jans

Alla inlägg den 26 augusti 2022

Av Jan Sandström - 26 augusti 2022 09:54

Fredag den 26/8


Igår skulle jag kolla på och laga Anders gräsklippare.
Sätta tillbaks ett framhjul och där behövde troligen svetsas, åka och köpa en ny kniv om det inte gick att rädda den som fanns.

Men det blev ingenting av det gjort, när jag lagt upp klipparen på arbetsbordet och vänt på den så såg jag att hela motoraxeln var böjd och det är något jag mest troligt inte kunde fixa med mina verktyg.


Så jag gick och hämtade min nyinköpta gräsklippartraktor.

Körde fram den och så monterade jag på gräsuppsamlaren på den. Det gick lite bättre efter att jag letat fram 4 lämpliga bultar att skruva fast fästet med.

Fick även byta ut ett par andra och så laga en spricka i plasten på uppsamlaren.

Småpyssel som är lite roligt.


Vi hade stökat undan efter den stora surströmmingsfesten med 25 tjejer och tanter här då Inger även fick blommor och present av nya och gamla kollegor.

 


Nu förberedde vi för nästa surströmmingsfest men nu med bara 5 gäster + Erik som skulle löda i sina mikrosmå hörlurar.

Jag tror han fick ihop det och kul att barnen ärvt något av mitt mekande.


Det var några av Ingers syskon och så min bror med respektive som kom och det blev en rolig trevlig kväll och jag åt faktiskt två strömmingar.


Gästerna åkte och vi stökade undan, jag hamnade i disken som vanligt men det är trångt bakom bestickkorgen     

Nä riktigt så i disken blev det inte men Inger tog hand om maten och gjorde matlådor, dock inte av strömmingen men annat och jag diskade ur karotter och annat innan jag kollade datorn och gick sedan isäng.


Har sovit men lite oroligt med kryp i kroppen och lederna, det är nog strömmingen fast den jag åt var inte så rackarns salt.

Av salt får jag ledvärk men gott med flingsalt på maten.

Ont ska med ont fördrivas sades det väl någonstans.


Men från 4-tiden sov jag gott och vaknade först närmare halv nio, så länge var det evigheter sedan jag sov.


Dusch och jaga bananflugor med dammsugaren och så frukost här ute, frukost med skinka till Gunnar men även getingarna gillar kattmat, fast några har jag slagit och stoppar ned under altanen.

Jag har gjort en flugfångare och en getinfälla men vet inte om den kommer att fungera.

 

Lite öl som var kvar och lite diskmedel, men kanske skulle ha stoppat i kattmat istället.


Idag står en promenad på schemat, ska gå till Noliahallarna och avlägga min röst till valet, naturligtvis på RÄTT parti.

Det som har samma namn som den sida vi körde på före 3/9 1967


Eljest blir det väl inte så mycket mer. Jo städa husvagnen kan jag ju göra eller/och bilen.

Osäkert om det blir väder till sådant i helgen för nu gör vi oss i ordning för en resa och kattvakt är ordnad.

Har även beställt mer mat till Gunnar fast det blev lite fel i beställningen av Maria, dotter Maria. 

 

Skulle ha 15 fp á 6 st. burkar på 85 gram men det blev istället 170 grams burkar men då har han mat så det räcker ett tag.


Det är skönt ute på altanen med sol och värme, gör gott i en ond kropp, alltså jag har ont idag men promenaden ska jag ta.

21.1° ute på altanen mot norr och -19° i husvagnsfrysfacket är inte dåligt med 19.3° inne i husvagnen.

 

Väderstationen visar Vädret på Vallmovägen 15 i Umeå

Aktuella värden:
2022-08-26 10:30:14

Temperatur: 22,0 °C
Lufttryck: 1014,0 hPa och Falling
Luftfuktighet: 25 %
Vindstyrka: 3,2 m/s från S,
i byarna 5,1 m/s
Kyleffekt: 22,0 °C
Inne hos oss. Temp: 21,2 °C Fukt: 60 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 77,7 mm
Året: 227,7 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Högsta Temp:
22,1 °C
Klockan:
10:28
Högsta Temp:
21,9 °C
Klockan:
13:37
Lägsta Temp:
9,4 °C
Klockan:
05:24
Lägsta Temp:
5,8 °C
Klockan:
04:31
Högsta Lufttryck:
1016,0 hPa
Klockan:
04:25
Högsta Lufttryck:
1018,6 hPa
Klockan:
04:06
Lägsta Lufttryck:
1014,0 hPa
Klockan:
10:25
Lägsta Lufttryck:
1015,4 hPa
Klockan:
23:32
 


Dagens sol och måntider.

Gryning: 04:09
Sol upp: 05:04
Sol ned: 20:15
Skymning: 21:10
Dagsljus: 17:01 tim:min
Dag längd: 15:11 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 26s less daylight tomorrow
Måne upp: 03:31
Månfas:
Waning Crescent
Moon
Måne ned: 20:48


och morgonbilderna jag sparade tidigare i morse.

          

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards