jans

Alla inlägg den 12 augusti 2022

Av Jan Sandström - 12 augusti 2022 17:29

Jag kunde bara inte ge mig vid kafferasten så då gick jag först och bar upp alla brädor. Ränknade att jag skulle behöva kapa 22½ bräda till långsidan.

Tätade uppe mellan takstolarna för jag har gjort det enkelt för mig och satt en bräda tvärs över och så blir alla panelbrädor samma längd.

Dessutom kapas brädorna jag har på mitten så passar de.


Spikpistolen har fungerat urmärkt efter att jag höjde trycket lite på kompressorn och först tänkte jag bara sätta dit bottenbrädorna men det slutade med en helt klar vägg.

Så två väggar klara idag betyder långt före arbetsschemat.

Men då har jag inte räknat med rehabiliteringen av mig själv fast det har ju flaggats för regn imorgon.

   

Den bilden syntes inte mycket på, av långsidan alltså.


 


Nu är det gaveln och så lite smått runt omkring kvar, knutbrädor och vindskivor m.m Dörrar ska jag också bygga men det kan jag ta en dag under tak inne i förrådet.


Nu sitter jag här nydusckad och jag har gått ned över ett kilo idag så en stor kall öl är jag förtjänt av.

Sedan ska jag elda i tunnan för ett skönt bad i kväll, men vad ska jag göra för middag, har inte kollat alla matlådor Inger har gjort för hon tror inte jag kan förse mig själv   


Pter här imorgon med Godmorgon om jag inte svamlar ihop något senare i kväll.


Av Jan Sandström - 12 augusti 2022 14:40

Även om spikpistolen jävlats av och till men kanske blev den bättre efter att jag trimmat tryckluften så att den ligger upp mot röda strecket.
Men enkelt att ha brädor jag bara delar på mitten, mycket fortare skulle det gå om en kapade och en spikade och en bar brädor.
Nu är i alla fall två sidor klara och fönstret på plats.

     

Så kafferast innan jag så smått börjar med andra långsidan och den är hel så bara att bära och såga. OM vi nu har brädor så det räcker.


Av Jan Sandström - 12 augusti 2022 08:42

Fredag den 12/8


Idag ett stort

 

från oss här uppe till vårt barnbarns morfar Juha som bor långt härifrån.

Närmare bestämt nere i Stockholm.



Men åter till oss här i stugan.

Först fick vi besök av rådjur och en liten kid som sprang omkring där ute och mat fanns till de stora då man slagit havre och ärtor m.m

Men oförberedd låg kameran inne och jag skulle ha haft stativ då de var ungefär 300 meter bort.

   


 

     


Jag snickrade även på förrådet och det blev en del, fick klart gaveln mot gräsmattan.

Den jobbigaste sidan, tror jag då det var dörröppningen att fixa runt om.

Men samtidigt den roligaste bara jag kommer ihåg hur jag räknat ut mellanrummen på panelbrädorna fast nu har jag en sida på nätet som visar och räknar ut det.


Men visst finns det några missar på väggen om man tittar efter.

       

Saknas gör brädor under takutsprånget, vindskiva och vattubräda som bara blir en plåt och självklart ska den målas röd men det hinner inte målaren (Inger) i höst. Brädorna har ändå två lager färg redan.


Inger åkte ut till blåbärsskogen och jag gjorde kväll, dusch, eld under grytan och kaffe, tvätta upp en svettig BH och kolla datorn.

Här ute på åkern körde dom balmaskinen så nu har vi en massa rosa traktorägg.


Det blev mat, sill och färskpotatis, smaskens bara med potatis smör och lite salt, mer behövs egentligen inte men pajen, sillen och salladen slank även ned det också.

Bad i tunnan och det var varmt och skönt och kvällen var oskså skön så vi satt ute tills det började bli kallt.

   


Men det blev dags för sängen och jag har sovit gott fast kroppen värkte, nu kör jag en Iprenkur mot min onda högerarm/axel. Och det hjälpte kanske.


Upp och kissa vid tretiden och sedan sov vi till sju då det fick bli morgon.


Jag tog ett bad i tunnan, 36-37° är lite svalt när vattnet skiktat sig, alltså varmt upptill men svalt vid botten och termometern flyter på ytan.

Men ändå skönt och så en kort avspolning inne i varmt vatten.

Frukost här ute och inga rådjur men ekorren har skuttat omkring bakom stugan, såg han då jag gjorde frukosten.


Idag jobba på förrådet men Inger åker hem till stan för att jobba med sitt. Gunnar får stanna här där han trivs och mår gott men han har nog också börjat få Artros för han är stel när han vaknar. Men han är ju fyllda 15 år och jag vet ju hur det är.

Det tar en stund att mjuka upp lederna.


Solen skiner men en västlig vind så ibland kan det komma lite kall blåst här på altanen.

14.1° bakom stugan och väderstationen här visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-12 09:13:07

Temperatur: 14,2 °C
Lufttryck: 1020,8 hPa och Rising
Luftfuktighet: 56 %
Vindstyrka: 3 m/s från WNW,
i byarna 5 m/s
Kyleffekt: 13,6 °C
Inne hos oss. Temp: 21,7 °C Fukt: 51 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 0,0 mm
Månaden: 36,6 mm
Året: 187,2 mm

 

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
14,2 °C
Klockan:
09:08
Temp - Max:
20,5 °C
Klockan:
16:01
Temp - Min:
10,7 °C
Klockan:
00:40
Temp - Min:
10,9 °C
Klockan:
22:36
Lufttryck - Max:
1020,9 hPa
Klockan:
09:08
Lufttryck - Max:
1018,3 hPa
Klockan:
23:52
Lufttryck - Min:
1018,1 hPa
Klockan:
00:00
Lufttryck - Min:
1012,3 hPa
Klockan:
04:20


Dagens sol och måntider.

Gryning: 03:12
Sol upp: 04:21
Sol ned: 21:07
Skymning: 22:14
Dagsljus: 19:02 tim:min
Dag längd: 16:46 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 35s less daylight tomorrow
Måne upp: 22:08
Månfas:
Full moon
Moon
Måne ned: 03:21


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


Så här är morgonbilderna.

           

Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards