jans

Alla inlägg den 28 augusti 2022

Av Jan Sandström - 28 augusti 2022 07:24

Söndag den 28/8


Igår åkte jag till Jula för att köpa en dynbox modell större och sågklingor till geringssågen och byggsågen.

Klingorna fick jag tag på liksom en fin jacka även den till nedsatt pris men dynboxen också nedsatt pris fick jag lämna.

En hiskeligt stor kartong som jag skulle ha behövt en lastbil till. Nästan två meter lång och 1½ hög men bara 2-3 dm tjock, så den fick vara men idag kanske jag tar släpen och åker och köper den.


Kopplade jag på husvagnen och körde runt kvarteret så att den kom närmare trottoaren och så fick jag känna på bromsarna att de fungerade.

Det blev närmare att gå ut och in med grejor och städa vilket jag senare gjorde.

   


Jag fick besök och en trevlig pratstund ute på altanen innan de drog vidare till andra äventyr, middag på stan och sådant.

Inger kom hem och jag dammsög husvagnen.

Sent blev det lax till middag och färskpotatis eller nypotatis skulle man visst säga, alla dessa nymodigheter.

Färskpären heter det ju. Goda kokta med smör och salt. Mer behövs egentligen inte.


Till maten såg vi två avsnitt på Där men inte kunde tro... och en kort snutt från Svalbard.

Koll av datorn och Inger skulle ha in något att lyssna på i sin MP3 vilket gick fint, värre var det med textbok till sin platta och jag fick inte till det. Nått konstigt format från biblioteket och man skulle aktivera det ena och avaktivera det andra vilket var helt okänt för mig.

Jag tyckte hon kunde ta en bok från bokhyllan istället om hon inte kan fixa det själv.

Jag gick isäng för eljest hade jag fått hjärnblödning eller infarkt av allt strul. Håller kanske på att bli för gammal för sånt här.


Har ändå sovit gott så straxt innan 6 vaknade jag men låg kvar en halvtimme till kvart över sex då jag steg upp.

Gick ut och tog bilderna här ovanför och startade gasolvärmen i vagnen och den brummade igång så snällt och temperaturen den stiger så jag ska stänga av och spara på gasen.

 


Imorgon är det ju tänkt att vi ska åka iväg och det blir Vildmarksvägen från Strömsund till Trappstegsforsen där vi tar av upp mot Dikanäs och sedan vidare Hattfjälldal och mot Mo i Rana.

Därefter får vi se hur det är med hälsa, kärlek och väder, har att välja på E12 mot Hemavan eller E6 norrut.


Idag ska vi packa det sista innan Inger åker till jobbet, jag ska se om jag kan vaxa fönstren så kanske vatten rinner av bättre. Det funkar då på MC-rutan.

Sedan köra över vagnen till andra sidan vägen då vi har datumparkering men då tappar jag el till kylskåpet men det får gå på gasol, drar ändå inte så mycket.


10.2° ute och solen skiner med en svag vind, lite kallt så det blev frukost här inne idag. Hinner nog vara ute så det räcker.

Jag undrar om min bror Jerry gått/går sin promenad och tar ett dopp i älven, han brukar göra det.  

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-28 07:45:14

Temperatur: 10,8 °C
Lufttryck: 1009,4 hPa och Rising
Luftfuktighet: 53 %
Vindstyrka: 4,2 m/s från NW,
i byarna 6,5 m/s
Kyleffekt: 8,9 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,6 mm
Månaden: 78,3 mm
Året: 228,3 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
11,9 °C
Klockan:
01:12
Högsta Temp:
19,6 °C
Klockan:
12:29
Lägsta Temp:
10,3 °C
Klockan:
05:43
Lägsta Temp:
11,6 °C
Klockan:
23:55
Högsta Lufttryck:
1009,5 hPa
Klockan:
07:24
Högsta Lufttryck:
1010,0 hPa
Klockan:
00:02
Lägsta Lufttryck:
1007,7 hPa
Klockan:
01:15
Lägsta Lufttryck:
1005,4 hPa
Klockan:
15:32
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:16
Sol upp: 05:10
Sol ned: 20:08
Skymning: 21:02
Dagsljus: 16:46 tim:min
Dag längd: 14:58 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 25s less daylight tomorrow
Måne upp: 06:05
Månfas:
New moon
Moon
Måne ned: 20:37

Och så här ser det ut där ute idag.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards