jans

Alla inlägg den 3 augusti 2022

Av Jan Sandström - 3 augusti 2022 07:13

Onsdag den 3/8


I morse var det livat i holken.

Vaknade av att jag hade ont eller kanske för att jag var kissnödig.

Men Gunnar låg mellan mina ben där jag låg på rygg och det är inte någon skön bekväm ställning.

Upp på toa och som vanligt kikade jag ut genom fönstret för att kanske få se något, och det fick jag.

 

6 eller 7 ekorrar skuttade omkring vid och i den stora granen, solrosfrö och jordnötter smakade tydligen gott.

     


Men till gårdagen.
Inger grejade i trädgården och jag höll på med bordstaket men så behövde hon sand så vi åkte och hämtade ett lass ute i skogen.

Hem med det och Inger skottar och kör skottkärran och så blev det fikarast i arbetet.


Vi sitter här ute i skogen och ser en bil komma och bakom hänger en Solifer 540, en sådan som jag har.

Tänkte att det där är någon som åkt vilse för det är återvändsväg hit upp, i alla fall kan det bli skumpigt om man tänker köra "Kalles backe" med husvagnen bakom bilen.

Och mycket riktigt kom han tillbaks efter en stund.

Vi skulle iväg för att hämta ett lass till med lite sand och en bit bort nere vid bron står de parkerade och håller på med fiskegrejor.

Jag kunde inte låta bli att stanna och vi fick en lång pratstund.

Han hade fru eller sambo och en litet tjej på 3 år med sig och de visst vart de skulle, hit och fiska och övernatta så vi tipsade lite om var det gick, vagnen var från 1989 alltså två år nyare än min och såg jättefin ut, förutom kupan till takfläkten som var trasig.

Däremot reagerade jag på att även bakre gruppens sidofönster var öppningsbart, vi har förresten inget fönster där när jag tänker efter   

Dom var inte heller långväga resande utan bara halvvägs till Lycksele, tror dom sa Bjurfors så kanske åkt 5 mil eller så. Och så var det hans pappa som ägde vagnen men dom visste inte om han var med i någon Facebookgrupp.

Inger blev klar runt dammen men nu ska det få börja växa blåbärsris m.m där och jag hade skruvat nästan hela plåttaket men jobbigt då jag inte vågar mig upp på det. 

Nockplåten får vara så länge men jag har gjort 4 stödbrädor i hörnen så att bordet inte ska fara omkring så mycket då jag ställer stegen emot eller försöker krypa upp på det.

 


Att kroppen värkte och jag hade ont överallt underlättar inte takarbete eller stegklättring men eld i tunnan och eld på grillen så blev det grillat med tillbehör till middag och efter det ett skönt bad.


Inger satt ute och läste och jag satt här inne men somnade nog i soffan så jag gick isäng och då kom Gunnar in men sknade nog mamma.

      Till slug lade han sig rätta.


Inger kom isäng och då kröp han över och in under täcket hos henne.


Vaknade som sagt tidigt och såg ekorrarna.

Lade mig en stund innan jag vid 6 gick upp och ut och badade en stund men skulle ha haft någon grad varmare vatten.

37° var för kallt för det blåste en skaplig sydvind.

Lade på locket på tunnan och gick in för frukost här i soffan.


Straxt ska vi packa ihop lite och åka in till stan då Inger ska jobba och vi behöver titta till där hemma.

Dessutom ska Peter, Anna och Emil vara här i två dagar. Men sedan ska vi hit igen och i helgen är det arbetsplikt säger Inger till barnen.

De som kan komma loss får komma hit och hjälpa till med att skruva plåttak på förrådet och kanske lite mer om det hinns med.


Det blåser en sydvind rakt in och är regnlikt ute, gråmulet och eländigt men 13.7°


Väderstationen visar Vädret på Rengård, Överrödå

Aktuella värden:
2022-08-03 08:04:46

Temperatur: 13,7 °C
Lufttryck: 1008,6 hPa och Falling
Luftfuktighet: 89 %
Vindstyrka: 2 m/s från SE,
i byarna 4 m/s
Kyleffekt: 13,3 °C
Inne hos oss. Temp: 21,0 °C Fukt: 57 %


Nederbörd.

Timmen: 0,0 mm
Dygnet: 0,0 mm
Gårdagen: 13,2 mm
Månaden: 13,2 mm
Året: 163,8 mm

Dagens
högsta - lägsta.
Gårdagen
högsta - lägsta.
Temp - Max:
13,7 °C
Klockan:
07:55
Temp - Max:
16,4 °C
Klockan:
17:24
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
00:00
Temp - Min:
6,7 °C
Klockan:
23:29
Lufttryck - Max:
1010,4 hPa
Klockan:
00:11
Lufttryck - Max:
1010,6 hPa
Klockan:
22:01
Lufttryck - Min:
1008,0 hPa
Klockan:
06:54
Lufttryck - Min:
1008,1 hPa
Klockan:
05:29


Dagens sol och måntider.

Gryning: 02:28
Sol upp: 03:53
Sol ned: 21:37
Skymning: 23:00
Dagsljus: 20:32 tim:min
Dag längd: 17:44 tim:min
Morgondagen: There will be 6min 32s less daylight tomorrow
Måne upp: 11:29
Månfas:
Waxing Crescent
Moon
Måne ned: 22:12


Till den ordinarie vädersidan
och vår webbsida.


och morgonbilderna.

         



Presentation


Jag fotar Inger med mobilen uppe på Trollstigen i Norge.
Toppbilden tog Inger uppe på Saltfjell i Norge den 1/9 2022.

Sök i bloggen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Arkiv

Fråga mig

22 besvarade frågor

Senaste inläggen

Senaste kommentarerna

Länkar

RSS

Besökare

free counters

Besöksstatistik

Kategorier

Min bloggästbok


Ovido - Quiz & Flashcards