jans

Alla inlägg den 19 augusti 2022

Av Jan Sandström - 19 augusti 2022 23:43

Det har flutit på bra för mig i kväll


Efter att vi åkt hit  så tog Inger bilen till blåbärsskogen och jag kapade brädor.

Sedan var det fort gjort att med spikpistolen skjuta fast dem med uträknat mellanrum så att när Inger kom tillbaks var väggen klar.

   

Eld i tunnan hade jag också men fick elda på lite mer under kvällen.


Inge kom och började klippa gräsmattan och jag ordnade middag som vi åt först halv tio.

När det blev badvarmt så hoppade jag i men varmt var det så när jag var på kokpunkten gick jag upp och då klev Inger i.

Varmt ute med över 17 grader så jag har gått naken omkring här på tomten, men det är väl bara ekorren som ser mig.


Nu runt 42 grader i vattnet så det kan bli ett morgondopp i morgon.

Jag är på väg isäng och kanske får jag sova hela natten och stiga upp då åskan kommer.




Av Jan Sandström - 19 augusti 2022 13:38

Det kan bli några timmar utan regn och åska så då får jag väl passa på att få upp väggen.
 
Såvida jag inte hinner göra något i kväll.

Av Jan Sandström - 19 augusti 2022 07:44

Fredag den 19/8


Igår blev en skapligt tidig morgon straxt före sextiden.

Efter morgonrutinerna lastade jag av släpvagnen och åkte jag iväg för att hämta ett cykelställ.


Det var lite svårt att hitta igen det men efter att ha fotat och messat Maria o Mona fick jag OK att det var det där jag skulle hämta.

 


Jag ville ju inte bara ta ett som kanske skulle vara någon annans cykelställ.


Över till Byggmax och köpa mer brädor då jag tänkt rätt men gjorde fel, eller tvärtom.

Visste att det skulle vara 20 brädor i bredd på förrådsväggen och brädorna jag köpte skulle delas på mitten så då köpte jag 10 st.

 

Åkte förbi A-Star där Maria jobbar och basar då hon skulle ha cykelstället utanför restaurangen efter att svetseleverna har fixat till det.

Som tack för leveransen fick jag en matlåda med raggmunk med fläsk.

Den åt jag upp hemma men inte är det som mammas raggmunk, den var god den.


Men det ska ju dit 19 lockbrädor också så jag fick åka tillbaks igår och köpa fler.

Så nu ligger det 20 brädor, en masonitskiva och 4 säckar jord på släpen. Även jorden missade jag i förrgår.

Nu sa Inger att jag gott kunde ha köpt 8 säckar.

 

I övrigt hade jag riktigt ont i höger hand, den vänstra har blivit bättre men höger och då främst i tummbasen, innersta leden som sitter nära handleden men även andra leder i handen gör riktigt ont.

Så det blev inte så mycket mer gjort än att sitta här på altanen och se på Allo Allo på datorn.

Korsord var svårt då jag inte orkade hålla i pennan.


Pratade en del med grannarna och så kom Inger hem och började klippa gräsmattan, då gick jag in, är ju allergisk mot gräs tål inte när gräsmattan klipps.


Vid 9-tiden blev det middag och bara nudlar med en smörgås.

Gick isäng innan 23 och efter att jag fått en pläd på mig så sov jag och har sovit hela natten.


Vaknade och steg upp kvart över sex.

Frukost och nu sitter jag här ute.

Idag inte så mycket mer än att plocka ihop lite mer som ska till stugan dit vi åker med lasset i kväll.

Jag får se om det blir något gjort på förrådet men hjälps vi åt så kan det kanske bli en sista vägg men då får jag väl spika eller skruva med vänster hand.


Gunnar har fått sin smörgåsskinka och slickat i sig såsen från färskmaten och nu ligger han på sin favoritplats under pionbusken

 


Det var riktigt disigt tidigare men en temp på närmare 15° ute så blev det frukost här.

Nu har det blivit 16.6° och mot norr så det är kanske någon grad mer här mot söder fast fortfarande grått och dis men inget regn.

Regn kommer i helgen så det blir kanske inte så mycket arbete gjort.

 

Även åska flaggas det för natten till söndag.

Men nu visar väderstationen här Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-19 08:15:15

Temperatur: 16,8 °C
Lufttryck: 1009,1 hPa och Rising
Luftfuktighet: 92 %
Vindstyrka: 0,7 m/s från E,
i byarna 1,0 m/s
Kyleffekt: 16,8 °C
Inne hos oss. Temp: 21,1 °C Fukt: 62 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 42,0 mm
Året: 192,0 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
16,8 °C
Klockan:
08:14
Högsta Temp:
20,5 °C
Klockan:
16:09
Lägsta Temp:
14,4 °C
Klockan:
05:08
Lägsta Temp:
11,8 °C
Klockan:
06:07
Högsta Lufttryck:
1010,2 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1011,9 hPa
Klockan:
13:10
Lägsta Lufttryck:
1008,6 hPa
Klockan:
04:15
Lägsta Lufttryck:
1004,3 hPa
Klockan:
00:00
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:43
Sol upp: 04:44
Sol ned: 20:40
Skymning: 21:39
Dagsljus: 17:56 tim:min
Dag längd: 15:56 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:21
Månfas:
Last Quarter
Moon
Måne ned: 15:56

Så här är morgonbilderna.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards