jans

Alla inlägg den 7 augusti 2022

Av Jan Sandström - 7 augusti 2022 21:04

Taket lagt på förrådsbygget och på trädgårsdbordet.


Erik kom och hjälpte oss att skruva takplåten och Inger var också uppe och skruvade.

   


Sedna fick minsta hjälpredan Emil klättra upp och possera på taket.

 


Det blev bra och gick ganska fort.

Erik åkte hem och jag skickade upp Inger på trädgårdsbordets tak, det jag höll på att åka ned från igår (lördag) morse.

Men nu stod jag och höll emot stegen fast hjälpte även till med några skruvar.


 

Av Jan Sandström - 7 augusti 2022 07:33

Söndag den 7/8


Igår skulle det regna, och regnade gjorde det. Två blixtar registrerades 1½ mil härifrån och dundret hörde jag då jag satt där ute.


Men dagen började med dopp i grytan, ett skönt bad i tunnan alltså och efter det klädde jag på mig och gick ut för att försöka skruva det sista på taket över trädgårdsbordet.

Nu hade jag förlängningen på stegen så jag kunde skjuta ut den och mer eller mindre lägga den mot taket för att ha något att stå/sitta på.

En skruv gick liksom 2 och 4 men den fjärde skulle jag sträcka mig för att kunna dra fast.

Problemet är att jag spände mig så grymt och så g l eeee d jag och stegen ned mot kanten.

Tala om att se döden i vitögat men så kändes det och  jag slog i höger hand i vilken jag höll i skruvdragaren.
Men så tog det stopp och jag kunde försiktigt hasa. krypa ned till marken igen.

  


Jag som tyckte att jag trampat och fått stegens nederdel sitta fast så ordentligt men naturligtvis skulle jag haft någon som stod på nedersta pinnen.
 

Tror att jag sträckte eller slog i höger knä men det kan även ha berott på att jag spänner mig så   .

Jag är ju ändå nästan eller drygt 2 meter upp   


I alla fall så gick jag in och tacksamt nog så började det senare regna och så regnade det hela dagen med korta avbrott.

Gårdagen: 21,9 m.m kom det enligt väderstationen.

 


Men jag satt mest här i soffan och påtade på min resesida och resan vi gjorde ned till Örebro och fick den nog klar.

Lite småputsning på den är det men det kan göras senare. Du kommer till den via länken ovanför eller via hemsidan.


Inger och Emil höll på och det var livat här, tur man inte är förälder, eller det är jag men mina är stora och hanterbara.  

Jag har väl förträngt hur det var att ha små barn här fast Emil blir snart 7 och stor.

Dom gick då ut en sväng och plockade sten som Erik ska ha med sig hem.


Mat blev det och så såg jag lite dator-serie, Allo Allo som jag kopierat några avsnitt av till hårddisken.

Emil och Inger gick ned till lillstugan för natten.

Jag kokade nytt te Till Inger som jag gick ned med en mugg till henne.

Samtidigt gjorde jag eld under grytan för att få ett morgonbad och det behövdes bara två brasor så blev det 44° innan jag gick isäng.

Då hade jag hunnit med att se ett avsnitt på Star Trek, den första med Kirk, Spock och de andra.

Gunnar var ute men öppet fönster in till mig, men han kom aldrig fast han måste ha varit in för maten vid fönstret var det ätit av.

Själv slocknade jag ganska fort slut som jag var av värken jag hade hela dagen.

Höger knä var svullet men alvedon m.m i kroppen så sov jag tungt, var bara upp vid tretiden och så fanns ingen katt i min säng.

 

Vaknade vid 6 och såg att han låg på bänken utanför lillstugan och då kände jag mig lugnare.

Han är ju fyllda 15 och man vet ju inte vad eller när det händer, att han lägger av så orolig blir jag då han inte är inom synhåll.

 

Det var varmt i grytan så ett morgondopp var skönt men ingen frukost med mig ut utan bara ned och mjuka upp gammkroppen men dras med.

Lite mindre värk nu men nog känns det i knä, höger hand och axel.

Frukost och Gunnar kom in så han fick en skinkskiva, nu tror jag han gick och lade sig på min säng.


I helgen så skulle vi ha arbetsplikt för barnen men de flesta har någon form av ursäkt att inte komma.

Anders har legat i feber, Maria ska bort på nått jobbevent, Peter jobbar, Tomas är i Jönköping (där han bor) så vi får förlita oss på Erik som jag hoppas på kan komma upp och bistå med att skruva takplåten på förrådet.
Jag får betala bensinen och kanske lite till men det är det värt.

Jag kanske ska lära Emil att köra skruvdragaren, det borde han kunna för han kan så mycket annat när det gäller datorspel och elände, en armbandsklocka som lever om och som han ringer med så en skruvdragare uppe på taket borde han kunna hantera.  

Jag måste ju kunna ha nån nytta av han också.  


Det ska då bli bättre väder idag och solen skiner ännu men moln drar in västerifrån, men det ska inte bli regn enligt prognoserna.

Det kan inte finnas kvar så mycket där uppe.

Men det blåser och är lite kallt så det blir kläder på idag. Varma tajts och jacka.

Nu +40.3° (tror inte den visar rätt, måste nog starta om den) i grytan men i luften är det 10.7° på norrsidan av stugan.

jag har två tempgivare i tunnan men den andra visar inte mer än 38°.

 

I alla fall visar väderstationen här Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-07 08:14:51

Temperatur: 11,6 °C
Lufttryck: 1012,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 83 %
Vindstyrka: 2 m/s från W,
i byarna 3 m/s
Kyleffekt: 11,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 21,9 mm
Månaden: 36,6 mm
Året: 187,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
11,6 °C
Klockan:
08:13
Temp - Max:
14,5 °C
Klockan:
09:36
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
03:39
Temp - Min:
8,8 °C
Klockan:
23:00
Lufttryck - Max:
1012,6 hPa
Klockan:
08:10
Lufttryck - Max:
1010,5 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1007,2 hPa
Klockan:
00:01
Lufttryck - Min:
1003,9 hPa
Klockan:
14:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:49
Sol upp: 04:06
Sol ned: 21:24
Skymning: 22:39
Dagsljus: 19:50 tim:min
Dag längd: 17:18 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 19:06
Månfas:
Waxing Gibbous
Moon
Måne ned: 20:57


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilder.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards