jans

Alla inlägg den 17 augusti 2022

Av Jan Sandström - 17 augusti 2022 04:45

Onsdag den 17/8


Igår började dagen lite senare än idag och i stugan. Först frukost och bad i tunnan vilket är skönt och mysigt men gör även gott i en stel värkande kropp.

Sedan tog jag itu med vindskivor på trädgårdsbordet och det blev faktiskt ganska fint, tycker jag.

 

Efter det blev det kaffe på lilla verandan där det var skugga och fläktade en aning.


Nästa jobb blev kvarvarande vindskiva på förrådet men där blev det bara plåt ovanpå och skönt när det var klart precis när Daniel kom, alltså sotaren som skulle komma och rensa till kaminen.

En pratstund då han är sambo med dotter Marias kompis Sara som var med över till Kanada för några år sedan.

Nu måste jag skicka in anmälan om att sota själv igen för det är ju inga märkvärdigheter och det sa Daniel själv.

Jag har ju skaffat verktyg till att göra det.


Det blev fil till lunch och sedan tog vi itu med att bära brädor och sortera samt stapla på en plats och vi har ganska mycket virke så nästa altan/uteplats finns det material till.

 

Det var en varm dag igår men ingen åska hos oss, däremot fick sonen Tomas åska nere i Jönköping.


 


Trött och slut och efter flera raster med vatten, te och kaffe var vi färdiga och då låg en stor trave uppsågat som ska eldas i badtunnan eller inne i vinter.

Det blev en skön dusch ute bakom stugan innan vi packade ihop och åkte hem till stan igen och vi kände oss väldigt nöjda efter arbetet.

   


Den stora traven som leget där i evigheter, känns det som var flyttad.

Pallarna som allt leget på hade sjunkit ned i marken och halvdeles ruttnat upp.

 


Nu har vi den här traven och det som återstår nu är dörrarna till förrådet och någon form av hyllor m.m

 


Panoramafönstret blev väl fint och ljust inne.

 

Nä det ska dit brädor på den väggen också men man kan tro att det är en fönstervägg.


Här hemma åkte vi förbi affären så Inger kunde köpa ett par burkar surströmming.

Nästa vecka har hon sin jobbarfest, kollegorna hon jobbar med ska få komma och äta surströmming här hemma och det kan bli 20-25 st. som kommer. Dagen efter blir det för våra syskon men då blir det inte så många som får dela på resterna.      

Näe här också, det blir inga rester utan nyöppnad strömmingsburk, eller flera. 


Visst ser ni katten på björken?

 

Eller man kan med lite fantasi se flera st.


Middag och en skön kväll ute men till slut gick jag isäng, inne men Inger tog sitt täcke och ligger ute på altanen för det har varit en varm natt.

Men jag vaknade tidigt (redan efter ett) med värk fast efter smörjning somnade jag om för att vakna med ännu mer värk vid fyra.

Smörja hjälpte inte så jag steg upp en stund senare och gjorde frukost som jag har är ute.
Världen håller på att vakna, Gunnar har kommit och ätit då det kom en regnskur och han ligger under pionbusken här vid husvagnen.

Sedan gick han tillbaks och lade sig där, säkert svalt och skönt.


Idag ska jag iväg och köpa ett antal brädor så att sista förrådsväggen blir klar.

Kanske åker över till Anders OM jag nu orkar det. Eljest blir jag väl här hemma.


Det ska bli en varm dag även idag fast inte som igår. Åska har det varnats för i eftermiddag men vi får väl se om det blir något.

Igår gick åskan överallt men inte här, ganska ordentligt ute till havs och inåt landet.


Nu 19.9° här mot norr och mulet men det lättar så sakta och det är lite blå himmel i molnspringor. Svag vind och väderstationen här visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-17 05:15:13

Temperatur: 20,6 °C
Lufttryck: 1001,5 hPa och Falling
Luftfuktighet: 60 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från S,
i byarna 4,1 m/s
Kyleffekt: 20,6 °C
Inne hos oss. Temp: 22,2 °C Fukt: 66 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 40,5 mm
Året: 190,5 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
21,1 °C
Klockan:
03:57
Högsta Temp:
27,1 °C
Klockan:
17:26
Lägsta Temp:
19,9 °C
Klockan:
01:41
Lägsta Temp:
13,1 °C
Klockan:
01:37
Högsta Lufttryck:
1004,2 hPa
Klockan:
00:00
Högsta Lufttryck:
1008,2 hPa
Klockan:
00:12
Lägsta Lufttryck:
1001,5 hPa
Klockan:
05:09
Lägsta Lufttryck:
1003,8 hPa
Klockan:
20:02
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:35
Sol upp: 04:38
Sol ned: 20:46
Skymning: 21:48
Dagsljus: 18:13 tim:min
Dag längd: 16:08 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 27s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:32
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 12:37

Så här är dagens morgonbilder.

         

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards