jans

Alla inlägg den 24 augusti 2022

Av Jan Sandström - 24 augusti 2022 08:27

Onsdag den 24/8


Igår åkte jag över till Anders i Stöcksjö och lagade en elsladd.
Men det gick fort, däremot ville katten Lycka följa med mig hem för hon lade sig bak i bilen och ville sedan inte komma ut.

 


Det gick ganska fort att fixa avbrottet så nu fungerar lyktstolparna igen.

 

Fick bara ta bort en bit och skarva på behörigt sätt.


Åkte hem och träffade på Crister och det blev så att jag gick över till han och körde hem "min" leksak.

Eljest är det kanske Inger som vill köra fast barnbarnen kommer nog att gilla den om några år.

 


Ska bara montera uppsamlaren och så lite småfix det Christer inte hunnit med att göra, eller så ides han inte.


Tog kort på äppelträdet som har en del äpplen.

 


Fick börja på en ny ljudbok och nu den sista i serien.

 


Jag grejade även med husvagnens värme under dagen, från morgon till kväll och det slutade med att jag bytte och satte dit originalregulatorn på gasoltuben.

De ny jag har visade sig vara helt fel då de stryper gasen för mycket istället för att släppa på som de ska.

Det där borde jag ha sökt mig till på nätet men anar man inte det felet är det svårt att veta men jag hittade i alla fall tidigare ett riktigt fel då sladden gått av på pyrostaten, den till vänster.

   


Inger kom hem och åkte till ICA för att handla inför festen hon ska ha.

Jag kunde inte låta bli utan körde lite med gräsklipparen här ute och sedan spolade jag av trädgårdsmöbler och altangolvet.


Middag medan vi såg om en enstöring i Norge i programmet Där ingen kunde tro att någon...


Lite dator jobb innan det blev sängen och jag har sovit gott efter att ha fått stiga upp och ta Alvedon och smörja händer och knän med Dikofenak.


Vaknade vid 7 och steg upp, gick ut och startade värmen i husvagnen och det ser ut att fungera men den ska få gå en stund till.

 



Idag blir det stök och bök, flytta trädgårdsmöbler och ställa i ordning för i eftermiddag/kväll har Inger sin sista surströmmingsfest för jobbet och det ser ut att bara komma 25 st. Gäster, strömmingar finns men vi har bara filéade om inte Inger har kvar någon orensad burk.
Det blir ju sista festen då hon nästa år gått i pension men då blir det säkert fest för de gamla trotjänarna hon jobbat länge med och känner bra, några av dem har redan pension men kommer också.


Så fullt upp idag alltså.

Vädret ha svängt från sol och värme till ösregn men nu ser det ut att kunna bli skapligt väder att sitta ute på altanen.

Men vem vet vad vädergudarna planerat, idag är vädret så lynnigt att det är svårt att spå vad som komma skall.


Nu 13,2° utanför fönstret och jag ska ut och hissa flaggan det första jag gör.
Men mulet och vindstilla så ändå ganska skönt där ute.


Väderstationen visar i alla fall Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-24 08:45:14

Temperatur: 13,5 °C
Lufttryck: 1017,2 hPa och Rising
Luftfuktighet: 99 %
Vindstyrka: 0,5 m/s från WNW,
i byarna 0,7 m/s
Kyleffekt: 13,5 °C
Inne hos oss. Temp: 21,3 °C Fukt: 59 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 77,7 mm
Året: 227,7 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
13,5 °C
Klockan:
08:41
Högsta Temp:
22,2 °C
Klockan:
14:42
Lägsta Temp:
10,1 °C
Klockan:
02:12
Lägsta Temp:
6,7 °C
Klockan:
05:41
Högsta Lufttryck:
1017,2 hPa
Klockan:
08:34
Högsta Lufttryck:
1016,5 hPa
Klockan:
23:55
Lägsta Lufttryck:
1016,1 hPa
Klockan:
03:17
Lägsta Lufttryck:
1012,1 hPa
Klockan:
00:00
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:02
Sol upp: 04:59
Sol ned: 20:22
Skymning: 21:19
Dagsljus: 17:17 tim:min
Dag längd: 15:23 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: -----
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:59

Och så här ser det ut på bild.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards