jans

Alla inlägg den 13 augusti 2022

Av Jan Sandström - 13 augusti 2022 21:30

Jag som hoppats på en klar natt med stjärnor, så mysigt att ligga i badtunnan och titta på stjärnfall och satelliter.
Nu blir det sängen istället.
 

Av Jan Sandström - 13 augusti 2022 20:49

Skulle ha blivit fint där ute i dimman.

Av Jan Sandström - 13 augusti 2022 08:27

Lördag den 13/8


Igår var en vanlig förmiddag där vi satt ute på altan.

Sedan åkte Inger iväg hem till stan för att jobba och jag gick till förrådet och tänkte hinna en bit på ena långsidan.

Funderade på hur jag skulle göra uppe vid takfoten och kom på att det skulle gå att skruva en bit panel mellan takstolarna.

Det gick fint och så en bräda vik knuten och en vid fönstret, datorn räknade ut avståndet och antal brädor som jag kapade till från tre långa.

Dom var 420 cm och till väggen hade jag räknat ut att 210 skulle passa, jag anpassade sedan tidigare höjden så att 210 skulle bli bra eller duga.

Egentligen skulle jag velat ha panelan längre ned men nu blir syllen synlig fast det gör intet och vi kommer att måla den svart.

     

Vänster om fönstret blev klart och jag tog hägra delen som gick lika fort fast spikpistolen trilskades en del.

Så jag skruvade lite på tryckluften och höjde trycket en aning. Då gick det bättre men inger jag rekommenderar folk att göra.

Bäst att ha en lång slang till kompressorn ifall den skulle smälla.        Och gärna ha en vägg mellan den och sig själv.

Dessutom blir det tystare fast hörselskydd är på för spikpistolen är inte direkt tyst den heller.

Hägra sidan klar och så småpyssel och tänkande runt fönstret som inte blev stort men nu sitter det där.


Gick och drack kaffe och en liten smörgås, svettig var jag också och funderade på att göra kväll men klockan var bara halv tre.


Så jag gick tillbaks och tänkte att bottenbrädorna kunde jag väl få dit men först bära upp de resterande brädorna som låg under husvagnstaket, carporten.

Sågade nu flera åt gången och bar fram till väggen, det flöt på bra och bottenbrädorna var klara så jag kunde väl inte ge upp nu.

Lockbrädorna är lättare att få dit då man inte behöver mäta ut avståndet mellan dem. Till bottenbrädorna har jag sågat till en passbit så ganska enkelt där också.


Klart och tänkte packa ihop då jag kom ihåg att jag även måste spika upptill också, till det måste jag ha en liten stege.

Men det var jobbigt då jag var helt slutkörd och trött men till slut satt sista spiken i väggen och jag gjorde änktligen kväll och då var klockan fem (17).

Tog några foton

     

innan jag gick och öppnade en kall öl, sedan blev det en dusch ute och så värmde jag middag, kycklinglår med ris och så sallad.

Eld i badtunnan och det blev ett skönt bad, lade dit ett par klabbar innan jag gick in igen och hade sedan en skön kväll ute i kvällssolen.


Men det blev fort kallt när solen dalade så då blev det inne och en film som inte var så värt bra.

Vampyrjägare från Netflix, Day Shift heter den.


Gick isäng och Gunnar kom in och lade sig hos mig då det ute bara var runt 8 grader.


Vi har sovit gott och sju var jag upp, då var Gunnar ute men satt vid dörren och kom in så vi låg kvar ett tag till och han kurrade så gott vid min sida.


Senare gick vi upp och han var ut en stund då jag gjorde frukost men sedan kom han till mig i soffan.

 


Nu har det blivit ett par grader varmare så han har gått ut och min frukost är i magen.

Tidningen läst så nu bloggen. Tänkte bada men fortfarande väldigt varmt och dessutom sparkade jag i min högra stortå så nageln sprack, får se om det blir något morgonbad och ute regnar det och bara 10.4° med svag vind.


Det blir mest innomhusjobb idag, tror jag. Ska då stäkda kaminen då vi har sotning på tisdag men jag kanske går ut till förrådet och grejar under tak. Måste även räkna på hur mycket väggpanel vi behöver komplettera med.


Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-13 08:58:08

Temperatur: 10,3 °C
Lufttryck: 1023,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 93 %
Vindstyrka: 1 m/s från NNW,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 10,3 °C
Inne hos oss. Temp: 20,9 °C Fukt: 50 %


Nederbörd.

Timmen: 0,3 mm
Dygnet: 0,3 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 36,9 mm
Året: 187,5 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
10,3 °C
Klockan:
08:40
Temp - Max:
20,4 °C
Klockan:
16:26
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
02:15
Temp - Min:
5,1 °C
Klockan:
23:57
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
03:50
Lufttryck - Max:
1024,1 hPa
Klockan:
23:14
Lufttryck - Min:
1023,4 hPa
Klockan:
08:46
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
00:00


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:16
Sol upp: 04:24
Sol ned: 21:03
Skymning: 22:10
Dagsljus: 18:54 tim:min
Dag längd: 16:39 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 34s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:59
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 05:33


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.

och så här är dagens morgonbilder.

            

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards