på sin stol här ute.


Men skönt med ett varmt bad, fåglar kvittrar och ekorren i granen.

           


10° och vindstilla, ljuvligt men jag hade inte tid att ligga i så länge, det blev väl ändå en halvtimme till 45 minuter.

Då hade inger vaknat och så kom Emil, dusch och klä på sig innan jag gick ut för att hinna skriva det sista på takplåten.

 

Men så skakigt det var, svajade och for men jag hade lagt stegen stadigt, trodde jag.

Skruvade tre skruvar och skulle sträcka mig för nästa då jag började glida.

Man ska inte vara ensam utan någon skulle ha stått nere och eller jag skulle ha bundit fast stegen, helst skruvat fast den.

Men den gled bara från nocken och ned som på bilden.

 

Tillräckligt för att jag skulle se mitt liv som en film och jag slog i höger hand som höll i skruvdragaren.

Sedan problemet med att jag spänner mig så förb... 

Jag var säker på att jag skulle dråsa i backen men klarade mig, däremot svårt att klättra ned så jag spänt mig så jag hoppas att jag inte gjort in diskbråcket. IGEN.

Men tror det mest är höger arm och hand som tagit stryk.


Jag ska inte hålla på med sånt här jobb.

Jag ska gräva jordkällare och hålla mig på marken.


Regn och åska lär vara på gång men än har vi skapligt väder men solen har försvunnit bakom moln.

 

Jag sitter här och Emil o Inger kärrar ved som vi tog upp från stan.


Ganska skönt här på altan men nu är jag så trött att det kan bli en höneblund.

13.8° ute i skuggan, nån nordlig vind för aspen där i hästhagen skakar ganska mycket så det är kanske oväder på gång.

 

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-06 09:19:50

Temperatur: 14,0 °C
Lufttryck: 1005,9 hPa och Falling
Luftfuktighet: 71 %
Vindstyrka: 1 m/s från NNE,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 14,0 °C
Inne hos oss. Temp: 22,5 °C Fukt: 56 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 1,5 mm
Månaden: 14,7 mm
Året: 165,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
09:06
Temp - Max:
20,7 °C
Klockan:
13:41
Temp - Min:
9,7 °C
Klockan:
04:54
Temp - Min:
11,9 °C
Klockan:
00:12
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1011,8 hPa
Klockan:
14:17
Lufttryck - Min:
1005,6 hPa
Klockan:
08:59
Lufttryck - Min:
1008,7 hPa
Klockan:
05:15


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:44
Sol upp: 04:02
Sol ned: 21:27
Skymning: 22:44
Dagsljus: 20:00 tim:min
Dag längd: 17:25 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 16:51
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 21:39


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och morgonbilder.

          

Av Jan Sandström - 6 augusti 2022 08:18

Lördag den 6/7 idag


Idag dröjer morgoninlägget för nu ska jag ut och jobba lite INNAN det kanske blir regn och rusk.

Men det var skönt med ett morgondopp i tunnan i sällskap av fåglar och ekorre.


Som sagt så dröjer inlägget ett par timmar kanske.

 

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards