jans

Alla inlägg den 14 augusti 2022

Av Jan Sandström - 14 augusti 2022 16:39

Men vi behöver köpa mer brädor.

Det är alltså gavelspetsen och knutarna jag gjort idag

Men även vindskivor med plåt sitter där.
Nedre delen av väggen är enkel att få dit och det blir nästa helg.
Dörrarna fixar jag senare.

Nu ligger jag i badtunnan en stund innan det blir något till middag.

Av Jan Sandström - 14 augusti 2022 07:58

Söndag den 14/8


Igår blev en liten vilodag då det regnade av och till, mest på förmiddan och ett par ordentliga men korta skurar.

Men jag fick lite gjort här inne också.

Men det blev inger förmiddagsbad, dels för att det var på tok för varmt vatten, dåligt väder och så aparkade jag i höger stortå så att nageln sprack och jag blödde.


Efter lunch tog jag det också lugnt men kunde vara ute i förrådet, plockade om saker och bytte ut skarvsladdar så att jag fick mer el dit ut, eller fler uttag.

Uppehåll i vädret så jag kunde faktiskt få dit knutvrädorna på två knutar, de mot gräsmattan.

Tomas ringde och vi pratade bort ett tag medan jag plockade ihop och städade brädspill som låg på gräsmattan.


Gjode klart det sista, en liten kilbit jag limmade fast och lade över gersågen innan mer regn kom.


Kokade färskpotatis och värmde nått kött som fanns i kylen, sallad till och den potatis som blev kvar i pannan åt jag upp med smör och salt på.  


Bad i tunnan och så blev det film på datorn, Allo Allo och efter det 

Office Invasion

Var väl sisådär men ingen höjdare och utomjordingarna visade sig först i slutet av filmen, nja egentligen var de med länge men då som människor.


Det blev kväll och sängen och vi har sovit gott jag och Gunnar, fast jag tror han varit ute och rumlat i skogen inatt, festat med ekorren och haren.

Nu ligger han på sängen och sover.

I går kväll kom det dimma så att till slut såg jag ingenting där ute.

    Dessutom blev det ju mörkt


Vaknade efter sex men låg kvar en stund innan det blev frukostbricka som jag tog med ut till badtunnan.

En härlig morgon var det och lagom varmt i vattnet, lite drygt 38-39°

Vindstilla och fågeldvitter i träden.

Dimman lättar där borta i sydost.

 


Söder har vi mot hörnet på åkern där vägen mot hästhagarna går.

 


Det här är åt sydväst.

   


Jag såg hur dimman steg upp och försvann. Sist jag såg det var i Norge för många år sedan en riktigt tidig morgon innan jag skulle köra Trollstigen på min andra MC. Det är nu 22 år sedan.

 


Men då var det ännu mäktigare än nu.

 


I fröautomaten har vi allehanda fåglar men Domherrpar och så Nötväcka och andra jag inte vet vad.

 


Idag ska jag ta mig an förrådet och väggen som är kvar men jag har inte brädor så det räcket, räknade ut igår att jag behöver 80 meter till.

Men jag ska göra en lösning med avdelad vägg så att nederdelen blir som långsidorna med 210 cm långa brädor, sedan plåt och brädor ovanför på gavelspetsen.

Den övre delen tror jag att jag har brädor till och nederdelen blir ganska enkel att framöver spika dit.

Kanska kan jag göra vindskivor och de bakre hörnknutarna också, jag får se hut långt brädorna räcker.

OM JAG NU ORKAR ALLT.

Höger arm/axel är onda och det tar emot att lyfta den och dessutom har jag känning i min ischias/diskbråcket eller vad det är.

Inte som i fjol när Ambulansen fick komma två gånger och ge mig muskelavslappnande.

DET vill jag inte ha tillbaks.


Så jag tar det ändå lite lugnt men varma bad gör gott så det kan bli ett sådant i eftermidda och i kväll.

Kanske kommer Inger hit sent i kväll eller så i morgon bitti.

Hon jobbar ju till sent och orkar eller vill inte köra när hon är trött och det är mörkt.

Hon kan lika gärna sova över hemma i stan.


Men idag är vädret finare även om det nu dragit in moln men dom är inte så mörka och hotande.

13.3° mot norr och vindstilla, väderstationen här visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-14 08:28:10

Temperatur: 12,4 °C
Lufttryck: 1021,4 hPa och Steady
Luftfuktighet: 100 %
Vindstyrka: 0 m/s från SSE,
i byarna 1 m/s
Kyleffekt: 12,4 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 53 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 6,9 mm
Månaden: 43,5 mm
Året: 194,1 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
12,4 °C
Klockan:
08:26
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
17:03
Temp - Min:
7,8 °C
Klockan:
05:14
Temp - Min:
4,0 °C
Klockan:
02:15
Lufttryck - Max:
1021,6 hPa
Klockan:
05:22
Lufttryck - Max:
1024,5 hPa
Klockan:
03:50
Lufttryck - Min:
1020,7 hPa
Klockan:
02:17
Lufttryck - Min:
1020,4 hPa
Klockan:
20:07


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:21
Sol upp: 04:27
Sol ned: 21:00
Skymning: 22:05
Dagsljus: 18:44 tim:min
Dag längd: 16:33 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 21:51
Månfas:
Waning Gibbous
Moon
Måne ned: 07:31


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


men hemma i stan är det varmare och där visar stationen Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-14 08:30:16

Temperatur: 21,0 °C
Lufttryck: 1012,3 hPa och Steady
Luftfuktighet: 36 %
Vindstyrka: 0,8 m/s från NE,
i byarna 1,4 m/s
Kyleffekt: 21,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,1 °C Fukt: 59 %


Så här är i alla fall dagens mogronbilder.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards