jans

Alla inlägg den 4 augusti 2022

Av Jan Sandström - 4 augusti 2022 08:54

Torsdag den 4/8


Igår blev det ett tidigt morgondopp i grytan och skönt men på gränsen att vara "ovarmt", tempen sjönk så sakta och det blev lite kymigt att stiga upp ut vattnet.


Men det gick och så frukost och vi plockade undan lite, städade och renbäddade i gäststugan där nästa gäster skulle bo.

Sonen Peter med Anna och Emil skulle vara i stugan ett par dagar tills vi kommer upp på fredag.


Vi tog Gunnar och släpvagnen där jag lastat på två gamla fåtöljer vi nästan tänkte slänga tills vi kollade nätet och såg att det var rariteter som såldes på auktionsverk lite överallt, ibland för en billig penning men ibland svindlande dyrt men det beror kanske på dess, ja vad hette det nu igen, dess historia och vem som ägt den tidigare.

PROVENANCE

 var det ord jag letade efter och så här ser fåtöljerna ut.

 


Väl hemma så blev det lunch efter att ha fotat och ställt in fåtöljerna i kassaskåpet, i alla fall inomhus.

Inger cyklade till jobbet och jag lade ut stolarna på nätet till försäljning, 600:- för båda vilket är i nedre skalan räknat med värderingar på nätet.

Sedan åkte jag till Ersboda och handlade på Biltema, fick nästan tag på det jag var ute efter men åkte hem och drack kaffe ute på altanen med Gunnar.

Sov nog en liten stund där ute innan jag gick in till min dator och rensade kameror, laptop och mobil på bilder och sådant som sparats under veckan jag varit i stugan.

Men gårdagen var en dag med värk och elände.

Gick ut och testade värmen i husvagnen men nu ville den inte gå igång igen.

Jag fick den ju att fungera tidigare, nu var det som under vår resa till Örebro där vi var utan värme och +5° ute första natten.
Då var det svalt inne kan jag säga.


Jo, jag tätade ju om takluckan på toa som jag haft lite problem med och i, för ett par mornar sedan kom det ju en ordentlig åskskur så Maria cyklade förbi efter jobbet och kikade in och det var torrt där inne.

SKÖNT för eljest hade jag haft mer problem, nu kanske jag fixat ett problem.

Men värmen måste fixas för vi har ju tänkt åka en sväng norrut här i augusti eller var det september.


I alla fall satt jag och sorterade bilder och började förbereda reseskildring av Örebroresan som ska läggas upp på min webbsida, nu när jag har en massa mer minne där ute på nätet jämfört med de 200 Mb jag hade eller har på gamla stället vasterslatt.se 


Tänkte se nån film men inget lockade så jag hade en gammal serie på sidodkärmen, 'Allo 'Allo! om du nu kommer ihåg den om det franska caféet under WW2 


Inger kom hem och det blev sängen med en stor Alvedon (1 grams) och så smörja lederna med Diklofenak (Voltarentyp fast billigare).

Somnade ändå och har sovit hela natten, ingen aning om Gunnar varit in till oss men jag frös då jag gick isäng så en pläd över mig och så vaknade jag vid 5 och svettades

Men toa och somnade om till halv åtta.


Morgon och frukost ute, för Inger, jag satte mig här inne då jag kommer att vara ute hela dagen idag.

Inger jobbar kväll och jag ska ta mig an värmepannan i husvagnen. Jag har några idéer jag ska testa och kanske får jag åka iväg och köpa eller rådfråga någon.

Jag har då fått hem sprängskisser och annat på värmepannan.
 


Det ska då bli en fin dag och morgonen är fin men en sydlig vind och nu faktiskt 20,3° här utanför fönstret.

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-04 09:45:14

Temperatur: 20,0 °C
Lufttryck: 999,0 hPa och Rising
Luftfuktighet: 57 %
Vindstyrka: 2,3 m/s från SSW,
i byarna 3,7 m/s
Kyleffekt: 20,0 °C
Inne hos oss. Temp: 20,5 °C Fukt: 64 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 16,2 mm
Året: 166,2 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
20,5 °C
Klockan:
09:29
Högsta Temp:
17,9 °C
Klockan:
19:16
Lägsta Temp:
16,6 °C
Klockan:
03:35
Lägsta Temp:
13,6 °C
Klockan:
00:34
Högsta Lufttryck:
999,1 hPa
Klockan:
09:40
Högsta Lufttryck:
1001,6 hPa
Klockan:
00:00
Lägsta Lufttryck:
997,5 hPa
Klockan:
03:43
Lägsta Lufttryck:
998,0 hPa
Klockan:
23:58


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:38
Sol upp: 03:58
Sol ned: 21:30
Skymning: 22:48
Dagsljus: 20:10 tim:min
Dag längd: 17:32 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 24s less daylight tomorrow
Måne upp: 13:05
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:05

och ett par morgonbilder, gäster i stugan så ingenting därifrån idag.

      

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards