jans

Alla inlägg den 5 augusti 2022

Av Jan Sandström - 5 augusti 2022 07:20

Fredag den 5/8


Igår började jag dagen med att laga gasolvärmaren i husvagnen, eller laga vet jag inte om jag gjort.

Jag bytte i alla fall tillbaks till gamla gasolregulatorn som ger 50 mbar istället för den nya jag köpte som bara ger 30 mbar.

Men vagnen är gjord för det högre och kanske är det det som spökat.
I alla fall så gick värmen snällt igång direkt jag provade men innan bytet så gick det inte.
Kanske skulle det ändå behövas en service på pannan och jag får se om det blir av efter att jag ställt undan den för vintern.

 


Men jag ska ändå ut och provstarta den av och till framöver så att jag nästan kan lita på att den fungerar.

Det blev i alla fall ett snabbt arbete som gick fort   och då det blev tid över så att säga så började jag lasta släpvagnen med sådant som ska upp till stugan.

Stenplattor, överblivet trä och så gammal ved vi haft liggande bakom förrådet.

Även en stege och kompostgaller lades på och stegen är förlängningen till den jag har i stugan, det är en 4+4 meter som jag köpte då jag hade min servicefirma och kunde komma upp för att montera TV-antenner.


Det var en solig och varm dag så det blev en hel del tid ute på altan och i trädgården innan jag gick in och började snickra på den senaste semestersidan.

Den när vi i juli åkte till Örebro på en begravning.

 


Jag påtar ju på med det gamla sättet med att skriva i HTML-kod, tycker jag har bättre koll på hur sidan blir och så tar de mycket mindre minne där de lagras för som tidigare hade jag inte mycket plats på servern och bilder fick jag förminska ganska ordentligt i storlek, men nått sånt här blir det.

 


Jag skulle laga middag och Inger visade tidigare på en falukorv jag fick ta av och så grönsaker m.m

Började med att öppna korvförpackningen... och upptäckte att korven var aldeles möglig så på med en förslutare och så får Inger ta hand om det idag och reklamera inköpet.

Det blev ändå någon form av middag för mig som jag åt här vid datorn och jag har ju börjat se den gamla serien 'Allo 'Allo!

Den om den franske caféägaren Rene under kriget mot tyskarna, en engelsk rolig serie med härlig humor.

Jag hade den på sidoskärmen mest hela kvällen medan jag påtade på med webbsidan.


Inger kom hem och det blev sängen, det har varit förhållandevis varmt inatt men jag har sovit gott och tungt.

Steg upp straxt före 6, dusch och så frukost, ögna igenom dagens tidning och lite annat på nätet och så blogga.

Inger cyklade just iväg till jobbet


Jag ska ut och testa husvagnsvärmen när det här är klart och sedan förmiddagskaffe ute så Gunnar får sin skinkskiva.

Det har blivit så att han får en skiva kokt eller lättrökt smörgåspålägg på morgonen och det gillar han.

Sedan blir det väl hemsidan och jag kanske tar laptoppen och sitter ute eller varför inte i husvagnen.


Senare i eftermiddag ska jag hämta barnbarnet Emil (snart 7 år är grabben) och så när Inger kommer hem ska vi åka upp till stugan.

Han som nyss varit där kom bara hem för att sedan åka dit med oss.


I helgen var det tänkt att våra barn skulle komma upp och att vi skulle hjälpas åt att få upp takplåten på förrådet, men lördag lär det inte bli något takläggande.

 

24 mm säger yr att det kan komma,



Men söndag kan bli lovande för takläggning och taklagsfest i stugan.


Det har regnat lite nu på morgonen här i umeå men nu verkar det bli uppehåll, imorgon däremot varnas för åska här i stan men bara 12 mm regn medan stugan inte får någon åska, vi ser väl vad det blir för väder.


Nu har jag då här i skuggan 17,4° men ingen sol fast vindstilla, nästan i alla fall.

Väderstationen visar att det inte kom många droppar i morse men Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-05 07:45:15

Temperatur: 17,7 °C
Lufttryck: 1000,6 hPa och Rising
Luftfuktighet: 79 %
Vindstyrka: 2,6 m/s från SSW,
i byarna 3,4 m/s
Kyleffekt: 17,7 °C
Inne hos oss. Temp: 21,6 °C Fukt: 65 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 166,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
18,4 °C
Klockan:
07:14
Högsta Temp:
23,4 °C
Klockan:
12:28
Lägsta Temp:
15,4 °C
Klockan:
00:16
Lägsta Temp:
15,5 °C
Klockan:
23:15
Högsta Lufttryck:
1002,1 hPa
Klockan:
01:13
Högsta Lufttryck:
1002,1 hPa
Klockan:
23:35
Lägsta Lufttryck:
999,2 hPa
Klockan:
05:34
Lägsta Lufttryck:
997,5 hPa
Klockan:
03:43


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:43
Sol upp: 04:01
Sol ned: 21:27
Skymning: 22:43
Dagsljus: 20:00 tim:min
Dag längd: 17:26 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 14:51
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 21:56

och morgonbilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards