jans

Alla inlägg den 1 augusti 2022

Av Jan Sandström - 1 augusti 2022 08:53

Måndag den 1/8


Först

till sonen Tomas med hustrun Sara

 

som idag firar 7 år som äkta makar.

 



Men igår jobbade jag på som vanligt och det var trädgårdsbordet som stod på dagordningen.
Först blev det ett bad i tunnan, praktiskt att värma upp den lite extra kvällen innan så är det lagom varmt på morgonen och skönt att krype ned, frukostbrickan på sidobordet men jag kanske skulle göra ett annat som lades över kanten på badtunnan.

(Nu 09:11 kom solen fram efter en dimmig morgon).


I alla fall så kapade jag och spände upp underplasten, skruvade fast reglarna och så kaffe.


Kapade takplåtarna, 3 st á 3 meter långa som till hälften kapades på mitten.

Jag kapade bara den övre delen på profilen så i dalarna satt den ihop och när jag sedan med brädors hjälp sköt upp dem på taket vek de sig vid nocken men hängde ihop och låg kvar.

Fast det var bökigt och jobbigt och att sedan upptäcka att allt tydligen var snett och vint fast jag mätat och mätat och kollat igen.

Men det går säkert att fixa på något vis.

 

Nu ligger den bara över nocken men det kom några vindbyar så jag tog spännband och ett rep som förankrade taket så att det inte skulle flyga iväg OM det nu blev det där ovädret som närmade sig från nordväst.

 


Jag hörde ingenting men såg långt i fjärran hur molnen tornade upp sig.

 


Då satt jag och åt min ärtsoppa ute på altanen och det var så skönt, innan maten blev det ett långt skönt bad i tunnan där jag mjukade upp gammkroppen.

Jag satt hela kvällen här ute och såg sedan en film från Netflix, en sån där jaga och mörda folk som försöker mörde dig och dina vänner.

Naturligtvis klarade han och de andra sig, det var ju bara på film men fint intränade slagsmål och action.

The 2nd heter filmen.


Som jag skrev tidigare lade jag ned ett par vedträn i kaminen, men jag vet inte vad jag lagt ned för dynamit.

 

Det måste ha varit väldigt effektiva björkbitar för eljest har jag fått elda och elda och elda för att få upp tempen ett par gradet.

Det här närmade sig rekordet på 48 grader, tror det var det i begynnelsen med gamla tunnan då vi inte hade kläm på hur mycket men behövde elda.


I alla fall så gick jag och Gunnar isäng och inatt har han inte väckt mig med någon mus men jag kanske har sovit tungt.

Gick i alla fall upp vid 5-tiden och kissade och då var han ute och rände på byn.

Inte heller såg jag till han eller något annat vilt djur för jag har som vana att gå runt och spana ut om jag ska se något, älg, björn, ,lo, varg eller hare och ekorre, men ingenting rörde sig där ute så jag gick isäng igen.

Lite senare kom Gunnar och lade sig hos mig.


Klockan 7 gjorde jag morgon, kollade blodsockret och frukost som jag tog med ut till badtunnan, varmt i vattnet men skönt.

Dimma över åkrarna och riktigt trollskt ute.

Men dimman lättade och nu har vi lite sol och svag vind.


Idag ska jag se om jag får fast plåten och får dit vindskivor så att allt blir klart till Inger kommer i eftermiddag.

Måste även kolla vad som felas med ytterbelysningen om det är skymningsrelät eller programuret som är trasigt.

Borde modernisera och sätta dit styrning med Telldus/Nexa.

Men jag har både skymningsrelä och ur i reserv så bara att byta det som är trasigt.


17.2° ute mot norr och fortfarande 40° i badvattnet, det isolerande locket som flyter på vattnet är effektivt men så är det 5 cm tjockt.

Av och till blåser det lite men skönt och solen kommer fram mer och mer men det ska ändå inte bli en klar dag enligt prognoserna.

I kväll och natt ska det regna, tidigare varnades för åska men det har tagits bort.

 

Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-01 09:44:44

Temperatur: 16,3 °C
Lufttryck: 1011,8 hPa och Steady
Luftfuktighet: 90 %
Vindstyrka: 2 m/s från SE,
i byarna 3 m/s
Kyleffekt: 16,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,9 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 0,0 mm
Året: 150,6 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
16,5 °C
Klockan:
09:36
Temp - Max:
21,7 °C
Klockan:
17:51
Temp - Min:
8,6 °C
Klockan:
04:06
Temp - Min:
5,0 °C
Klockan:
04:26
Lufttryck - Max:
1013,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Max:
1016,2 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1011,7 hPa
Klockan:
06:58
Lufttryck - Min:
1012,2 hPa
Klockan:
15:38


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:16
Sol upp: 03:46
Sol ned: 21:44
Skymning: 23:11
Dagsljus: 20:55 tim:min
Dag längd: 17:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 30s less daylight tomorrow
Måne upp: 08:21
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:25


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

 

och jag kanske fick till väderdatorn till slut.

Morgonbilderna såg ut så här när jag tog dem lite tidigare.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards